AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.467

hur lager jag kabelbrottet?

Sida 2 av 2
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Kul Folke! En gammal Weller lödstation med magnetisk reglering råkar jag ha. En gammal trotjänare från 70-talet som jag fortfarande använder när något ska lödas. Undrar om det går att få tag på spetsar fortfarande?

Och att det är en konst att löda rätt, det håller jag med om. Jag har ett gammalt certifikat, och jag minns att det krävdes ordentlig träning innan lödningarna blev godkända, trots att jag innan det jobbat med elektroniklödning i flera år.

.
Sök på weller lödspetsar på google du får ett gäng träffar, borde kunna gå å hitta utan problem.
Lödspetsar, reservdelar, element och termostater osv är inga problem att hitta. Kompletta lödstationer typ Magnastat är det värre med.
Jag tror jag har ett par i delar, och nån komplett, en klassiker som funkar i ur och skur.
Delorian: Inga prpblem att smälta ihop både det ena och andra med en varm lödpenna, fast inom elektronik och speciellt IC och liknande är ju ihoplödade ben det sista man önskar kanske...) Kretsarna sitter ju normalt på en printplatta och med korta avstånd mellan pinnarna osv, och just en gasoldriven lödpenna utan temperaturkontroll kan ge ordentligt höga (eller låga) temperaturer. Den är klart olämplig på kort med tunna kopparfolier och på värmekänsliga halvledarkretsar osv. Som jag skrev tidigare, jag tror du skojar med oss på denna punkten, säg att du gör det, snälla...)

FP
Du förstod inte vad jag menade.
Jag pratar inte om att löda ihop2 ben som du löder ihop 2 fingrar, har haft tex 2 mobiltelefoner där lödningarna i icen hade sprickor i sig så det var glapp, självklart löda ihop (löda benen mot kortet precis som det var innan).

Gick att värma tillbaka med gaspennan, jag pratar inte om en gaslåga direkt på kortet eller vad du nu tror.
Jag pratar in att köda dit en ny ic, även om jag sett en som gjort det och det fungerade det var antingen pröva eller skrota så ibland provar man.

Jag skojar inte det fungerade i 3 år sen skrotades telefonen pga ålder och dessa hade jag fått gratis.
Du kankse tycker att jag skulle köpa en maskin som utför detta för flera tusen så att det blir rätt enligt branchstandard?

Eller skulle jag lämna in den och få den reparerad för 2 tusen kronor när jag kan köpa en ny för 1500?

Jag beundrar din förmåga att skriva i forum , även om du har en förmåga att segla iväg dock undrar man varför denna idiotförklarande ton mot människor, man ser det rätt ofta i dina inlägg.

Vem seglar iväg menar du?
Visa mig var jag idiotförklarar någon, tack.
Jag förstår mycket väl vad du menar med gasoldriven lödpenna, jag har förbrukat några genom åren.
Allt går, men att använda en gasoleldad lödpenna på elektronik är ung. som att använda en rörtång, modell ganska stor, för att t.ex dra hjulmuttrar eller tändstift, om man nu kommer till osv. Hoppas du förstår hur jag menar.
Du framstår inte som mera seriös för att du tror att jag tycker att du skall köpa dyra specialverktyg osv.

FP
Hur gick det med detta?
sa
4
sand
328Ci -95
520i -03 (frugans)
Tror iofs inte att Folke är helt ute och cyklar, när jag gick på gymnasiet i slutet på 80-talet fick jag lära mig att virning av kablar var "hett" inom flyg/rymdindustri.
Dock är det även en "praktisk" fråga hur mycket klämhylsor man får plats med om man ska skarva många kablar i ett trångt utrymme. Har samma problem med kabelstammen till bakluckan på 520:n (två kablar helt av och en hel hög allvarligt skadade). Om alla skall bytas så blir det en j-a bunt klämhylsor i bakluckan... Lödning + krympslang tar nog i all fall lite mindre plats...

Man skulle ju alltid kunna sätta i mil-specade kablage/kontaktdon med bajonettfattning (tål även att spolas med vatten) för att vara säker, men det blir svårt att få plats och motivera ur kostnadssynpunkt...

Min egna teori om varför kabelstammen i bakluckan ger upp är att man lindat alla kablar "hårt" med tejp, vilket gör att kablarna inte har någon möjlighet att glida i förhållande till varandra - detta gör att "ytterradien" på kabelstammen sträcks ganska hårt när stammen böjs. På vår bil syns det att flera kablar har "dragits isär" så att isoleringen spruckit, och de hålls nu endast ihop av kardelerna i kablarna!

