AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
6.713

Varför ljuga för sig själv om bränsleförbrukningen?

Sida 1 av 3
Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14
Kan inte fatta folk som påstår att deras bilar drar så lite hit och dit.

Läste precis ett inlägg där personen i fråga hade en 520i -95 som han snittade 0,9 (mest stadskörning)...Glöm det!!!
Finns ingen av BMW:s 6 cyl motorer som går på under litern om man kör mest stadskörning.

Min 525 touring som då visserligen är automat har jag på senaste tanken nästan bara kört till dagis och affären och stadskörning. Ligger på 1,3-1,4 liter/mil.
Blandat drar den lite över 1 liter/mil.
Har tidigare haft ett antal BMW bla en 528 från 99 Manuel. Den låg på 1 liter blandad.

Har även läst om folk som kört sina 7-Serie på 0,8 och 0,9 blandad körning.
Det är ju också helt galet fel.
Tror inte det finns en 7-Serie som man kör under litern blandad körning.

Skulle vara kul och höra lite åsikter om BMW och olika bränsleförbrukningar.

Och ni som inte inser verkligheten...VAKNA!!!
Så trött på fantasi siffror.

Mu
616
Mustang

540iat -94
Blandad körning är ett ganska luddigt begrepp, 60 mil landsväg och 2 mil stad det är blandat kanske för någon och då kan man få fina siffror men 60 mil stad och 2 landsväg det är också blandad..?
Ren landsväg är väl det enda som olika förare kan jämföra egentligen, för då påverkar körstilen väldigt lite.
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Hej
Håller fullkomligt med dig....fast min x5:a drar bara 0.5l/nilen i stan....Hahahahaha...

Frasse
ri
699
riku
740iA -97
Som jag skrev i en tidigare tråd, bästa värdet jag haft på E38:an motorväg lugn körning 90-110 0,87L/mil. Stadskörning allt mellan 1,5-2,5L/milen.
Snittade 0,96 på långresa under en semester.
ri
699
riku
740iA -97
Långresan var 250 mil
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Jag gick också på det där med den fantastiska bränsleförbrukningen hos BMW. Min 523 touring med automat drar ungefär 1.3l/mil nu på vintern när jag i princip bara åker korta körningar på några kilometer.

Jag hade en Citroen C5 Break med 3-liters V6:a på 210hästar och automat innan. Den drog 2dl mindre vid exakt samma körning. Alltså 1,1l/mil.
Dev var alltså större motor och 40hästar mer i Cittran, och ändå var den mycket snålare. Bilarna väger lika mycket. Modernare motorkonstruktion i Cittran kanske?

Ytterligare en skillnad kan vara vilken stad stadskörningen sker i. Det är viss skillnad att ha 90% stadskörning i Sthlm jämfört med Askersund...
be
361
benke_berguv
I3s- 18
Mitsubishi Outlander PHEV
Problemet är väl att alla kör olika så siffrorna nästan aldrig går att jämföra.
Jag hade tråkigt för massa år sen så jag provade köra min gamla 323 e21 så snålt som det gick och även så "svinigt" som det gick (inom lagliga gränser ...). Tog ungefär lika lång tid att köra sträckan trorts skillnaden i körstil. Snåltanken var på 0,96 l/mil och svintanken var på 1,8 l/mil. Samma sträcka hela tiden (till och från skolan) och bara stadskörning. Detta visar ju hur olika siffrorna kan bli.
Går absolut att köra 6-cyl på under litern, är ju bara en fråga om hur man kör helt enkelt.

//IS200-01, RX300-03 och framför allt: 323i e21!
Sk
47
Skalmannen
BMW X5 -06
Min -06 x5 3,0d drar runt 1,3-1,4 i stadskörning. Kör jag på normal landsväg drar den 1,0-1,1. Men visst en gång körde jag den på 0,83 landsväg e4an. Kommer aldrig att upprepas. Var otrolig tråkig körning.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Min 325 drar under 0,8 mellan tankningarna.
Som jämförelse drog en CLK 500 1,15 och en S80 2,4D 0,85!! för samma typ av körning.
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Min M5a drar 1,45 nu på vintern (smalare däck och mkt lugnare körning) - och mellan 1,8 och 4 på sommaren. ;-)

Har dock kört den i 30 mil på litern - men det var de tråkigaste 30 milen jag kört i mitt liv.

