AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.807

Dagens bluffpryl

16.573
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Länk

Vad sägs om en appart som "gör att bilen aldrig rostar! En perfekt sak för de som vill slippa enorma kostnader vilket rostbehandling och nylackering av en bil innebär. Vid bilbyte går det att använda samma apparat på nästa bil.

Apparaten är unik i sitt slag och har fått flera gånger guldmedalj av Eu kommisionen som bästa produkt och uppfinning."

-------
//Lövet
Perry pryl, synd att BMW inte har haft den som originalutrustning i bilarna. =)
Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
Fy fan vilken bra ska slå till på två direkt... not
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Haha precis, snacka om bluff. Tyvärr kan det nog vara allt för många som går på den där grejen...?
Skulle det nu fungera så skulle man ju bli miljardär över natten.
B2
178
B2L
E30 318 Cabrio -92
Alfa Romeo GTV 3,0
Vilken underbar formulering: "har fått flera gånger guldmedalj av Eu kommisionen". Hela annonsen inger sannerligen ett kassaskåpssäkert intryck av seriositet. Detta måste bli årets julklapp, eller vinterpresent som DO numera kallar det.
LK
10
LKR
528i -96
Skickade ett mail, får se om han har någon fin förklaring...
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Hej

Först vill jag säga, jag har inget alls med annonsen att göra, men kan inte låta bli kommentera.

Förstår hur ni tänker, men dock bör in kanske fundera lite. Hur fungerar rost ?
Detta rör sig om Aktivt elektroniskt korrosionsskydd om man läser den tyska texten på boxen, och det är ju det som är grejen med rost. Det går att motverka.
Det är ju rätt vanligt i vattensystem och båtar..
Se tex till volvo penta : Länk
Eller vatten system Länk

För att verkar ännu mer ding, så säger jag att den vanliga blåmusslan kommer motverka rosten i framtiden. Och då tro ni jag är helt puckad.

Men läs vad man forskat fram vid KTH. Länk

Sedan hur just denna produkten som finns i annonsen fungera vet jag inget om.
16.573
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Sist jag körde bil var den inte nedsänkt i vatten. Volvo Penta skyddet förutsätter det.

-------
//Lövet
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Jörgen, det är en viktig skillnad mellan produkterna/ideerna du länkar till. Nämligen att de används i vatten. Offeranoder är inget konstigt, vanligtvis är de passiva, tex en bit zink.
Medan tex Pentas system är aktivt mha en ström.
Båda systemen förutsätter att de är omgivna av vatten för att få en sluten strömkrets.

Hur man skulle få dem att funka på torra land vet jag inte riktigt, någon kanske kan klargöra?
Tills dess tvivlar jag starkt på produkten.
Jag ser det så här ang prylen ifråga..
OM denna tingest skulle vara den revolution som den påstår sej vara så skulle den inte dyka upp på blocket i första hand ;)
LK
10
LKR
528i -96
Daniel, som tydligen lånat e-post av Duran Jaksic, menar (återigen) att apparaten är unik samt, hör och häpna, att den inte finns att köpa i Sverige! Ehm...

"Apparaten är unik och finns inte att köpa i Sverige. Den fungerar så att svag ström kontinuerligt skickas till 4 anoder som placeras i alla hjulhus och på så sätt tillåts inte att rost bildas. En kontrolldel av apparaten visar med jämna mellanrum att alla anoder får ström och den är igång även när bilen står still, ungefär som ett billarm. Den använder endast svag ström som inverkar inte på bilens batteri. Rost som redan finns på bilen förblir kvar utan att kunna fortsätta bildas och ny rost bildas aldrig. Uppfinnaren har fått flera gånger guldmedalj av EU för just den produkten.

PS. Om du är händig, kan du lätt själv montera satsen.

Mvh

Daniel"
LK
10
LKR
528i -96
Oops, fel av mig, Dusan Jaksic var namnet på kompisen som så varit vänlig och lånat ut sin e-post.
Zinkanoder i hjulhusen, både passiva som på en båt, och aktiva med strömförsörjning har sålts förr. Funkade inte då heller...
Det som är lite märkligt med mänskligheten på den här planeten är att den glömmer så himla snabbt, eller inte gitter göra lite källforskning på olika prylar och underverk som relanseras då och då.
För att knyta an lite till bil och motorvärlden: Det är inte alls många år sedan Beru försökte lansera flerelektrods tändstift. Har väl Bosch och NGK också gjort säger du då.. Men t.ex Lodge hade dessa redan på 50-talet, och flygmotorerna långt innan dess.
Samma sak med det fantastiska glidgnistgapsstiftet som lanserades för några år sedan (Halostiften), det är lite tystare om dessa nu verkar det.
Den som minns kommer ihåg att t.ex Mercury hade sådana stift på sina utombordare redan på tidigt 60-tal. Thunderbolt vill jag minnas att man kallade sitt tändsystem, stiften hade bara en ring runt mittelektroden, inga sidoelektroder alls.

FP
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
"anoder som placeras i alla hjulhus"
Hmm... Plast o rostskydds masa tillhör inte dom bästa ström ledare så hur ska den skydda?

Kan funka på ett begränsat område men inte på detta sätet o det måste finna konstant ström tillförsel för att det ska ge nåt resultat.

Processen är ju Elektrolys o den är lite mer invecklad än 4 anoder o lite svag ström...

BMW - Beroende Med Wilja
LK
10
LKR
528i -96
Själv är jag mest nyfiken på guldmedaljen som uppfinnaren har fått av EU, flera gånger dessutom! Är det någon som känner till mer om det eller måste jag fråga Dusan David Jaksic?
Är väl från samma EU som jag vinner 1.000.000 € i deras stora lotteri minst varje månad !

Konstigt att alla dessa vinster ofta mailas från anonyma servrar i antingen Spanien eller Rumänien dock.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.