|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Lövet: Om man räknar bort värdeminskningen helt i ditt exempel får man dessutom en årskostnad på 47200 kr vilket totalt bara ger 66,1% i bensinkvot. För att få 80% måste man i princip få en värdeökning på bilen, slippa reparationer, få en skitbillig försäkring eller en kombination av dessa. Man kan även köra mer än 4100 mil/år utan värdeminskning för att få ekvationen att gå ihop men 12300 mil på tre år utan värdeminskning är nog hyfsat svårt. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Vår förra bil kostade 14000kr i inköp och såldes för 10000kr efter fem år och 3955mil. Bensin: 8,88kr/mil Fasta kostnader: 7,69kr/mil (inkl. garagehyra 4,46kr/mil lite orättvist att ha med kanske) Service: 1,04kr/mil Reparationer: 2,04kr/mil Övrigt: 0,91kr/mil Väreminskning: 1,01kr/mil. Tot 21,57kr/mil I dessa summor ingår ALLT, även spolarvätska, tvättmedel o dyl...Samt vinterdäck för 3000kr som såldes för 1600kr... Billigare än så tror jag inte man kan åka! Och mer framhjulsdrivet och astråkigt med tveksamma köregenskaper kan det inte heller bli. :) |
|
| Just, snitt 713mil/år gjorde ju att de fasta kostnaderna såg högre ut per mil. | |
|
Det finns säkert många variabler att väga in. Googla lite och se hur andra räknat, ta ut ett snitt osv. Hur man än räknar så blir bränslekostnaden en betydlig del, det var väl närmast det som diskussionen gällde, och med andra ord så lönar det sig med låg förbrukning. FP |
|
| Jag har gjort det lite till en sport att se hur pass snålt jag kan köra min 328 e36,snålaste tanken på 60liter blandad körning gav ett snitt på 0,78l/milen. | |
|
Jag har motsvarande kalkyl för BMWn som för bilen jag redovisade kostnaderna för ovan. Där konstaterade jag att 0,2dl/mil hit eller dit inte har någon betydelse eftersom övriga kostnader, främst värdeminskning och försäkring är betydligt större än 2kr/mil. Däremot har sex cylindrar stor betydelse för antalet smil/mil så det var ju skönt att konstatera före köp att det kostar inte mycket extra att sitta och njuta varje gång gasen åker ner i golvet. Detta gäller mig som bara kör 1000mil/år. För 2-3000 mil/år eller mer är kalkylen förstås en annan! |
|
|
Folke, Vet inte riktigt vad du jämför med heller när du skriver 60-80%. Allt är ju relativt å du måste du ju också skriva vad du jämför med eftersom alla bilar drar nån mängd bränsle, Jag skrev att "Är ju knappast bensinkostnaden som är det dyra med att äga MIN bil". Jämför med en 320i manuell som ett par kompisar till mig har. Den kör de på ca 0,9 vid liknande körning som för min bil. Gör alltså 0,3 l/mil * 13kr =3,90kr /mil * 1000 mil (för min del) = 3900 kr eller 7800 kr per år vid 2000 mil. Vilket jag kan säga är en rätt liten del av totalkostnaden. Se exemplet från Andreas Löfgren och lägg därtill även finansieringskostnaden. Med nuvarande ränteläge 3% *300 000=9 000 per år. för varje ökning av räntan med 1% enhet ökar alltså kostnaden med 3000:- vilket gör att du alltså är mer exponerad mot en högre ränta än mot högre bränsleförbrukningen. Men oavsett vilket, köpte in en BMW för att sitta å räkna sista dropparna bensin vid varje tankning. Då hade jag köpt nån koreansk liten diesel istället... |
|
|
60-80% är extremfall, visst. Som jag redan skrev så är det många parametrar och variabler som spelar in, och vid riktigt nya bilar så gör så klart värdeminskningen mycket, liksom det gör väldigt lite på några år gamla osv. Men kolla själv på någon av alla länkar nedan Länk Bränslekostnaden är ofta runt 50% av totala kostnader, och det är möjligt att din bil (som du också skriver) har annan kostnadsbalans, men att skriva att det gäller de flesta BMW och de flesta förare stämmer inte. Om c:a halva kostnaden utgörs av bränsle så lönar det sig rätt bra att spara där, inte sant? FP |
|
| Totalt ointressant vad andra har för bränsleförbrukning, eftersom den beror på förare och körsätt mer än något annat. Håller med om att jag inte köpte en v12a för att räkna dropparna. Dessutom drar en aut med lockup på de högsta växlarna inte endroppe mer än manuell låda vid landsvägskörning i jämn fart. Passade ändå på att kolla verklig förbr. vid 314 mils semester i Tyskland i fjol = lugn autobahnkörn. + en del stadstrafik +30 hela tiden ac på max förbr. enl. tankn. och vägm. 094 l/mil, så visst går det att köra under litern med en 7serie men ack så tråkigt. Ett ex. som belyser förbr. beroende på förare= på 80-talet hade jag en Fiesta 1,3l som drog rekordhöga 1,5l/mil med mig bakom ratten, dvs full gas eller full broms hela tiden. När hustrun körde samma bil drog den 0,65 med betydligt läge snittfart. Därför korkat att tvärsäkert uttala sig om andras förbrukning!/ Gasa och tanka! | |
|
Ja det klart att man kommer ner under litern på landvägskörning och långsträckor! Jag räknade iaf med att min bil skulle dra 1,0-1,1 lite/mil när jag köpte den. Och det stämmer ganska bra. Förutom nu då när det är kallt och halt och jag har kört många små sträckor och handlat och till dagis och sånt, då har den dragit 1,3-1,4 liter/mil och det är ju ganska tråkigt :( Funderar på byta till en E61 facelift diesel. Då kommer man ner ganska rejält och ändå kan njuta av motorn. Gör ju stor skillnad specielt i stan. |
|
|
Min S80 2,4D (manuell) är törstigare än min 325i e90, med exakt samma körmönster! Är inte det lite konstigt att en diesel drar mer än en bensin sexa på nästan 220hk. Jag är grymt besviken på Volvon. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.