AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.116

Märkligt Kylarproblem

Visa användare
308
uffe6
BMW 325IA E90 -06
Hej alla.

Detta gäller en e39 523-97:a IA

Täckte över mina njurar nu när kvicksilvret kröp under -20 för att skydda min vevhusventuilation. Jag kom bara cirka 500 meter så såg jag hur tempmätaren börja gå över det mittersta läget så jag stannade direkt och tog bort kartongen (som jag hade täckt mina njurar med)

Väntade tills bilen svalnat och körde cirka 1km till, då började bilen gå varm igen. Jag stannade lät svalna och kunde ta mig hem på samma sätt (alltså genom att köra en kort sträcka o stänga av bilen.

Dagen efter så tänkte jag ta en titt på problematiken, ställde den i uppförsbacke och började lufta. Det gick bra. termostaten öppnade sig som den skulle och man kände hur underslangen började bli varm. Luftningen fortsatte, jag tog en tur på cirka 2km. tempmätaren stod vackert i mittersta läget, och så höll jag på till jag inte fick i mer kylvätska i luftningshålet. Körde bilen på en långtur, cirka 5 mil. Nålen rörde sig inte från det mittersta läget.

Trodde felet var avhjälpt. dock så har det hänt nu andra gången i följd att när jag skall ha bilen dagen efter så går bilen varm igen. Jag gör om samma procedur och får lufta igen. Får ha i cirka 1-2 liter kylsvätska per tillfälle. Och när jag har luftat klart kan jag köra med bilen långa sträckor och det händer inget. Men dagen efter, eller som nu när bilen har stått en vecka, så kommer det ingen värme i kupén, samt bilen går varm. Alltså luft i systemet.

Vad kan felet vara? termostaten verkar fungera som den skall (den går ju inte för kall, samt att man kan känna när den öppnar och varm kylvätska strömmar genom den nerdesta slangen)

Vattenpunpen måste ju fungera annars skulle ju bilen inte kunna gå de längre sträckorna efter man har luftat.

Luft i systemet?? Ja bevisligen, men när jag har luftat klart får jag inte i en droppe mer kylvätska och det kommer inga bubblor.

Läckage? antagligen det som är problemet, men jag ser inget läckage, ingen kylvätska under bilen eller i motorrummet, samt att det pyser när jag öppnar expansionslocket dagen efter för att höra, så bevisligen så finns det tryck. alltså borde det vara tätt.

Sista funderingen, kan kylsystemet ta in luft utan att vätska kommer ut? Borde ju inte kunna gå. Kan den ta in luft från motorn? Oljan ser bra ut, ingen grå olja så det verkar inte vara vatten i oljan. alltså förhoppningsvis en tät topplockspackning / Ingen spricka i topplocket.

Någon som har en annan fundering?

Tacksam för svar.

ma
358
majtii
F36 4-serie
Mattorna torra?
Visa användare
308
uffe6
BMW 325IA E90 -06
Ja mattorna är torra. Har inte tänkt på det specifikt, men har inte märkt att de är våta iaf.

Skall kolla närmare om det är blött inne i kupén
Visa användare
308
uffe6
BMW 325IA E90 -06
Nej det är torrt inne i kupén.

sitter ändå och ororar mig för topplockspackningen, eller själva topplocket. Kan man testa på något sätt om den är hel?

Kan kylarvatten läcka vid topplockspackningen och in i cylindrarna för att förångas och komma ut med avgaserna? Då försvinner kylarvatten, kvar blir luft och bilen går varm?

Kan man se, testa detta på något sätt?
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Om topplockspackningen har läckage mellan en cylinder och kylvätskan trycker du ut kompression i kylvätskan eftersom trycket i kompressionen är högre. Jag hade en 240 B23 med det problemet och det enda som hände var att det blev högre tryck i kylvattnet. När jag öppnade locket till expansionskärlet såg man oljeskimrande ränder i kylvätskan. Jag körde så ganska länge innan jag insåg att det var problemet, och ganska länge efter det också.

