|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Verdi |
Jag kommer körande i snömodden och håller hyfsat avstånd till bilen framför. Bilen blinkar vänster i en korsning där det finns en separat "vänstersvängsfil". Jag tänker att han kommer att lägga sig där så jag bromsar inte så mycket. Dock saktar jag ned. Sen ligger han kvar i det vanliga körfältet och jag måste nita. Men i modden får jag inget stopp på bilen. Jag klarar nästan att manövrera min bil mellan plogvallen och hans bil men den touchar och min backspegel vrids in. Den gick dock inte sönder på nåt sätt. Vi hoppar ur bilarna och kollar om det blev nåt. Jag är såklart lite chockad och i halvmörkret ser jag inget. Kollade dock mer noggrannt när jag kom fram till jobbet och det var en liten skrubbskada på vänster framskärm samt en liten liten buckla på plåten över vänster hjul. Vems fel är det? Han som inte gick ut till vänster i sin avfartsfil eller jag som inte kunde stanna? |
|
Ditt fel förstås. Kan du inte stanna ditt fordon för att något är i vägen så är det ditt fel. |
|
|
Instämmer med föregående, det är nog ditt fel. Man är skyldig framföra sitt fordon på ett sådant sätt att man alltid klarar av att stanna. (Sedan om det i praktiken är möjligt eller inte, pga modd eller andra omständigheter, har nog inget med saken att göra...) |
|
|
I trafiken ska man inte "tro" att ditten o datten ska hända, utan det man som förare måste tänka på är att hålla avstånd så att man hinner stanna/väja undan etc. om det oväntade händer.. Bilister kan man inte lita på ;) MEN, och det är ett stort men: Just det där med vänstersvängar är ett "kapitel för sig" och där kan den som svänger vänster åka på det s.a.s..Iaf om det gäller en väg UTAN separat vänstersvängsfil. Så vems fel det är i juridisk mening i just ditt specifika fall vet jag inte, det som stör är ju huruvida denna vänstersvängsfil gör att den "vänstersvängande" har mer skuld i det hela... Vet inte tyvärr, skulle kunna tänka mig att båda skulle "åka dit" vid en bedömning. Sedan är det också tyvärr så att försäkringsbolagen och Polisen har olika bedömningar en del ggr har jag fått höra av flera..bl.a. i s.k. cirkulationsplatser. Vittne/vittnen är alltid bra att få tag på vid meningsskiljaktigheter o tveksamheter i dylika fall. OBS! Jag är varken Polis eller försäkringstjänsteman så det jag nu skrev är bara vad jag upplevt och hört från diverse personer. Mvh Janne. |
|
|
Inte en chans att den andre åker på något, speciellt inte om det var snömodd på vägbanan. Han kanske inte kunde/vågade köra ut i vänsterfilen. Oavsett kommer Verdi åka på hela notan så det stänker om det. Utan tvekan. |
|
Verdi |
Nu har jag pratat med försäkringsbolaget och det är lite komplicerat. Hon rekommenderade mig iaf att ta deras regnummer och anmäla det. Vi får väl se. |
|
Tja.. Är det ingen av er som hört talas om den "farliga vänstersvängen", till detta hör att man ska passa sig dj*vligt noga innan man svänger vänster ty man kan absolut åka dit om någon då smäller in i en.. Det handlar inte bara om att man kan åka på en nackskada utan det handlar om vad t.ex försäkringsbolagen har för policys/regler i dessa lägen.. Så att vara tvärsäker i sina uttalanden tyder på en viss brist på erfarenhet i sådana här "fall".. Mvh Janne. |
|
|
kanske, kanske en liten möjlighet..? Om han inte gick in i sin vänsterfil och om det är heldragen linje mellan filerna, så kanske man skulle kunna anse att han har krängt heldragen linje? I så fall kanske han har ett ansvar..?? (men om det nu var snömodd så att inte den heldragna linjen var synlig så är han kanske likväl oskyldig...) |
|
|
Försäkringsbolagens policy och regler är just att i 99% av fallen där någon bromsar på en framförvarande så är den bakre bilen 100% skyldig. I detta fallet, tror jag, att det inte ens är en diskussion. Jag förstår att ni försöker se en fallucka, men hade Verdi ist startat en tråd där han var den främre bilen så hade alla varit tvärsäkra på hans oskuld. |
|
Verdi |
qsacage, Jag startade inte tråden för att fiska efter sympatier. Jag ville bara veta om det var nån idé att göra en anmälan eftersom jag var genuint osäker på vems fel det var. Men i vanlig ordning är det alltid någon/några som utan att faktiskt veta uttalar sig tvärsäkert om hur det ligger till. Enligt BMW Originalförsäkring så kan det finnas en chans att den andre får stå för åtminstone en del av min självrisk. Så 100% klart verkar det ju inte vara iaf. Nu skulle jag vilja stänga/radera den här tråden. :) |
|
qsacage: Nu är just detta ett diskussionsforum och du är med i denna diskussion ser jag , så då bör detta vara en diskussion ;) Vänstersvängsolyckor och smällar bakifrån behandlas på ett alldeles speciellt sätt... Utfallet rent skuldmässigt i en dylik smäll är ofta inte vad folk tror det ska bli.. Det är först när man själv har haft någon anhörig eller att man råkat ut för det själver som man kan börja ana vart det brukar barka åt för håll. Mvh Janne. |
