AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.468

hur lager jag kabelbrottet?

Sida 1 av 2
ma
14
matsblad
BMW 525D
Hej Alla!

Jag råkade ut för dålig mottagning till radio.. Genom forumet har jag läst på vad som gäller. 2 alternativ, kabelbrott eller fukt i antennförstärkaren!

Jag bestämde mig för att undersöka kabelbrott.. gjorde enligt "mektipset" och nu har jag hittat kabelbrottet i gångjärnet till bakluckan. Hur har ni löst själva lagningen???

Skarvat dit 10 cm ny kabel? sockerbit??
tack för ett riktigt bra forum, utan forumet hade jag aldrig luskat ut hur jag skulle hitta felet. Min blåvita kabel är det som är sönder, även den tjocka röda är skadad. tacksam för snabba svar då jag behöver bilen!!
Visa användare
61
Amipower
BMW 520D 2007
Klipp av den drabbade ytan från kablarna och skarva dem. Sen kan du antingen löda dem eller sätta fast den med kabelskor och isolera
Beror på hur skadade sladdarna är. Har de gått av får du löda ihop dem igen, eventuellt förlänga dem lite, sen applicerar du krympslang som ett skyddande hölje över lödningarna.

Sladdar med skadad isolering använder du enbart en annan variant av krympslang till. Finns en som smälter mer när man värmer den så att det blir ett extra isolerande lager.

Sockerbitar hör absolut inte hemma i bilelektronik.
Lödning tillhör forntiden i fordonskablage, i synnerhet i kablage som utsätts för böjning och rörelse. Det är till och med förbjudet idag att löda kablage i vissa starkströmssammanhang, medan man förr ofta gjorde så innan man lärde sig vad som hände på sikt osv.
Endast mekarna i American Choppers håller fast vid detta...)
När man reparerar kablage som utsätts för böjning och rörelser så klipper man bord en bit så att skarvarna hamnar väl utanför det område där kablaget rör sig. Skarvningen görs med crimphylsor och riktigt crimpverktyg (presstång, typ Abiko/Elpress). Man kan om man vill lägga en bit krympslang över skarven, men absolut inte i den del som rör sig eller böjs. Det finns crimphylsor med smältlim som värms efter pressningen om man behöver en vattentät skarv, Biltema bl.a har dessa till ett bra pris.
Man använder med fördel en vanlig MK eller RK kabel att skarva med, inte extramjuk fintrådig kabel, vilket man gärna vill tro är lämpligast.
Denna är mjuk att hantera men kardelerna slits oerhört snabbt inne i kabeln vid återkommande böjning.
Kolla t.ex hur man gör inom industrin i släpkedjekablage till robotarmar osv, denna är inte speciellt mjuk eller fintrådig.

FP
ma
14
matsblad
BMW 525D
tack för svar!

Jag kommer klippa av och lägga ny kabel.. känns som bästa alternativet. På jobbet har vi små isolerade stift, men hona/hana. isoleringen löper över varandra.

Hoppas nu bara att det hjälper och radion mottagningen fungerar igen!
Tack för svaren!!
Ba
328
Basilika
E39 530im
Hej Matsblad! Jag hade exakt samma bekymmer som du. Om du ska använda sockerbit så kommer du troligtvis inte att få plats. Jag gjorde som så att jag förlängde de skadade kablarna ett par cm genom lödning och sedan ett värmetåligt tejp runt var o en. Kablarna skars sönder lätt där eftersom de böjs ofta, samt att kabellängden från fabrik blir ganska sträckt när bagageluckan är helt öppen. Till slut går kablarna av. Resultatet med lödningen är att det är billigt, enkelt och tar minimalt med plats! Så DET ÄR INGET FEL MED ATT LÖDA! Lycka till!
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Vill man inte att det ska hålla en längre tid ska man använda skarvhylsor.
Vill man att det ska hålla länge så är det lödning och krympslang som
gäller.

mvh stefan
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Självklart kan man löda, men se till att lödningarna sitter en bit ifrån böjstället. Tänk på att tennet kryper in under isoleringen en bra bit och gör kabeln stel om man värmer för mycket, och då går den av direkt när den böjs där.

Dom gånger jag lagat bilkablage så har jag skarvat in en bit så det är frisk kabel just vid böjstället, och så löder jag där det inte böjs. Krympslang med klister gör det hela tätt.
ma
14
matsblad
BMW 525D
ska bli intressant och se ut BMW har löst det här i nya modellen.

Nu är iallafall problemet fixat!!

Jag gjorde som så att jag tog med mig överskenan till jobbet och gjorde lite mer oval i formen. "något större"
Sen förlängde jag kablarna, satte skarvhylsor, sedan krympslang över, skarvhylsorna sitter nu under taket. just i kabelskenan har jag isolerat lite extra. sen i andra änden, uppe på bakluckan lagade jag med lödning och klisterkrymp. har även gjort en liten "kondom" i tunn tpe plast som jag satt över förstärkaren!