Jag klimatkompenserar för din miljöbil.
/Andreas
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Automatlådor är som sagt inte så lätt att snålköra med, men det går hyfsat (om man vill) med dagens modernare lådor och motorstyrning, men t.ex. en manuell 523:a är snål enligt mitt sätt att se detta på..
Nu har jag inte ens ac/acc i min och den körs normalt sett lugnt..

523:an drar i princip aldrig över litern med våran körning, dvs småstad, lite landsväg, lite stadskörning...mycket 70 sträckor dock.
Ligger mellan 0,85 och 0,95(mätt på sista tankningarna, dvs verklig förbrukning över en hel tank och inte via någon färddator eller så).

735:an drar i princip alltid mellan 1,3-1,4l/min(sista tankningen 1,41 l/mil)mellan tankningarna(med liknande körning som vi har för 523:an), men det är en tung bil med omodern automatlåda, motorstyrning/motor etc..

Det där med att säga att man ljuger med att skriva in sin specifika förbrukning här på nätet kan säkert stämma för en del, men jag skriver ut korrekta uppgifter och det tror jag stämmer för 90% av folket som skriver här..
En del kanske tittar på färddatorn och tror på den visserligen, men om man ska få en hyfsat riktig förbrukning bör man gå efter "tankmetoden".
Den är ju inte heller helt rätt beroende på vilken pump man använder vid sina tankningar, det kan skilja en del där på pumpstopp, hur man håller munstycket osv..

Jag är så "nördig" så jag använder 90% av gångerna samma pump vid mina tankningar, detta för att få en så korrekt tankning som möjligt :)

Mvh Janne.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
1.02 50% landsväg/motorväg 50% statstrafik= blandad körning med två starter varje dag i en vecka. 4,5 mil t.o.r

1.06 över 3 års körning.

Bästa resultat Kumla- Eskiltuna ca 8 mil 0.75 eco driving.

Långkörning 0,82-0,94 beroende på hastighet.

Gott att köra en bil med nästan 300 hkr på samma förbrukning som en Volvo turbo med 100 hkr mindre :)

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Min 320 har på de drygt 340 mil jag köpt dragit 0.847 l/mil. Högsta uppmätta förbrukning över en tank 0.952, lägsta 0.759. Färddatorn visar väldigt exakt mot uppmätt förbrukning, senast färddator 0.81, uppmätt 0.811. Lägsta förbrukning jag sett på färddatorn är 0.69 efter 10 mils landsväg.

Kör lagligt, mestadels längre resor på motor- och landsväg, men även en del korta turer i veckorna.

Vill tipsa om ett klockrent program till Android:
Länk
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Har också märkt att vissa påstår att deras bilar drar orimligt lite, vissa läser kanske bara av en optimistisk färddator.

Efter ett års körning med 525:an har den aldrig varit över 0.9 vid enskilda tankningar (uträknad). Har dock inte varit speciellt mycket stadskörning inblandat.
Rekordet vid 80 mils lugn landsvägs-/motorvägskörning är 0.71
Smått fantastiskt.
LCI-modellen ska vara en dl snålare.....men är det möjligt i praktiken?
An
100
Anders520dA
520dA Sedan -08
Det måste ändå ha hänt en del när det gäller förbrukning hos BMW de senaste åren. Min 520dA -08 kör jag nästan bara en typ av körning och det är till jobbet dagligen. Det är en tur på knappt 8 mil om dagen t.o.r, i princip alltid fördelat på ca 1/3 landsvägskörning, 1/3 stadskörning och 1/3 kökörning (Essingeleden i Sthlm). Kör inte super-lugnt, men heller inte särskilt hårt, men anammar gärna snål-tipset att snabbt accelerera till önskad fart istället för att "segdra" :-)

Vintertid drar den mellan 0.60 och 0.65, sommartid aningen mindre. Uppmätt på pumpen förstås.
Snålaste körningen hittills är Åre-Sthlm förra vintern då uppmätt förbrukning 0.5.

