AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
57.798

LED till nummerplåt på E60/E61

Sida 6 av 8
Är de dessa man ska ha till e60?
Länk
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
stämmer jätte bra
Någon som upplevt problem med dem eller funkar de? Tänker på canbusen och ev flimmer (vilket andra bilar fått..).
Spinner vidare lite, sitter de så att man kan byta ut tex de i dörrarna till andra färger? såg att diodhuset hade lite olika LED alternativ. Är det samma lampa som sitter där också som i skyltbelysningen? Någon som vet?
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Dessa spollampor med kylflänsar håller inte om långkör de blir för varma och slockar.
Har bytt ett antal av dom gav upp och köpte kompletta insatser dom håller.
Menar du att de jag länkade inte håller? Led ska ju inte bli varmt så jag vet inte..
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Ja de du länkade till de håller inte..varma tja vad är kylflänsarna till då
På vilket sätt håller insatserna bättre? Menar du xenonkungens insatser då?
fredde 7
snälla rara bmwvänner..lägg ned detta, det bländar med led nummerplåtbelysning.
snälla, släck även dimlysena.
det är bara efterblivna och volvoägare som kör med retardbelysning.
Ja regbelysningen riktas ju givetvis mot dig så det är klart du blir bländad.
Visa användare
132
Diesel Anders
535d M-sport F11 -11
Dom blir varma pga att dom har motstånd på sig så ljusdataboxen tror att det är en "vanlig" lampa som sitter där, därför får ni inga felmeddelanden.
Njae.
En LED blir varm pga att halvledarchippet har en (elektrisk) verkningsgrad på runt 30% som bäst. Av den nominella effekten blir alltså 70% till värme som måste kylas bort, halvledaren tål inte speciellt hög värme. Även lysrör/lågenergilampor och vissa urladdningslampor (HID) har ungefär denna verkningsgrad medan glödisar kommer upp i 5-8% som bäst, 95% blir till värme och glödlampor blir som bekant varma..
Problemet blir "akut" först i dioder där effekten närmar sig 0,8-1W eller mera, och speciellt på ljuskällor som är små och ihopträngda.
Sedan sitter där nån form av strömbegränsare, antingen ett enkelt seriemotstånd eller en switchande LED-driver som också genererar lite värme.
Ev. parallellmotstånd för att ge ökad belastning för att lura felindikeringen behöver inte ens sitta inne i själva ljuskällan, värmen från detta kan man hantera på annat sätt.

FP
Visa användare
132
Diesel Anders
535d M-sport F11 -11
Ja oftast sitter det paralellmotstånd som man kallar canbus för att lura styrdonet att det är en glödtråd som sitter där. Motstånden blir i vissa fall så varma att man inte kan ta i dom, där av kylflänsen på dessa led c5w spollampor med "canbus".
Stämmer att man av outgrundliga anledningar blandar in begreppet CANBUSS i samband med motstånd osv. Det är väl lite hightech och säljargument skulle jag påstå.
Det är i själva verket lowtech, de blir varma, helt klart även om man oftast inte behöver ersätta hela den ursprungliga lampeffekten, 5W, 21W osv med motsvarande effekt att bränna bort i motståndet, oftast räcker mindre än hälften för att lura ljusmodulen att se en glödtråd.

Professionella enheter för detta ändamål, t.ex Hella, använder inget motstånd som ligger och förbrukar hela den önskade effekten helt i onödan. Man har bara en enkel krets med ett motstånd och en transistor eller ett relä som kopplar bort extralasten i samma ögonblick som man tänder lampan.

Åter till smådioder i skyltbelysningar osv. Att låta parallellmotståndet dra så hög effekt att man skickar värme in i LED-chippet och måste kyla bort bådas spillvärme låter korkat. Som att gasa fullt och reglera farten på bilen med bromspedalen ungefär..
Jag tror bestämt att kylaren sitter där för att kyla LED-chippet primärt, vilket ju är nödvändigt. Väljer man så hög effekt på parallellmotståndet att man måste kyla detta så har man gjort en grov feldesign.
Bättre att välja ett fysiskt större motstånd som kyler sig självt tillräckligt bra, men visst blir det varmt.

FP
mr
31
mrsammy
535d -07
Hej Alla som tänkt köpa Regskylts belysning med led teknik. KÖP INTE DE SOM HAR TVÅ VANLIGA POOLER PÅ VAR SIN SIDA! Exempelvis dess:

Länk

Ovanstående ÄR SKIT!
Ska ni byta till nåt som håller så beställ en HEL INSATS som ni byter ut helt och hållet. Funkar klockrent!!! Har satt sånna på min E60 och har aldrig behövt tänka mer på det. Alla som ser bilen kvällstid älskar looken. Det finns dock bra och mindra bra och sen finns det bäst. Jag la några kronor extra och beställde en märkesvariant från Ebay. Är mycket nöjd med mina och kan starkt rekommendera säljaren också. Så här ser de ut:

Länk

Med risk för att låta som en säljare så säger jag: Köp de här och sluta leta efter annat trams.
/Sam
mr
31
mrsammy
535d -07
Nu är jag på jakt efter led-angeleyes som FUNGERAR OCH HÅLLER!.. Har bytt ut lampan till ringarna så många gånger inkl. xenonkungens varianter men inget håller i mer än en månad. Är det nån som har ett par som hållt längre monterade?? Alla svar uppskattas.
/Sam
Mr
48
Mr Z
525dA -08
328i -96
Jag kör med dessa och det verkar fungera perfekt. De dimmar upp/der likt orginal och jag har inte fått några varningar.
Skall tillägga att jag bara haft dem någon månad men "so far so good"
Om jag skall klaga på något så är det att de lyser lite väl starkt.

Länk

MVH
Peter Z
cy
186
cyberkenth
330i Touring F31 2019
Någon som har provat dom här Länk
cy
186
cyberkenth
330i Touring F31 2019
Någon sm provat dom här? Vill inte att dom ska lysa allt för skarpt. Länk
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
SAAB 2.0t Vector/Aero -03 (såld)
Jag tycker bilderna talar för sig själv, allt för stark i min smak iaf.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.