AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.347

320 -04 som dricker olja

Da
2
Dandersson
320 touring -04
hej, jag har en 320 touring -04..

köpte min bil i september hos en bmw återförsäljare... efter jag hade kört ca 100-150 mil så varna den gula oljelampan att jag skulle kolla oljan, det gjorde jag och fyllde på såklart.. va lite orolig där, men eftersom jag inte kolla oljenivån när jag köpte bilen så va det bara vänta o se.
efter ca 100-150 mil till kom lampan upp igen! då åkte jag direkt till verkstaden...de boka tid för att byta tätningarna i vevhusventilationen!

sagt o gjort, efter besöket på verkstaden har jag kollat oljan oftare och jag ser tendenser att nivån sjunker fortfarande.

jag ser ingen olja i vattnet eller vatten oljan, och bilen ryker inte från avgasröret..så det borde inte va topplockspackningen tycker jag?

enligt verkaren på verkstaden så dricker nyare bilar mer olja pga att de har en tätande eftekt också, och enligt bmw norm att bilen kan dricka upp till 1 liter olja på 100 mil... tycker det låter extremt mycke, då får man ju ha en femliters dunk med sig på semestern?!!

vad kan problemet va?
St
92
Stefan1
Bmw 530i - e60 2005
Hej.

Jag har en 320 touring år 2005, o det e samma grej med min bil. dem verkar dra olja, men personligen så tycker jag det e konstigt att dem ska dra så mycke olja. Men skulle nog vilja veta varför dem egentligen drar så pass mycke. så hör du något få du gärna skriva några rader.
J-
534
J-A
325i T -08
Moderna motorer har ju tunna kolvringar som ofta ger högre oljeförbrukning.
Men jag tror ändå att t ex BMW och Audi bara drar till med dessa siffror för att slippa åtgärda en del oljeslukande motorer.

Min bil drar mindre än 1 liter på 1250 mil vilket har varit den längsta körsträckan mellan oljebyten dvs har aldrig sett någon varning om låg nivå.

Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Mina bilar dricker ingen olja. Alls.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.