|
|
Om ni uppfattar mig som otrevlig ber jag om ursäkt. Självklart kan vi diskutera, men _jag_ tror att det är klockrent fall. Men jag kan förstås ha fel, även om det är ytterst (ytterst!) ovanligt. ;) Jag har anhöriga och vänner som råkat ut bromsa-på-olyckor och i samtliga fall är den den bakre som får stå för notan. Verdi, se det så här; förvänta dig att du åker på det och ger försäkringsbolaget med sig delskuld till den andra så får du ta det som en ren bonus. |
|
|
Verdi: Kan med nästan 100% sannolikhet säga att du dessvärre är skyldig eftersom du inte hållt tillräckligt avstånd till bilen du körde in i. Motparten har ju faktiskt gjort exakt vad han kunnat med tanke på omständigheterna, inget konstigt att han inte kunnat köra ut helt i vänstersvängsfältet pga tjock snömodd. Jag hade själv undvikit att köra ut där om underlaget vore besvärligt, bättre att i så fall ligga kvar i den plogade körbanan men att tydligt markera vänstersvängen med blinkersen vilket motparten uppenbarligen gjort i detta fall. Vem vill frivilligt ge sig ut i svårt underlag och riskera sladd och frontalkrock? Janne T: Visst finns det den besvärliga vänstersvängen där man skulle se till att släppa fram bakomvarande bilar innan man svänger. Detta gäller ju i det fall där körfält saknas eller kurvan är skymd. Detta tycker jag inte går att tillämpa här eftersom dels det finns markerat körfält och dels att situationen undvikits om Verdi varit vaken nog att bromsa in från första början. Det är ju faktiskt bakomvarande bilisters skyldighet att hålla avståndet till framförvarande bil, inte tvärtom eller hur? ;-) |
|
Verdi |
Visst. Men att det finns ett separat körfält som han inte utnyttjar kan ju omöjligt tolkas till min nackdel. Dessutom var jag visst vaken. Svårt att få stopp på bilen bara. Var lite lätt halkigt på platsen. Trodde först att jag hade gott om tid att stanna, men sen hände det liksom ingenting när jag bromsade. Kunde lätt ha blivit en mycket värre smäll. Tycker jag gjorde det rätt bra ändå faktiskt. :=) I vilket fall så är skadorna så små att jag antingen fixar det billigt hos en rekondfirma eller låter det vara. |
|
Verdi: Vaken eller ej, en obekväm sanning för din del är ju att du faktiskt höll fel hastighet i förhållande till situationen. Hade du bara kört aningen långsammare och hållit längre avstånd hade du med största sannolikhet undvikit att träffa bilisten, och därmed olyckan. Nu skriver du själv att du valde att INTE bromsa utan bara släppa gasen - och därmed minskade du ju marginalerna avsevärt. Återigen, du har ju faktiskt skyldighet att hålla avståndet till framförvarande bil, oavsett vilka omständigheter som råder. På ett sätt kan man såklart tycka att bilisten BORDE ha använt körfältet men om det var 30cm snö där och plogat i det andra körfältet tycker jag faktiskt att bilisten handlade med sunt förnuft, ffa när du skriver att bilisten faktiskt blinkade och markerade svängen i god tid innan korsningen. Men vi får se vad utfallet blir efter att F-bolaget granskat ärendet. Ta det som en läxa oavsett utgång i detta fall, det är ju sådana lärdomar som gör en bättre i trafiken. (Säger en som totalkvaddat en en Honda Civic i San Francisco med min hyrbil efter ett slarvigt filbyte från min sida :-) |
|
Verdi |
Jag har aldrig försökt få det till att jag är utan skuld. Det var en ärlig fråga. Några 30 cm snö var det inte och plogat var det inte nånstans. Det går ju så fort men killen sa när vi hoppade ur bilarna att han inte hade sett avfarten förrän väldigt sent, så han bromsade nog ganska hårt också... Skit samma. Nu är det som det är. Behöver inga fler moralkakor. :=) |
|
En bekant åkte på vårdslöshet i trafik då hon skulle svänga vänster på en 50 sträcka trots att hon blinkade och la sig vid mittensträcket. Bakom kommer en bil o ska köra om på vänster sida, i en obevakad korsning, med resultat att han hamnar i sidan på den svängande. Han fick skulden och hans f-bolag betala men hon fick ändå böter. Var i ligger logiken? |
|
|
Logiken är att polisen och försäkringsbolagen inte har samma regler Så även om man rent juridiskt inte gör något fel kan man anses vållande ändå av försäkringsbolaget för dom har egna bedömningsgrunder och egen "rättspraxis" Helt otroligt i ett rättssamhälle men tyvärr sant |
|
|
Manövern du gjorde är farlig, och tyvärr sjukt utbredd i landet. Den manövern, liksom kort avstånd, har blivit så pass vanlig att folk inte ens ser något problem i det. Förhoppningsvis blir det till en läxa, lita aldrig på någon förutom dig själv i trafiken. Jag litar inte på att biljäveln framför tänker svänga undan förrän han har gjort det, och kör därefter :) Har sett alltför många ångra sig och fortsätta färden rakt framåt istället, i en markant lägre fart.. |
|
Verdi |
Jag sa ju att jag inte ville ha några fler moralkakor från skadeglada besswerwissrar... |
|
Bara för det ska du få en till ;) Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.