|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tänkte fråga någon kunnig! Var lagar man pixel fel smidig och billigt? Helst i väsrta götalands områden! Kan inte läsa fel & varnings meddelande på min E39 pga detta Mvh | |
| Har samma fel :/ Ingen som vet nått om detta? | |
|
Finns massor av info om ni söker på forumet. Och om ni googlar pixelfel bmw, döda pixlar bmw så kommer det dyka upp ganska många firmor som lagar. Lycka till! |
|
|
Jag har lilla färddatorn på min och jag fixade den i morse, tog ca 2h och från att ha varit stendöd så fungerar nu alla pixlar igen :) Det enda svåra var att ta isär mätarhuset men det visade sig vara onödigt, iaf för lilla färddatorn |
|
| Hur gjorde du det? kag har döda pixlar i min radio sulle vilja fixa det. | |
|
Mina pixelfel i huvudinstrumentet verkar helt fuktrelaterade. Får bilen stå några dagar i varmgarage försvinner pixelfelen oftast helt. Finns det någon enklare fix jag bör kunna göra eller är det att lämna in den som gäller? Finns ju ett par i Sverige som kan åtgärda denna typ av problem men de är ändå relativt dyra ca 4000 - 5000 kr? |
|
| finns en kille stockholm tror han tar ca 2500-2800 | |
| Han har visst slutat med det verkar det som enligt ratsit! | |
|
Jag antar att detta är vad man behöver men installationen kanske inte är helt enkel? "Ribbon cable for BMW E38 / E39 / E53 speedometer" Länk Ska se om jag kan hitta någon övertydlig DIY. |
|
|
Jag har pixelfel i klimatplanelen och i radion (MID konsolen). Men inget i instrumentklustret. När det gäller klimatpanelen ser den faktiskt ut att ha fått sig en smäll snarare än ordinärt pixelbortfall, så den blir nog byte på. Har tittat på begagnt, men de ser antingen väldigt slitna ut, eller kostar för mkt pengar mot en ny. 2000 för en begagnad när man hitta en ny för 2700 på schmiedmann. Gällande radio så har jag funderingar på att köpa en sån där dynavin eller hualingan istället för att fixa pixlarna. Får se hur det blir, men ni som skapar er erfarenheter, så väl väl postiva om negativa, skriv gärna här. |
|
|
Men tillbaka till min sista post. Jag gissar att det är för byte av denna "Ribbon cable" som de tar betalat allt från 2500 - ca 5000? Länk Det här är den bästa DIY guiden jag hittat hittills. Länk Bilder: Länk Det står dock att det inte är helt enkelt, flera misslyckas, därför blir man lite tveksam. ;-) |
|
|
OBD tuning i karlstad tar ungefär 2000:- har jag för mej Länk |
|
|
BMW: Ok, i så fall är de betydligt billigare än de i Stockholm som jag kollat upp tidigare. 2000 är varje fall överkomligt. Materialkostnaden från pixelfix.net om man beställer själv verkar hur som helst vara ca 300 kr (inkl frakt). Trots MASSVIS med trådar om detta har jag inte tidigare sett något riktigt vettigt tips här på hur man faktiskt åtgärdar det här SJÄLV? Mera diffusa tips om att öppna upp enheten och spraya i den med elektronik tips som enbart verkar hjälpt tillfälligt och i vissa fall bara gjort saken värre. Förhoppningsvis kan den här tråden mynna ut i mera konkret långsiktig lösning. Jag tror att det här är en bra lösning men något riskabel att utföra själv. ;-) Här har jag hittat ett annat alternativ på ebay (Ribbon cable + instruktion). Säljaren har nästan uteslutande fått positiv kritik på folk som följt hans DIY (video + instruktion): Länk |
|
|
Angående Ebay länken ovan så verkar det som att det är den ebay säljaren som har www.pixelfix.net registrerad, dvs samma person. :-) Länk |
|
|
Här någon från Autopower som framgångsrikt åtgärdat pixelfel på E36 328 OBC modul genom att beställa en ribbon cable/lcd-strip/zebrastrip från pixelfix.net Länk |
|
|
Jag har också pixelbortfall och har här på sidan hittat ett mekartips om hur man kan få tillbaka pixlarna! Om ni går in på "Gör-det-själv", klickar på Mekartips och sen söker på "pixlar" kommer ni få upp "Återställning av döda pixlar i huvudinstrument" Där beskrivs hur man kan göra för att få tillbaka pixlarna =) Testar länka: Länk Jag har tänkt mig att testa denna metod i helgen! |
|
|
Gydell: Menar du tipset att spraya elektronik spray? Det verkar vara en temporär lösning som dessutom enbart fungerar ibland. Vissa hävdar t.o.m. att sprayen kan förstöra om man har otur. Men visst, det kas gå alldeles lysande? Tror att lösningen som jag pratar om ovan är betydligt bättre och långsiktig även om själva installationen är lite känslig och smått riskabel. Jag har ej vågat mig på denna operation än men kommer sannolikt göra det. Hade hoppas på lite mer kommentarer/erfarenheter i denna tråd. Gissar att lösningen med att byta ut zebrastripen är precis det som fixarna gör som tar betalt allt från 2500 - ca 5000 kr. Skillnaden är att man gör det själv till en kostnad på ca 300 kr. |
|
|
mats_epost: Sprayerna som jag ska använda heter Oxide Clean och Contact Protect, sen om det är rena elektroniksprayer vet jag inte? =/ Det låter ju dock inte så jävla lockande om saker och ting skulle kunna gå sönder av denna behandling? Vet du vad som går sönder? Jag har hört att man kan få lite blandat resultat och att det inte håller i evighet, men man kan ju ändå prova =) Annars får jag läsa om hur man byter den där zebrastripen! Om du byter den kan du väl skriva hur det gick? |
|
| Gydell: Nej, vet inte riktigt hur riskabelt det är med spray. Men jag vet att jag läst inlägg där folk avråder till det. Använd sökfunktionen här samt på google (med engelska sökord) så får du mer info. Däremot är det fler som nämner att spray enbart är en tillfällig lösning. Men det finns säkert folk som blivit nöjda också! Your choice. | |
| Nu blir man ju lite skraj, får sova på saken till imorgon... =/ | |
|
Överföringen (zebrastrip eller tunn flexprint) innehåller ledande skikt av kol/grafit. Det är inte speciellt svårt att räkna ut att kemikalier kan påverka både plast/gummi men främst kolskiktet. Det är skillnader på olika elektronikrengöringsprodukter, men gemensamt för dem är att de brukar bygga på isopropanol. Det får aldrig finnas smörjande medel i produkterna, men tyvärr ser man inte sällan att det är kladdigt och oljigt när den flyktiga delen i medlet dunstat bort. Rengöring och ny överföring, antingen zebrastip eller flexprint är botemedlet och det som görs vid reparationen. Beroende på vad man reparerar så finns det rikser vid demontering/montering, ibland skall en mängd plastsnäppen öppnas utan att brista, visare skall dras bort från instrument osv, kan vara lite klurigt. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.