Stort tack för allt hjälp! Forumet är verkligen suveränt
(riktigt schysst av den lokal elfirman som gratis lånade ut verktyg till skravhylsorna)

Intressanta teorier här.
Jag tror inte jag har skrivit att man inte kan löda, bara att det är olämpligt, och i synnerhet i fordon eller i övrigt där vibrationer eller rörelser förekommer.
Anledningen är inte så svår att förstå, och har redan berörts: Lödningen resulterar i att lodet kapillärdrar in en bit i kabeln som då blir styv, materialet (kopparn) förändras av lodet och blir spröd i övergången, lodet har c:a 10ggr resistivitet än koppar och det kan utvecklas värme pga strömmen i ledaren, livslängden blir kort och förhållandena förvärras med tiden.
Kontaktpressning (med rätt verktyg) är en snabbare metod, ger en gastät förbindelse (metallerna kallflyter ihop), det blir ingen styvare del i ledaren som då riskerar gå av intill skarven.
Massor med anläggningar och installationer har helt bannlyst lödning i kablagesammanhang, t.ex flyg, fordon, fartyg, industri.
Därför hittas heller inga lödda skarvar i bilen eller på MC:n osv, sedan flera decennier tillbaka.
krika: Lite intressant hur du kommit fram till din slutsats?
Säkert går det att hitta en del om detta på nätet för den som är intresserad i ämnet, och kanske även nåt i instruktionsväg om kontaktpressning och förbindningsteknik osv.
Citerar en av synpunkterna som jag stött på och som är helt korrekt:
"Den enda gången en lödning är rätt är där det krävs en sån anslutning på ett kretskort eller dyl, men som i alla lägen med en lödning så skall man ha en avlastning direkt efter lödpunkten för att motverka mekanisk samt vibrationspåverkan.
I mitt jobb (helikopterelektriker) så existerar lödning ENDAST på kretskort och i en del kontakter, men de lödbara kontaktdonen är på väg bort till fördel för de don som man klämmer stift och hylsor i. VARFÖR ? jo för att en korrekt klämning är överlägsen den lödda.
Vid skarvning av kabel så används en RAYCHEM splice som efter korrekt klämning betraktas som en del av kabeln, och inte som en skarv."

FP
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
folke:
Det här är en vanlig bil och ingen rymdraket som ska repareras. Det finns lödningar i kablage inom flygindustrin, jag har själv tillverkat ett antal för många år sedan.

Lödning fungerar utmärkt och man kan använda vanlig rympslang runt och skarva en bit med helt ny kabel (välj en med rätt diameter och som klarar att böjas). Klart att den inte får sträckas ut helt utan den ska vara "lagom" lång.
Ska man vara på gränsen till fånig så kan man göra rent lödningen och sedan lacka för att skydda lite mot eventuell korrision. Men det sista momentet är nog onödigt.

Min erfarenhet är att det oftast går bra att löda både här o där men det är givetvis under förutsättning att man gör en korrekt lödning. Sockelbitar eller klämkontakter är inte bra då det blir klumpigt och glapp kan uppstå.
Varför inte föreslå detta för industri och flyg/fordonstillverkare? Skippa kontaktpressning, gå över till lödning, borde ju vara självklart om det är som du skriver?ker
Jag vågar nästan utmana dig att ta fram nåt som styrker detta, nån dokumentation eller reglemente osv för förbindningsteknik. Om du tror att kontaktpressning kan innebära större risk för glapp eller problem på lång sikt, jämfört med lödning så vet jag inte riktigt hur du resonerar faktiskt.
I min värld spelar det inte så stor roll om det är kablage i en helikopter som skall skarvas eller om det är bilen eller cykeln som skall repareras osv.
Ett uteblivet bromsljus i en bil kan i värsta fall sluta med en katastrof om det vill sig illa, precis som det kan vara tämligen ofarligt om ett av bakljusen slocknar eller glappar.

FP
El
23
Elkonsult
F31 330d -13
Hej Alla
Tack för intressant läsning, men var hittar jag "mektipset" ang hur man kommer åt kabelstammen?

Tack på förhand

ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
folke: varför överdriva, vi pratar om en bil som ska repareras här och inget annat. Det är en enkel reparation det här handlar om. Många har en lödkolvhemma men knappast lämpliga klämverktyg och så vidare.

Plockar du isär hela din bil och röntkar nödvändiga delar i samband med service? Om inte finns ju risk att sprickor kan uppstår och i värsta fall orsaka en olycka.

