AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
6.448

Byte stötdämpare bak E38

Till er som bytt stötdämpare bak på E38; behöver man lossa någon kontrollarm/bärarm för att kunna få loss dämparen?
Jag har bytt men gjorde inte det själv så jag har inte koll på hur man gör. Men använd sökfunktionen, den frågan har varit uppe förut, bla av honom som köpte mina beggade. Satte ju på Bilstein :))

/Bimmerman

Länk

Sponsorer Phatmobil Projekt:
Jag själv :(( Därför ett långtidsprojekt
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Länk

Mvh Björn
Visa användare
1.621
balmgren
Jo, man måste lossa muttern som förbinder baknavet med den bakre bärarmen. Jag har gjort detta i samband med renovering av leder och länkar samtidigt som jag checkade hur stötdömparen sitter.

Det kan vara ett litet h-e att få loss denna mutter, jag lyckades dra av den sexkantiga "pinne" som kommer sitter i länkarmsleden på ena sidan så jag fick slipa ner muttern. Det gick iofs bra då det är gott om plats.

Verktyg som behövs för detta moment:
Ringnyckel 21 mm (bara 90% säker på dim.)
Djup hylsa 21 mm
Extralångt skaft
Vanlig hylsa 10 mm (nästan 100% på dim.)
Rikligt med en bra rostlösare

Börja med att trä på den långa hylsan och drag runt, när det släpper, byt till ringnyckeln och håll emot med 10 mm hylsan. Hur frestande det än är så vrid INTE 10 mm hyslan, håll bara emot med den, annars går 'pinnen' garanterat av.

Efter en del krafttag och -uttryck så bör det ge sig.

Kom ihåg att byta muttrar överallt, de är alla av engångstyp!! Utmärkt tillfälle att kolla glapp i all leder också.

Delar:
6x 31 33 1 092 986 - Muttrar till bakre stötdampartorn
2x 33 52 1 137 360 - Kolvstångsmutter
2x 33 32 1 140 571 - Mutter för länkarm

Den andra "roliga" delen med detta jobb är att komma åt de övre stötdämparfästena. Detta kräver enligt TIS borttagning av ryggdynan, nackstödet samt hatthyllan. Har inte gjort det ännu - men snart är det dags.

Arbetsgång enligt TIS:
Lossa hatthyllan
Ta bort hjulet
Ta bort bort bromsoket och bind upp
Lossa de tre muttrarna (bytes) i övre stötdämparfästet
Lossa leden enligt ovan (byt mutter)
Lossa nedre stötdämparfäste - verkar sitta som attan på min (fastrostad) se Peters erfarenheter enligt länken ovan.
Komprimera fjädern och byt stötdämparen (byt kolvstångsmuttern - skall följa med den nya stötdämparen)

Lycka till!

Mvh Björn
Stort tack för detaljerad info! Har bara bytt på ena sidan än men naturligtvis satt både muttern och stötdämparen fast. Det löste sig dock tack vara tips från Balmgren och en bra avdragare till dämparen.

Min bil har varken elsäte eller elvärme till baksätet utan endast rollo. Jag vet inte om det var därför men jag tyckte inte det var speciellt krångligt att ta bort hatthyllan. Det ser värre ut i TIS p g a av många delmoment än vad det är i verkligheten. Man kan ju låta ryggstöden vara kvar i bilen fast de är lösa så slipper man ta loss bältena från dem.
Visa användare
1.621
balmgren
Tack för tips med hatthyllan. Har dragit lite på det för att det såg så bökigt ut men det verkar ju ha varit i onödan då.

Mvh Björn
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Ford Scorpio 2,9I GLX -94
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Någon som har bild på hur avdragaren ska se ut?
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
Jag lurade ett tag på hur jag skulle bygga avdragare när jag insåg att röret som sitter genom dämparen gick att vrida med en stor skiftnyckel och sedan spruta rostlösare och vrida fram o tillbaka tills dämparen gick att få loss.

Detta går ej på E34 då röret är runt, men på min E38 så verkade bmw ha lärt sig av sina misstag och gjort så man kunde få på nyckel istället.
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Ford Scorpio 2,9I GLX -94
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Jag kunde inte rubba själva röret men däremot tog jag en avdragaren med tre armar på och satte i ordentilg spänn. Sen knackade jag till röret lite lätt med en hammare. Efter min smäll smällde till till rejält och det lossade :D Tycker många överdriver svårighetsgraden, jag demonterade allt på mindre än tre timmar och då stressade jag absolut inte och tvättade händerna många gånger om för att inte sätta fingeravtruck på den beiga inredningen i samband med demontering av hatthylla baksäte mm, Jag dammsög tillåmed under sätet bak :D
Se
6
Sexhundratio
320iK -87
740iA -95
Hejsan jag bumpar en gammal tråd, det här "röret" spm nedre stötdämpare fästet sitter på. Har de något namn? Försökte kolla i stora bentley bibeln men hittade inte. Sitter de ingängat i spindeln? =)
Et
153
Etoda
523iAT -98
...samt Audi och Mercedes
Sexhundratio-> Nej det är bara instucket i spindeln, men det sitter som f-n. Har inte provat metoderna ovan utan slog loss mina med en järn/stålstång och handslägga i taskig vinkel. Det var ingen bra metod och kommer ALDRIG använda den igen... Om jag skall byta igen på en E38 skall jag prova enligt ovan eller med tryckluftsdriven mejselhammare (som jag löst en del andra omöjligheter med; praktiskt verktyg får jag säga). - Jag hade inga som helst problem att lossa den övre bärarmens fäste i hjulspindeln. Får du problem med det, använd en rejäl svetstång för att hälla fast så du kan lossa muttern.
Da
110
Darth NiN
BMW 2002 tii, 1972
BMW 1600-2, 1968
BMW 540 iA, 2001
BMW M5, 1992
Ford Galaxie LTD, 1965
Porsche 911 SC, 1979
Toyota BJ40, 1981
Som Etoda säger så funkar det utmärkt att köra med tryckluftshammare. Runda av en av mejslarna och kör lite på godset där röret går in så ruskar man lös allt så det lossnar finfint!

www.saveawreck.com
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.