Inga extrema värden, men bra för en så pass stor och tung bil med hyffsade prestanda ändå. Har även en andra bil som är en liten trött bensinare -07 och den drar mer.
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Min Z4 som körs entusiastiskt, och nästan enbart i och omkring Stockholm (fast sällan i de värsta köerna) har dragit

0,89
0,93
0,96
0,99
0,93
0,90
0,92
0,90
0,95
0,86
0,93
0,95
0,93
0,89

de sista tankarna. Jag tycker förbrukningen är alldeles strålande med tanke på hur tung gasfoten gärna blir i den bilen.

-------
//Lövet
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Det här med förbrukning beror hyffsat mycket på föraren. När frugan kör 535 i blandad trafik ligger förbrukningen runt 0,91. När jag kör samma så ligger den runt 0,8.

En tur fram och tillbaks till Nynäshamn från Värmdö en kväll utan trafik slutade med en förbrukning på 0,62. Det var dock halt och hastigheten låg mestadels under 100km/h.

Så visst går det att snålköra en BMW.

Förbrukningen för min z4 ligger på 0,9 med körning från Värmdö till Kista. Men den försöker jag inte ens att köra snålt med.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Stadskörning är verkligen ett kapitel för sig, speciellt med tunga bilar. Dessutom kan man få lite skum förbrukning nu i kallt klimat innan motorn är varm.

Är det så många familjebilar egentligen som drar under litern i stadstrafik i Stockholm???

Sedan beror det som sagt massvis på föraren. Med en V8a behöver man ju inte trycka så hårt på gasen men det kan vara svårt att vänja sig av vid det.

Min summering efter snart 5 års BMW ägande (530 01 och nu 540 03, båda sedaner med automat) är att de är törstiga i stadstrafik, ibland mycket törstiga men vid längre färder mycket bra, speciellt om man tar hänsyn till mängden hk och körglädje.

På långfärder med familjen kan de t.o.m vara imponerande bra med siffror i klass med dem som Hasso nämner ovan.

Själv hade jag ett plågsamt eco försök för någon månad sedan medan jag körde in mina nya Nokian Hakka 7, ca 0,80 / mil tur och retur Arlanda - Forum Nacka (genom stan via centralbron osv).
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Långtidssnitt på min 740 automat är 1.49 l/mil just nu, åker bl.a. 2.4 mil (enkel resa) till jobbet varje dag. Bor på landet med väldigt liten andel stadstrafik. Kör hårt och fort och ofta med så mycket hjulspinn som ASC tillåter.

Jag har sett 0.99 l/mil när jag nollställt färddatorn vid färd på motorväg i 125 km/h, men det varar inte ens genom en liten uppförsluta, än mindre avfarter och mer normal trafik.

Går och funderar på vad nästa bilval skall bli, men högst på önskelistan är att nästa bil medför en kraftig minsking av mitt bidrag till statskassan.

---
CO2 - förträffligt i läsken
Ha
289
Hamilton1974
E65 740d -04
944S2 Cab -89
Är själv ganska irriterad på den överoptimistiska färddatorn i min 740d -04. Under jobbveckorna med pendling mellan Västerås och Arlanda, 20mil t.o.r., så blir det ca 95% landsväg och 5% stadskörning. Då visar färddatorn på 0,76-0,77L/mil medan beräknat efter tankning så brukar jag ligga runt 0,9L/mil.

Stadskörning drar den avsevärt mer men jag har ännu inte provat att nolla färddatorn under en ledig vecka då det för det mesta är stadskörning i V-ås.
Blir nästa projekt! :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.