Lutar nog åt att själv byta ut alla kablar i stammen geom lödning/krympslang, men att försöka få kablarna att ligga lite "lösare" i gummihöljet...
Helt riktigt angående att man förvärrat situationen genom att linda/tejpa kabelstammen osv. Vid lite större ytterdiameter, som här, så kommer det att bli avsevärd skillnad på ytter och innerradie osv. Ibland lindar man iofs med textiltejp enbart, inte med klistrande tejp, det finns olika lösningar.
Man borde kolla lite mera på hur man löser detta inom andra områden, industrin och robotarmar t.ex. Konstruktioner med rörliga kablage är inte unikt på något sätt, dock så ställer de stora temperaturväxlingarna i bilar och fordon till det extra, samt i vissa fall, felaktigt vald kabelkvalitet för ändamålet.

Fordonsindustrin är som bekant alltid på jakt efter vikt, ner till sista grammet, och man har t.ex kablage med egen klassning (R2) och tunnare isolering än i andra sammanhang. Samma kabelarea men tunnare plastisolering, man kan tro att det är en klenare kabel vid en första blick. Strömbelastningen bestämmer dock som alltid koppartrådens area, men man optimerar och har aldrig mera area än nödvändigt.

Det kan upplevas som att det bygger på tjocklek osv med presshylsor, men detta löses genom att förskjuta skarvarna i längsled och fördela skarhylsor osv, vilket du måste göra om du väljer lödning/krympning också.
Det viktiga i alla lägen är att skarvarna hamnar där kablaget ligger stilla.

FP
Jag håller pliktskyldigt med Folke om crimpning som generell rekommendation. MEN, lödning kan fungera om det utföres korrekt. Framförallt blir det snyggare då man slipper dessa otroligt fula crimphylsor :-)
Konsten är att löda rätt och se till att (vilket Folke påpekar) skarven och ytterligare liten bit kabel är fixerad och fri från böjning.

En sak som kan vara bra att tänka på är att aldrig förtenna trådändar ländar som skall crimpas eller skruvas fast. Det kommer ofelbart att bli glapp med tiden. Om man till exempel råkar på en gammal stickpropp som det fräser i (glapp) så kan man ge sig sjutton på att trådändarna är förtennade, fy!

mvh/ Anders
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Ja, gamla förtennade kontakter... *burr*

Jag håller absolut med AKN, även om att hålla med Folke. Men samtidigt kan jag tycka att en korrekt utförd lödning inte kommer att medföra några fel under bilens livstid ändå, trots att det är ett sämre alternativ.

Man får helt enkelt se till att den fysiska förankringen inte enbart sitter i lödningen utan man behöver snurra ihop kablarna med varandra i längdriktningen (med större area i skarven som följd) så att de är motvilliga att lossna redan innan man löder. Sedan är kallödning sämre än att inte löda alls så se till att värma tillräckligt - men givetvis inte för mycket. Glömmer man krympslangen så är det bara att klippa bort hela skarven och göra om. All tråd med lod i är förbrukad vara. I övrigt gäller väl det som folke nämnde i sista stycket 11.41.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Läste precis på ett utländskforum att det ska ha kommit något repkit för detta som är betydligt billigare än tidigare. Jag saxar in vad jag hittade här:
--------------------
Speaking about this issue (tail window self opening, anti-freeze not working anymore, ...), it's now happening to mine also.

I passed by my BMW dealer, and the guy told me that there is a new existing wiring replacement kit (for a few months now), in replacement of an old expensive one. Price is around 60 to 80 euros, as far as he is remembering.
--------------------

Någon som vet vad han pratar om? För oss som inte är speciellt sugna på att löda själv eller vet vilka kablar som är lämpliga vore det guld att få tag på delar runt 800pix.
Ett repkit innebär nog med stor säkerhet att du måste göra ett flertal skarvar osv. En ny kabelstam däremot som byts från "ände till ände" är en annan sak men innebär att du får montera ner stora delar av bilen för att komma åt.
I vissa fall gör (gjorde) BMW inga reparationer utan byter hela, det kan kanske vara detta som är ändrat i fallet med kablaget till bakluckan?

FP
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
levande: vilket forum hittade du det där? Priset är ju helt annat är tidigare?
Kanske ännu sämre kvalitet på kablarna?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.