AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.167

Kvalitet E60 resp E90

Visa användare
105
nbtarzan
X3 2,0da - 08
Toyota Starlet Rallybil
Hej.
Som jag pratat om tidigare så letar vi en 530ia e60.
Men nu till min fråga:
Det verkar som det finns mera fel på E60 än E90 om man läser här på forumet är det fler som känner så?
Vi var och tittade på en E90 325 xi och prova den och min tjej gillade den helt klart, och även mer än 530, hon tyckte den kändes smidigare och roligare och nästan lik bekväm.
Vad säger ni här är det mindre fel på E90?

Vi funderar på hur vi ska göra flera gånger varje dag....
Jobbigt dillemma.....Men trevligt...

Hoppas på bra tips....

Häls Niclas
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Min känsla efter att ha jämfört E60/61 med F10/11 är att F10 känns mer premium på något vis som är svårt att ta på... Knackar man på paneler, greppar runt knappar och känner efter ev "spel" i sidled på dom, klämmer på div. material och trycker med fingret på skinnklädslar(för att känna ev tjocklek)(prova och göra den övningen på en E32/38 och sen på en E90, riktigt kul:)) och annat så får man en föraning om det som är svårt att beskriva med enkla ord.

E90 är en helt annat typ av bil och jag tycker det är svårt att jämföra så olika bilar, den är helt klart mer underhållande att köra men vad söks, sportskor eller en trevlig länsfotölj att njuta mil av?

Mvh
Asken
Visa användare
105
nbtarzan
X3 2,0da - 08
Toyota Starlet Rallybil
Hej Asken.
Tror vi söker lite av båda....
Jag älskar att köra bmw men ibland kan det vara bekvämt med utrymme och komfort. Min tjej däremot vill ha en smidig bil som förmedlar känsla av att köra den men hon kör aldrig fort eller aktivt hon älskar styrningen på en Bmw.
Så vi måste hitta den bästa kombinationen och sen tar jag gärna den bilen som verkar ha minst kända fel.

Häls Niclas
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Jag har ägt både E90, E91 och nu E61. Skillnaden är hyfsat stor vad gäller komforten för där leder E60/61 med hästlängder. Har du familj med små barn eller planerar att skaffa så funkar E90/91. Den är mindre o smidgare men att kvaliten skulle skilja vill jag inte hålla med om.

En biltillverkare har specifika monteringsmetoder och kontroller på bilarna. Materialet köps av samma underleverantör osv. Jag vet, jag är på volvo och man monterar inte bimarna olika bara för att det är en annan modell. Även i Gent sätter man ihop bilarna på precis samma sätt som vi gör här i Göteborg.

Tycker ditt val ska väga på vad DU (och din tjej/fru) behöver. Nu när jag bytte från E91 till E61 så är det ganska stor skillnad storleksmässigt och jag föredrar storleken alla gånger!
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Driftskvaliteten är mer eller mindre densamma; kolla gärna på ADAC megaundersökningar som visar på två relativt pålitliga bilar. Däremot är den upplevda interiörkvaliteten lite bättre i E60-serien (efter faceliften 2007) jämfört med E90-serien. När det gäller långsträckekomforten är det däremot milsvid skillnad.

----
BMW CS #6212
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Komforten är mycket bättre i E6*.

Körglädjen är störe i E9*

Upplevda kvalitetskänslan är ungefär densamma. Minus för att armstöden inte är skinn på e6* före faceliften.

Förmodligen har en E9* större förutsättningar att ge ett bekymmerfritt ägande eftersom de är generellt mindre utrustade och aktiva styrningar, I-drive displayer mm kan ge problem även om det inte är vanligt.

Våra bilar har i varit bekymmersfria så här långt. E60 i 15' mil och E90 i 10' mil. (Varav 14' resp 3' mil i vår ägo).

**BMW-ägare i 30 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Visa användare
105
nbtarzan
X3 2,0da - 08
Toyota Starlet Rallybil
Börjar få lite uppfattning nu.
Det jag sett här är det skrivs mer om olika slags fel på E6* än E9*.
På 3-serie forumet tycker jag det finns mindre trådar med fel.
Rostar bakluckan på E91 också som E61?

Är komforten jättemycket bättre på E6* och på vilket sätt?
typ ljudnivå, fjädring, stereoljud, ??
Vad menar du, som är bättre i långsträckekomforten?

Är det någon skillnad på komforten mellan E60 och E61?

Utrymme är bättre i E6* vet jag redan?

Häls Niclas
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Nu har jag aldrig satt min r-v i en E90 men kan iaf konstatera att E60 går väldigt tyst med 16"-hjul....och med 205/55 dubbfria helt otroligt tyst. Det var det som imponerade allra mest när jag köpte bilen för drygt ett år sedan.
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
En stor vagn som E6x har alltid större komfort än en liten E9x, matematiken säger ju sig självt då man sitter i större säten och har större utrymmen runt om.

Ljudnivån i bilarna är identiska enligt min mening...och enligt specifikationerna så ska E6x vara 1dB till 3dB tystare än E9x vilket är en liten skillnad.

Stereoljud kan du inte jämföra då alla bilar är olika utrustade med BMWs olika ljudsystem. Men den som är på E9x i Professional stereon är inte mycket att hänga i granen.

Att det skulle finnas fler fel på en E6x håller jag inte med om. Varje modell har någon svaghet i någon punkt och så är det med alla tillverkare.

"Riktiga män kör diesel"
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Den stora skillnaden i ljudnivån kommer från att E6* har ett mycket lägre motorljud; det gör det i längden skönare att köra långa sträckor. Den är dessutom lite bättre på att svälja ojämnheter än E9* - men i sanningens namn är E9* en mycket kompetent bil och skillnaden är inte riktigt så stor som man i bland vill göra gällande.

Att det kanske gnälls mer på E6* har nog också att göra med att många ägare har liksom jag kommit från den mindre3:an och förväntat sig ett snäpp högre kvalitet über all, men funnit att den egentliga kvalitetsskillnaden är ganska liten.

----
BMW CS #6212
Visa användare
105
nbtarzan
X3 2,0da - 08
Toyota Starlet Rallybil
Hej igen.
Idag har jag varit ut och provat den här 325iT Länk

Min första uppfattning av den är att sportstolarna som jag har i E39 faktist är klart bekvämare. Radio busines i både min och e90 men min låter bättre.
Ratten var inget vidare m-ratt värd guld. Min tjej som är ganska kort satt inte alls lika bra som i våran e39.
Nästa var att köra på dåligt plogade vägar i industriområdet och jag fick inte den där sköna bergfasta känslan av hjulupphängningarna i fram det kändes lite som min e39 som har 21000 mil bakom sig. Ute på plogad asfaltväg och i lite fart så hördes dubbdäcken klart mer än de gör i e39 .(trist) Men motor är mycket tyst i vanlig fart. Men styrning känsla motor låda kändes som total kontroll på ett helt underbart sätt.

Men tyvär ingen vowkänsla.... Måste nog ut och prova en 530 också....

Häls Niclas

ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Och du kommer att köpa en E60/61.

"Byta upp sig? Till vad då?"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.