AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
7.717

Köpråd 330D eller A4 3.0TDI?

AC
288
AC Cobra
535dT X-Drive 2013
Hoppas få lite hjälp av er här...
Jag är ute efter en diesel kombi med fyrkraffs och lite mer att köra med!
De två kandidater jag kan komma och tänka på är bara då E46 330XD samt A4 Avant 3.0Tdi quattro. Är det någon här som kan motivera både för och nackdelar för bägge bilarna? Utan att bara ösa kärlek över bmw för sakens skull, trotts att det är ett bmw forum :o) hehe

Jag vill ju som alla andra ha en så problem fri bil som möjligt givetvis...
Och är det någon som kan hjälpa mig att vidga mina vyer utöver dessa två bilar så är jag tacksam!

Mvh Per
cr
3.941
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Varför jämföra A4 B7 dvs 05-08 mot betydligt äldre E46 och inte E9X?

A4:an är något större, starkare, har bättre detaljkvalitet och rostskydd. Som helhet vinner A4 enkelt, men E46:an är billigare och har något kvickare köregenskaper.

MVH Christofer
AC
288
AC Cobra
535dT X-Drive 2013
Hej, tack för svar.
Varför jag jämför så "olika" bilar är pga att prislappen på en 330D E9X är sjukt mycket högre än motsvarande audi.

Någon som vet om Audin har några barnsjukdommar eller andra vanligt uppkommande fel och problem? Och samma gäller Bmw´n
Mvh
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Audin är helt överlägsen på alla punkter utom baksätet som är något trångt.
Köp gärna den faceliftade varianten.

//Stefan

Mina bilar:Länk
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Har aldrig kör 4WD BMW men Audi Quattron är fantastiskt bra enligt mig på ordentligt snö. Men jag har inte så mycket att jämföra med.

BMW X Drive är ju bättre på rullar som vi sett på YouTube. Men i verkligheten vete fan? Har då aldrig blivit stående med min A5:a och då har jag plogat upp nysnö långt upp på motorhuven i några km, då jag bara var tvunegn att ta mig fram på oplogad väg.

3.0Tdi motorn som sitter i Audin tycker jag är bättre än motsvarigheten på BMW. Går jämnare, och tystare, hörs rätt tydligt när man står utanför bilarna och bara lyssnar. Bränsleförbukningen ligger på ca 0,69. Och då kör jag 80% motorväg plus moms, och 20% stadskörning med fantastiskt mycket köer. och har däck som är 245 / 18 runt om.

Prestandamässigt känns de rätt jämt, när jag testat e90 330d. Men nu frågade du om E46 modellen och den lär ju inte vara bättre än den nya 3.0 spisen som sitteri E9X. Tycker nog att en Diesel skall ha automatlåda, och där tycker jag Audi växlar jämnare, lugnare utan att det känns. Gäller triptronic/steptronic

Men nu kommer detta med en passande kostym. Audi i all ära, men att sätta sig i en BMW är som att sätta på sig en kostym som är sydd för dig. Att sätta sig i en Audi är som att sätta på sig en kostym från MQ. Nice men den är inte formsydd för dig. Hur gärna du än vill.

Och det stämmer så bra som alla säger. BMW kör man, Audi åker man.

Men som någon sa tidigare, du jämför helt olika generationer bilar. Är det i samma prisklass så finns det bara en vinnare och det är Audin.

Servicekostnaderna tror jag är dyrare på Audi. Skall serva min A5:a nu. Och det kostar 5.500 för en enkel oljeservice. Vilket jag tycker är lite dyrt.

Lycka till!

Mvh
Kristian

cr
3.941
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
AC Cobra: A4 B6/B7 har inga egentliga typfel utom tändspolar som byts på förlängd garanti. Jag är å andra sidan osäker på om tändspoleproblemen omfattar 3,0TDI....

Vad det gäller E46 så dras de ju tyvärr med grava rostproblem...

StefanL: Inte för att baksätet är så jättestort i A4 B6/B7, men inte är det större i E46...

MVH Christofer
cr
3.941
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Vad fan... Glöm tändspolarna... =)

MVH Christofer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.