AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.692

Någon som har hört talas om Florida Yacht?

Har min M5 e60 ute för försäljning. För några dagar sedan mailade en kille som påstods heta "Andreas" och sa att han jobbade för ett företag som heter Florida Yacht. De påstods ha en kund som var intresserad av min bil och de ville ge vad jag ville ha för min bil.

Allting verkade seriöst och så även deras hemsida, sedan började jag få dålig magkänsla.

Jag skulle inte få pengarna förrän efter 1-60 dagar efteråt. Jag skulle alltså inte få mina pengar innan dem hade levererat den till kunden.

Killen hette "Andreas" men lät inte som någon Andreas!

Jag fick två nummer, ett till honom och en till hans chef som hette Alexander.
Inga av dessa nummer fanns med på hitta.se

När jag pratade med dem andra gången sa jag att jag var tveksam med tanke på att jag inte skulle få pengarna direkt. Efter detta bröts samtalet av dålig teckning. Jag ringde därför upp och han sa att han skulle ringa upp om en minut, det har nu gått ca 420 min sedan dess.

Är det något som har haft kontakt med "Florida Yacht" tidigare?
16.547
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Gå aldrig någonsin med på att få pengarna i efterhand. Du ser inte röken av vare sig bil eller pengar. Hela upplägget stinker blåsning.

Något bolag som heter Florida Yachts är inte registrerat i Sverige.

-------
//Lövet
Har du en länk till deras hemsida? Vore kul att se... Det låter i mina öron som 100% blåsning.
www.florida-yacht.com
Vi skulle tydligen skriva avtal och liknande men vad är ett papper värt egentligen? Hade det varit en auktioriserad BMW-handlare hade de givetvis inte varit några problem att lämna över bilen. Jag bad också om referenser vilket dem påstod sig ha. Detta skulle dem skicka på mailen men änsålänge har jag inte fått något iaf.
Ett sånt papper är såklart inte värt nåt när bilen är borta och pengarna aldrig dyker upp.
Nej precis. Men hade hade varit intressant att veta om någon mer har gjort en affär/tänkt göra en affär med Florida-Yacht. Eller om de har mailat/ringt till någon annan.
Eller samtidigt går också bra!:)
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Money talks - bullshit walks!

Har blivit kontaktade av liknande typer förr och lyckas alltid knäcka deras affärsidé när jag pratar med dom. Lika kul varje gång, men trisst att folk köper deras skitsnack!
andreas_lofgren:

Enligt chefen skulle dem ha hållit på sedan 2001.
Du har deras hemsida tidigare i tråden.
Har du tittat upp att företaget inte finns då alltså?
Kan inte företag ligga under något annat namn?
16.547
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Något svenskt bolag finns inte registrerat.

Enligt deras kontaktuppgifter har de ett danskt bolag. Detta har jag tyvärr ingen möjlighet att kolla upp. Nån som jobbar i Danmark och har koll på deras bolagsregister?

-------
//Lövet
Jag gillar inte att döma någon om jag inte till 100% vet. Men detta låter konstigt tycker jag. En sak som jag också reagerade på var att första gången jag pratade med Andreas så sa han att dem hade hållit på sedan 2007. När jag sedan frågade Alexander som påstods vara chefen så sa han att att dem hade hållit på sedan 2001. Då frågade jag, "men din kollega sa 2007". Svaret jag fick då var att den personen hade varit anställd sedan 2007. Om jag som kund frågar hur länge ni har funnits så är väl inte svaret på den frågan hur länge man själv har varit anställd på firman? Eller?
När jag först blev kontaktad blev jag förvånad att företaget höll till i Sverige/Danmark? Det första man tänker om företaget heter "Florida Yacht" är inte det att företaget ligger i Florida?
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Bolaget finns registerat i Danmark, med 0 anställda registrerat.

Mer info här: Länk
0 anställda låter ju sådär när han jag i huvudsak har pratat med är anställd sedan 2007:)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
En liknande hemsida kan inte vara svår att snickra ihop, sen texten som de skrivit om företaget känns inte sammanhängande, saknar skiljetecken och ger skumma vibbar.

Finns väl inget som tyder på seriös verksamhet?

141
philipbr
Nissan GT-R -10
tragiskt att ens överväga göra affär på det sättet.. man slutas aldrig förvånas över vad folk går på...
Om du syftade på att jag var tragisk så får jag tacka för detta:)
Jag skulle aldrig lämna över bilen utan att få pengar för den direkt, jag ber om ursäkt om någon skulle tro att jag är dum i huvudet:)
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
En gammal klassisk blåsning som redan påpekats.

Men jag fattar inte vad du ser för seriöst med den hemsidan?
Bilder på en snygg båt och lite osammanhängande text kan väl vem som helst lägga upp?

Fråga efter organisationsnummer.
Gör det inte svårare än det är! Folk har en sådan förhoppning att denna "gyllene" affär är sann så det slutar tänka och ignorerar varningsklockorna. Skojare, vad mer behöver man veta?
BjörnB:
Med så här facit i hand när flera personer har sagt att det är en bluff så tycker även jag att det är lätt att säga att de är en bluff.

Om du dock får ett mail av en bilfirma som säger att dem är intresserade av din bil och att dem länkar till deras hemsida så är kanske situationen en annan?

Iallafall jag tycker att man får utgå från att den personen som hör av sig är seriös.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.