|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Kan tillägga att A4:an jag pendlade med tidigare låg på 0,53-0,55 med vinterdäck (195/65-15) och 0,58-0,61 med sommardäck (225/45-17). Varierade aldrig utanför dessa värden. Porschen pendlade jag också med under ett halvår. 0,95L/mil Fast ganska hopplöst att vara snäll med gaspedalen i den bilen! ;) |
|
|
Ja visst att blandad körning är olika för nästan alla. Men dom som tror sina bilar med 6:a drar 0,9 med 70% stad och 30% landsväg. Finns ju inte på kartan. Plus att det som står i färddatorn stämmer nästan aldrig. Man kan nästan lägga till 0,05 så står det 0,8 så är det närmare 0,85! Men på långresor och landsväg så kan man ju komma ner i låga siffror. Jag körde hem från gbg 20 mil och landade på 0,7 lite drygt. Självklart kan man snål köra en manuel men inte så lågt som vissa tror. Och dessutom dom flesta som ljuger om sina förbrukningar kör Automat vad man kan utläsa.... Tex 7-serie bilar dom tror går på 0,9. Och folk som skrivit att dom har en iA...vilket betyder Automat. Men kanske inte alla som vet det heller..... |
|
|
Jag har legat på 0,39 med 118d som bäst och det stämmer. Just nu ligger förbr. på 0,65 i stan. Håller med J Dredd: frugan ligger 1 dl över mig i snitt på långresa. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Om man körde sk ecodriving med 528 e39 -98 manuell som jag hade för ett antal år sedan , så var 0,9 blandad ingen omöjlighet, (tanka fullt metoden), och under 0,7 på 90 väg. Jag är väl också lite "nördig" att jag i 90 % av fallen använder samma pump. Men generellt verkar ju de automatväxlade bilarna vara betydligt svårare att snålköra med jämfört mot motsvarande manuell. /Peder |
|
|
Helt otroligt vad folk kollar "droppar" hit och dit. Är det bara jag som skiter helt i vad bilen dricker. Tankar fullt när det är tomt. |
|
|
Min 335:a automat har jag haft i exakt 2år nu och det mesta den har dragit är 1.3l/mil/tank då va det endast stadstrafik på vintern med 18". Det minsta den har dragit är 0.76l/mil, då va den trimmad(~430hk), rullade på 19" och kördes hela tanken extreeemt lugnt i 70-100km/h eftersom jag trodde bensinpumpen skulle dö närsomhelst. Dock brukar den dra 1.1l/mil/tank då kör jag 70-80% stadskörning till och från jobb/affärer innom Uppsala inte mycke köer. Långkörningar ligger den på runt 0.85l/mil om man kör lagligt i 120km/h med farthållaren i. Tycker jag är riktigt bra med tanke på effekten och automatlåda. Har även nyligen köpt en 328 automat touring 1996, den hade dragit i sig 1.16l/mil när jag tankade i går. Hade kört 30mil motorväg/landsväg med farthållaren i och resten stadstrafik, enbart på vinterväglag. Helt okej tycker jag, men vet inte vad dom brukar dra? Allt är uträknat vid tankning och inget annat! |
|
|
@sura jag kollar førbrukning varje tankning av den simpla anledningen att jag vill se om nånting e galet med bilen sålænge førbrukningen e normal=inga problem nu har jag ju en 525tds DIESEL 1993 så min førbrukning ræknas inte som på bensinare??? landsvæg snålaste just nu 0,66l/mil ca 50mil 110km/h normal 0,7-0,72l/mil kvittar om jag kør i malmø eller blandad landsvæg mellan 70-110km/h max 0,8L/mil vid skojjig vinterkørning |
|
|
Craile: Känns som du har lite fördomar eller är det nåt annat. Återkommande skriver du att en 6:a kan inte komma ner till den eller den nivån osv. Kanske du lever kvar i nån tidigare erfarenhet med äldre motorer osv? Nyare (allt är relativt) automatlådor, t.ex steptroniclådan i E39 m.fl som kom nån gång i början/mitten av 90-talet kan inte sällan tävla med en vanlig manuell låda i förbrukning, det finns en eller annan modell som tom specas lägre förbrukning med automat. Med dagens dubbelkopplingslådor är det normalt ingen högre förbrukning än med en manuell. En BMW med V8/330 hk eller vad den har kan idag uppvisa fantastiskt låga förbrukningssiffror, speciellt sett till prestanda och jämfört med en V8 med liknande effekt för 10-20 år sedan. Jag har massor med gånger jämfört färddatorn med verklig tankning under de 10 år som jag levt med 528:an, avvikelsen är ingen eller högst marginell. Varför skulle jag inte tro färddatorn eller på mina förbrukningssiffror då? Nu på vintern med dubbfria 195:or som väger en god bit mindre än sommarhjulen är det inga som helst problem att snitta 0,8-0,9, och då faktiskt övervägande stadskörning. FP |
|
|
