|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har försökt leta på forumet, men hittar inget svar på min fråga... Upptäckte gul gegga på insidan oljelocket för ungefär en vecka sen. En kompis sa att jag måste byta vevhusventilation. Delar är beställda, och han ska hjälpa att byta den. Men nu öppnade jag oljelocket ikväll, och då är nästan all gegga borta. Betyder detta att det inte är något fel och att jag inte behöver byta? Undrar också om det är lugnt att använda bilen innan den får ny vevhusventilation. Tacksam för svar:) | |
|
Hej, finns flera trådar om just detta på forumet. Det kan vara så att du kör korta sträckor och den aldrig kommer upp i temp. Kör ett par vändor några mil landsväg så försvinner det och det bildas inte kondens i oljan som kan frysa |
|
| Din kompis har lurat dig!!! Alltid forumet först! | |
|
Klägg kommer och går men vevhusventilationsfrågan består. Om du idag har original vevhusventilationsdelar är allt oisolerat. Detta betyder att det lite lättare uppstår klägg och det tar lite längre tid att få bort, men det i sig indikerar inget funktionsfel i vevhusventilationen. Däremot riskerar du att det samlas upp klägg lite här och var som i värsta fall kan frysa och täppa till vevhusventilationen. Då blir det problem. Det är givetvis en mycket god ide att ändå byta ut skiten mot den isolerade varianten och kom ihåg att själv isolera nedersta 2dm av oljesticksröret! Tills vidare kan du ju antingen ignorera frysrisken, eller täcka njurarna och/eller isolera oljestickan och kröken uppe vid ventilkåpan. Värsta scenariot är om man kört mycket kortkörningar och byggt upp en fin kläggsamling, sen startar man bilen utan motorvärmare kall i typ -20C och gasar direkt upp i "fisfart" t.ex. konstant 50-70km/h. Då har man bra förutsättningar för ett haveri. :) |
|
|
E detta vanligt fel eller? Med gul gegga under olje locket? Har jag inte kollat på min. Men har heller inte haft några problem trotts -20. Vad beror det på annars? |
|
|
Tack för alla svar:) Känns inte lika brådskande att byta nu. Det kostar ju ändå drygt 2000 för delarna, sen ska min kompis ha typ 1200 för jobbet. Marin849: Vi ska ut på långtur nu i julen, kommer köra 200 mil dom närmsta veckorna. Kan klägget försvinna helt då? Sen ska tilläggas att jag bytte olja samma dag som klägget upptäcktes. Då hade oljebytet gått över tiden (klocksymbolen var tänd på displayen), men det var fortfarande tre streck kvar. Kan det ha inverkning på kläggbildningen att oljan är gammal? Vet inte om den tjocknar då? Brukar inte slarva med oljebyten, men köpte bilen i september... Annars är den fullservad på aukt. verkstad. |
|
| Morten81: att klocksymbolen lyser betyder att du ska byta bromsvätska och har inte med oljebyte att göra. När det är dags för service indikeras med de gröna "plopparna" som blir färre och färre. Det är dock en mycket god ide att byta olja en extra gång halvvägs. | |
| Jag har för mig att efter 3000 mil tar alla gröna streck slut, men efter ett år börjar klocksymbolen lysa. Men visst, jag kanske har fel:) | |
| det är inget fel egentligen, alla motorer skickar lite avgaser förbi kolvringarna, avgaserna består av vatten mm. vattnet hamnar i oljan = klägg. En del motorer har svårare att göra sig av med vattnet, t.e.x för att vevhusventilationen är oisolerad så att vattenångan kondenserar och rinner ner till tråget igen istället för att skickas in i insuget och försvinna | |
|
Daniel N: Tänkte till en extra gång, och du har helt rätt. Borde nog byta bromsvätskan också:) Pratade med BMW-verkstaden, dom sa att det borde inte va nödvändigt att byta om klägget har försvunnit. Och att det systemet rengörs nog lite på långturen vi ska ut på. Väntar nog med byte helt enkelt... Är det nån annan som tycker det är dumsnålt av mig? |
|
|
du kan ju enkelt själv och till låg kostnad montera isolerkng runt nederdelen av oljestickan. Det krävs inga 200mil för att bli av med det, bara att motor och olja blir ordentligt genomvarma sen försvinner det på nån kvart eller så. |
|
| Morten81: De gröna sträcken tar slut efter 2500 liter förbrukat bränsle så det beror ju på lite hur du kör. Bromsvätske lampan tänds med 2 års intervall om jag inte minns fel. | |
| Och oljefiltret "tar slut" efter ca 2,5-3 streck... fast det "ska" ju inte bytas förren efter 5 streck. | |
|
suck..klegg finns i oljan på alla bilar du behöver inte göra något alls. Vill du vara ritkigt seriös kan du göra rent oljereturen så att det inte blir stopp. Mitt tips är att inte lägga ut en massa pengar på ny vv i onödan utan spara dom till någon annan reparation. |
|
|
Jag tror att jag väntar lite med byte. Hinner ändå inte innan jul. Håller extra koll efter klägg och eventuellt gör rent oljereturen/isolerar oljesticksröret sen. Tack:) |
|
| Annars kunde du ha fått reservdelar av mig för en 1000 lapp.Någon annan som behöver???Dem ligger på delar säljes | |
|
Lånar tråden lite: Är intresserad av en bil som gått mycket korta sträckor nu i vinter vilket gjort att vevhusventilationen frusit igen. Detta har även fört med sig ett stort läckage från ventilkåpspackningen. Hur pass illa är det? Skulle man kunna köra hem bilen 4 mil, ställa den på upptining, byta ventilkåpspackningen, köra en lång tur och sedan hoppas att vevhusventilationen gett med sig något? Eller är det betydligt svårare än så? |
|
|
Om motorn går perfekt och den inte druckit upp oljan så är det inte jobbigt att byta ventilkåpspackningen. Frågan är om det bara är där den läcker? Nej, den skall tinas upp innan du kör fyra mil. Det går ju att sitta 20 minuter på 2500 varv för att göra det och samtidigt ha kontroll på trycket i vevhuset (kolla via påfyllningslocket). |
|
|
Ja det är ju frågan. Vore väl minst sagt sådär om det visar sig att det är mer än så. Okej, men sen då? Hoppas på att problemet inte kommer tillbaka? |
|
| Följ råden i tråden. Dvs byt slangarna och ventilen, samt rensa/isolera oljestickans rör. Du vet ju inte ens om cyklonen fungerar. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.