AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.149

Blomma till bilprovningen och varmkör ordentligt

32ProPro-medlem
2.453
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Hej!
Vill bara berätta hur man vänder en dålig nyhet till en glad och att man ska varmköra sin motor ordentligt.

Var på bilprovningen med cabben idag - hardtoppen på. OK på allt utom avgasvärdena- både HC och CO2 var för höga, både tomgång och förhöjd. Hade kört ca 15 km stadskörning dit efter att bilen stått ute vid jobbet i några minusgrader. SBP-mannen körde några varv extra runt huset och mätte en gång till men tyvärr. Underkänt. Jag misstänkte att det behövdes mer varmkörning och frågade när det är drop-in - hela dagen fram till 1600 och då var klockan 1500. Vi ses om en halvtimme så jag - för man kan väl besikta om redan idag? Javisst sa den förvånde SBPmannen. Jag ut och körde i villakvarten på låga växlar för att få upp värmen rejält och åter på SBP. Kunde inte checka in - va nu - det enda maskinen föreslog var "har du monterat dragkrok" - knappast på en halvtimme :-)

Lite snack med personalen och de konstaterade datorkomm-problem så min förra besiktning låg i kö till centrala serverna. Men kör in så kollar vi direkt och nu var värdena helt nomalt låga och godkända. Pris för ombesiktning - gratis och eftersom de inte kunde skriva ut papper på ombes då den underkända bes inte var reggad på datorservern så kommer papper med posten nästa vecka.
Smidiga killar och tjejer på min SBP-station.

Glädjande för både miljön och min plånbok så funkar katten forfarande!

Jag lärde mig två saker: katalysatorn sitter långt bak och att få värme i den när det är nyfallet snösaltslask på vägarna och några minus är inte lätt så tag några mil extra före besiktningen så slipper du göra som jag.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Jag har varit med om liknande med min 750, "ut å gasa" sa besiktningsgubben. Jag körde för fullt i 20 minuter, kom tillbaka in igen och körde ut direkt med bra värden. Inga avgifter eller nåt.
Kändes smidigt och obyråkratiskt.

Blev förvåndad då att de var så "schyssta"
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Jag hade samma problem med min, fast jag besiktar ju på sommaren så det behövdes inte lika mycket varmkörning. Det känns som att bilprovarna har fått en lektion i servicekänsla sedan SBPs monopol försvann.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
esah; Den servicen har funnits länge. Jag har fått komma tillbaka för en strålkastare varit felinställd. Vi har lunch kom in och visa upp efter. Det var 2007. Liknande sådana saker har hänt år innan. Jag kan inte påminna mig någon otrevlig någon gång ärligt talat.

Jag är van vid sådant bemötande 325cabrio fått.

Stephan

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
mycket bra! Men det skulle ju också betyda att avgasreniningen knappt fungerar på vintern på många bilar? På nyare bilar sitter ju kattarna redan i grenröret, förmodligen av en mycket bra anledning. :)
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Stephan735i:
Jag har sällan råkat ut för det, fast å andra sidan har mina bilar oftast sluppit någon anmärkning som är gränsfall. Endera är det ingenting eller ombesiktning. Nu senast var det längsgående bromsrören. Inget man fixar under lunchen direkt. ;-)

marin849:
Ahaa! 8-D
Det är du och Poirot. ;-)

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Mn händelse var för 3-4 år sedan också.

Har bara ett tillfälle med ett riktigt "mongo" på bilprovningen. Det var när jag skulle regbesiktiga en bil som jag monterat dragkrok på. Han var av någon anledninge extremt otrevlig hela tiden.

ANnars känns det riktigt schysst, tidigare om åren också tycker jag.
32ProPro-medlem
2.453
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
De har alltid varit trevliga och korrekta även med monopol mot mej. Tyvärr är jag ju van att de påpekar spindellederna på E36an (M sportfjädring) som äter sådana och blir hungrig med 2-4 års mellanrum.
Konkurensen till SBP är ju dessutom rätt svag - var den en firma som öppnat utanför Sthlm eller har det blivit fler nu när regeringen fick sitta kvar? Före valet hotade ju de rödgröna med att riva upp beslutet om avskaffandet av SBPs monopol.

Jag gillar SBP och hade gärna sett att de kollar fler saker - de läser ju felkoderna nu men gärna ännu mer. De är ju neutrala och inte en verkstad som jagar beläggning.

Tycker synd om miljön för att katten sitter så långt bak (tyska ingenjörer brukar ju göra smarta lösningar) - man vill ju inte släppa ut avgaser i onödan.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Ungefär lika korkat som att Eu-körcyckeln NEDC körs i 20-30 graders lufttemperatur och hoppsan man glömde visst bort att ta hänsyn till att alla dieslar har system för att skapa mer värme på vintern. Favoriten är ju de som har separat dieselvärmare med egen ofullständig förbränning och avgaser som går rakt ut i ett rör!

Lika smart miljömässigt som att jag skulle åka runt med en Briggs o Stratton gräsklipparmotor parallellt med min bensinare.

Det är ganska slående när man startar en "miljödiesel" på vintern. "Öh, varför luktar det dieselavgaser a la 1983??? Ahh. Tillsatsvärmaren som man glömde mäta utsläppen på!!"

Som tur är verkar tillverkarna nu (äntligen) övergå till elektrisk tillskottsvärme så att man åtminstone förbränner extrabränslet (som ju fortfarande inte mäts i eu-körcykeln) i motorn och använder ordinarie avgasrening.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag hade liknande problem, jag åkte ut och tog en rejäl sväng. Kommer tillbax fortf samma dåliga värden. Besgubben ser fundersam ut och ber mig komma in igen, blankt papper och ett jätteleende på mina läppar! :D

Jag hade inga kattar på 540 den gången, hade 170HC och 0.6CO
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.