Jag syftar inte på nya bilar. Då har ju utvecklingen nästan bara handlat om att sänka förbrukningen. Jag menar E38 E39 och E60/E61 framförallt. Jag har ändå den snålare automaten i min E39 och är jätte nöjd med den. :) Nu vintertid med mycket kallstart och stadskörning med dåligt väglag där anti spinn/sladd jobbar mycket och man får accelerera långsamt så drar den ju ganska mycket det klart. Men går säkert köra blandat på litenr vid bra väglag. Men 70%-80% stads körning kan aldrig bli under litern! inte ens med manuel. Jo kanske om man går in för att köra så eco och snålt det bara går... Men det är ju inte bilkörning!!! |
|
| Och så kan man ju få böter för hindrande av trafiken,vilket jag fick på raggartiden när man skulle spana in brudarna . | |
| Haha en i den här tråden Länk påstår att en ny 550xi endast drar 0.6 l/mil. Det är lögn och förbannad dikt | |
|
Under 3 år och 8000-mil, låg min förbrukning ständigt på 0.96-0.97 oavsett väderlek, 2.8 mil enkel resa till jobb och en hel del småkörningar hemomkring! Detta kollat med tanka-fullt metoden och mot färddator, som f.ö stämde med verklig förbrukning! Snålaste långresa snittade den 0.72, lite trafik och hög motorvägsfart! Tycker inte att det finns någon anledning att "ljuga" om förbrukning, tanka måste man ju göra ändå....eller hur!!?? Egentligen borde ALLA köra BMW! |
|
|
henke lexus: Det står DRYGT 0,6 l/mil. ;-) _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
Martin E |
Det där med förbrukning sk man ta med en skopa salt. 120 Dieseln drar blandad 0,55 med landsvägsåkning 0,52 och då menar jag förbrukning som är verklig. |
|
Intressant med de olika förbrukningarna som folk anger. Själv har jag en helt annan fråga. Varför köper man en BMW med 6:a eller rent av en 8:a för att sen ligga å snålköra med den. Då kan man väl lika gärna köra runt i en trött Merca eller dyl. Min 325xia drar alldelles för mycket bensin egentligen, mellan 1,2-1,4 , mest korta sträckor och en hel del i stan. Men då kör jag bilen på ett sätt som jag tycker är kul. Är ju knappast bensinkostnaden som är det dyra med att äga min bil, vilket gäller för de flesta BMW och de flesta förare, bortsett från några som kör väldigt mycket varje år. Avslutningsvis kan jag jämföra detta med den 118d manuell m start/stopp som jag hade som långebil en tid för några veckor sen. Jag körde den på samma sätt som min egna bil, dieseln drog då 0,7 under tiden jag hade den. Riktigt bra får man säga, men inte speciellt kul bil, å ändå kostar den upp mot 300k. /S |
|
|
snitt 0,958l/mil sedan inköp av 525i touring manuell 235/45 sommardäck med högt rullmotstånd. 215/55 vinter för 1,5 år sedan dvs inkl de två kallavintrarna. Mätt på total mängd bensin/körda mil*faktor för vägmätarens felvisning. Kör nästan bara i Linköpings tätort och nån körning över 9 mil kanske två ggr/mån. Alltid motorvärmare hemifrån, kupefläkt på låg hastighet för att värma motorn först, förutseende körning med mycket nyttjande av motorbroms. Många kraftiga accelerationer och ingen fiskörning i övrigt. lägsta förbr på hel tank 0.81 mätt vid pump. det var bara E4/E20 med farthållare på skyltad eller skyltad+10-15 i hastighet och max 5 mil stad. högsta förbr var senaste tankn, 1,10/mil. Kortkörning Linköping, 18mil landsväg, massor med tomgångskörning (diagnos) samt sladdande i snön. |
|
|
stiffler10: "Varför köper man en BMW med 6:a eller rent av en 8:a för att sen ligga å snålköra med den. Då kan man väl lika gärna köra runt i en trött Merca eller dyl." Amen, jag håller med dig! ;-) Även om det är mycket praktiskt, ekonomiskt och bra att de går att köra överraskande snålt med på långturer med familjen, när man oftast nöter mil efter mil mellan ca 100-130 km/h. |
|
|
Kommer ihåg min gamla suburban med 350+th350 låda. Tankarna rymde 160liter och på det körde man ca 90 mil landväg. Men man fick med sig mkt öl hem från Danmark i den ;) |
|
|
stiffler10: "Är ju knappast bensinkostnaden som är det dyra med att äga min bil, vilket gäller för de flesta BMW och de flesta förare, bortsett från några som kör väldigt mycket varje år." Hur räknar du här? Jag har inte riktigt samma erfarenhet, och googlade just runt lite på "bilkostnader", "bilkalkyl" osv. Bränslekostnaden per månad brukar uppgå till 60-80% av det totala, att försöka få ner förbrukningen måste vara bland det mest lönsamma i sammanhanget, eller hur? FP |
|
|
60-80% bensinkostnader då har du en riktigt gammal bil alternativt en närmast brutal körsträcka. Det är ju bara att räkna. Bil för 300.000 (vet inte exakt vad stifler betalat) 3års ägande Värdeminskning 140.000/3 = 46667kr Bränsle 2000 mil per år = 31.200 (1.2 lit mil 13kr/lit) Försäkring 8000kr Service 3000 kr Reparation 3000kr Skatt 2000kr Totalt 93867kr per år. Av detta är 33,2% bensin. Ju billigare bil desto högre blir den kvoten iofs. ------- //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.