Jag tycker inte det handlar så mycket om överdrifter, mera om vilka metoder som kan användas, vad som ger bäst tillförlitlighet på lite sikt osv. Jag tror nog att en presstång finns i många verktygslådor, skarvhylsor, kabelskor mm är lätt att få tag på osv. När man diskuterar kablage för t.ex billjud osv så brukar man inte välja de billigaste lösningarna, varför göra detta i andra sammanhang där det ofta gäller viktigare saker än ljud i högtalarna osv??
Diskussionen gäller väl mest olika sätt att reparera kablage, inte att röntga olika delar osv, jag har iaf inte fört fram detta.
Säkert finns lödverktyg hos många hemmamekare också, därmed inte säkert att lika många behärskar tekniken. Här skulle man verkligen kunna diskutera vad som krävs osv, men varför när det finns bättre alternativ?

FP
Folke vi förstår att krypning /pressning är bättre än lödning och jag tror dig.

Men det är en bil och ingen rymdraket eller helikoter som ska repareras och man kankse tager vad man haver.
Man kan ju också säga "varför pressa? varför inte byta hela kablaget inte skarvar.
Som sagt ibland är det funktion man är ute efter och inte att det ska gå igenom en besiktining efter en viss standard eller branch.

Jag tror den klämtång du refererar till Abiko/Elpress inte är speciellt billig och hur många gånger använder man den? (du räknas inte )

När du säger att kontaktpressning är det bästa då tar nog folk det dom har de röda hylsorna som följer med när man köper en tång på clas i sjön 2 ändar i varje och pressa ihop skulle du själv använda detta på din helikopter?
Hur bra är dom?

Jag själv har lött ihop kablar, självklart inte där det ska böjas, jag brukar inte bara lösa ihop dem utan tvinna först och lägga på tenn och värmt på krypslang det har fungerat hitills

Kanske inte rätt i ditt jobb men det fungerar faktiskt jag lovar.
Jag får nog förtydliga:
Jag jobbar inte med helikoptrar.
Det finns fullt dugliga presstänger med utväxling osv för billig peng idag, runt 200-300:- Hylsorna i sig duger nog, svårt iofs att bedöma utan att kolla närmare.
Det låter på diskussionen som att JAG säger att kontaktpressning är det enda alternativet. Jag försöker bara föra fram vad som rekommenderas i "branschen", och kanske även bemöta påstående som går diametralt i mot detta osv, men var och en avgör givetvis själv. Troligen har vi genomlyst problematiken rätt väl nu skulle jag säga.
Off topic kan man kanske nämna att det inte alltid är momentet att sammanfoga två ämnen/kablar osv som är det allra svåraste. Mjuklödning, hårdlödning, svetsning osv i olika former är en "konst", en utbildning i detta som leder fram till ett kompetensbevis osv är inget som man får efter några dagar.
Jag lovar också, tro mig, jag har sett rätt många "lödövningar" av olika slag genom åren, och det är inte så enkelt som det kanske verkar vid en första anblick.

FP
du skrev.
"I mitt jobb (helikopterelektriker)" hur ska vi tolka detta ? :)

Kontaktpressning blir ju enda alternativet när du säger att lödning är bannlyst, men lim och tejp kankse går bra?

Allting är en konst och utbildning av det som omfattas här, bilar, lödning, svetsning, lackering, bilmekaniker bara där.....generellt är att ingen har utbildning här förutom ett fåtal, vi är lekmän och hobbister som försöker med stort intresse, med mer eller mindre varierande resultat.

Vart köper jag en bra krimptång?

Jag gillar de hylson man klämmer på och sedan värmer den "inbyggda" krympslangen

Om man ska vara lite kritiskt mot lödning, det kan också bli värre när man löder så är det inte så mycket lödtenn som möjligt på spetsen och sedan komponenten, då blir det oftast en "päronboll i luften ovanför komponenten man löder" även kallad kalllödning.

De lödkolvar man köper med på sladd blir oftast för varma, en lödstation kostar 5 - ggr mer än en sådan och det är ett klickande ljud från kolven, en enorm skillnad när man löder.

Själv har jag dock vid krislägen en 12 volt lödkolv som man kopplar in i 12 voltsuttaget.

Gaslödpenna är dock suverän för ic-kretsar.
Du läste nog lite för slarvigt där.
Det är ett citat jag hänvisar till, se efter var citatet börjar och slutar.
Länkar till pressverktyg här:
Länk
Länk
Länk
Länk
Crimphylsor med smältlim att värma efter att man pressat, och även konventionella finns hos t.ex Biltema.
Lödstationer modell Weller Magnastat som tickar lär du få svårt att hitta idag, de är ersatta av elektroniskt reglerade. Weller gör bra lödstationer, och de kostar en del, fast ligger ändå rätt bra till i jämförelse med rena proffsverktyg.
Det går att hitta temperaturreglerade lödverktyg för hemmabruk till betydligt lägre pris.
Man skall undvika oreglerade vid all form av elektroniklödning, och ditt förslag med gasoldriven lödpenna för IC-lödning tar jag som ett skämt...)

FP
Du anser att det ej går att löda ihop bena med en gaspenna?
Värmen smälter tenn jag lovar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.