Du KAN ha en läckande topplockspackning, men gissningsvis ut i det fria.
Jag skulle gissa att den i sådana fall trycker ur sig lite vätska i taget när du kör, bara så pass mycket att den rinner ut på blocket och förångas innan den hinner rinna iväg och droppa. När den sedan har gjort sig av med trycket som byggs upp medan du kör så slutar den trycka ur sig vätskan och när den är kall nog att inte förånga dropparna läcker den inte mer.

Du kanske skulle kolla på blocket i närheten av topplockspackningen om du kan se bränd glykol någonstans. Är det på baksidan mot torpedväggen är det nog svårt att se, men prova.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Visa användare
308
uffe6
BMW 325IA E90 -06
Tack för intressant svar.

Min Bror hade samma problem med en B23 240 han också. Och mycket riktigt så borde ju kompressionen från cylindrarna rimligtvis vara högre än trycket från kylvätskan (även med luft i kylsvätskan som höjer trycket)

symptomet då var att det bubblade i expansionskärlet och man kunde lukta avgaser i expansionskärlet på B23;an.

Jag har försökt att titta efter detta och det bubblar ur luftningshålet när man fyller på (som det skall göra) sedan tycker jag att det slutar när man har fyllt upp det. Då kan man stå och titta på luftningshålet i några minuter och det sjunker inte undan. Det sjunker undan lite lite efter en tur. Kanske nån deciliter.

Men efter att den ahr stått någon dag så måste jag fylla vid en ny luftning kanske 2 liter kylvätska. det är det som är så konstigt, när jag har lört en lång sträcka med bilen, det sista jag gör innan jag stänger av är att fylla upp luftningshålet med den där decilitern och sedan stänger jag av bilen.

Att den skall tappa kylvätska när bilen är avstängd och börjar svalna för att sedan stå kall, samtidigt som jag inte hittar någon läcka tycker är mycket märkligt.
ka
280
kalopps
Cater-pillar
Lufta systemet och kör den varm.
Stäng av motorn, och låt svalna till nästa dag.
Skruva av tändstiften, och kontrollera dessa från avvikelser.
Så tittar jag efter, om det finns en läcka till en cylinder.
Annars får man kontrollera, om det finns avgaser i kylsystemet. (annat sätt).
Kontroll av vattenpump och slangar. Vissa slangar kan sitta skymda.
Kylarvatten kan även leta sig ner, under golvet via värmepaketet om detta är läck. Då kan man få problem med kondens i bilen. (immiga rutor, brukar lukta glykol) Är kylarlocket tätt?
Hoppas det är en slang!!!

Mvh
Kalopps
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Det är inte så att kylvätskan läcker ut och lägger sig i plastkåpan under motorn? Då syns det inget läckage, när du kör rinner den ur kåpan och när du ställer ifrån dig bilen igen kan den fylla kåpan utan att du ser att det har läckt.

Min motor läckte olja utan att jag märkte det förrän det började bli fullt i kåpan. Litet läckage, märktes inte som onormalt på stickan. Jag fyllde på en liter strax innan det var dags för service. Sedan började växellådan också läcka och jag märkte knappt något förrän den började växla konstigt. Då upptäckte jag också att det var ett par droppar under bilen, men inte mer.
Meken (Nenne i Fjälkinge) påstod att den hade läckt längre än under min ägo, vilket var 18 månader vid tillfället för reparationen. Växellådan saknade runt 4 liter olja.
Det jag vill säga med detta är att det ryms mycket i kåpan innan man upptäcker det.

Kör motorn varm och känn undertill på slangarna så läckaget inte är på undersidan. Det borde ju normalt vara ganska torrt på slangarna med tanke på värmen. Sen är det bara att hoppas på att hitta en fuktig slang. :-)

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Behöver inte vara dålig topplockspackning, är mer troligt att kylsystemet läcker någonstans. Kolla kylare, vattenpump efter läckage.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.