|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Roffa1, jag är faktiskt riktigt orolig för att det är just den.. Det låter som den på beskrivningen och jag köpte den i alingsås och profilen på den användaren står i alingsås... Det enda som jag är lite tveksam till är att det står 28 år i profilen, och han jag köpte av var nog inte mer än 20 max. Men annars verkar det stämma med tiden då han köpte bilen osv. Sen vet jag ju, inte pga att han sa det utan läste i serviceboken att toppen är utbytt.. Men kan det alltså vara så jävligt att det är hans E30 jag har köpt med 325 kam då, som han inte orkade laga.. :P Nu går tankarna i huvudet xD Men vart står artikelnummret på kammen, skulle ju vara intressant om man kunde slänga av ventilkåpan å se det iaf :P |
|
Roffa1 |
Vet ej om det går att montera en lös 325 kam i en 320 topp (mkt tveksamt) misstänker att din motor antingen har en 323 eller 325 topp. Så hela toppen är förmodligen till fel motor, kanske just därför som den går så illa. Kolla för säkerhets skull så han ej har petat dit en större 325 motor. Om du tittar på sidan av motorblocket en bit ovanför oljestickan så ser du om det står inpräglat i motorgodset 2,0L eller 2,3L eller 2,5L. Återkom gärna när du vet om vilken motor eller topp som sitter monterad. Upplysningsvis kan jag bara nämna för dig att (större) motorbyte gör bilen olaglig att framföra på allmän väg. Detta då bilförsäkringen automatiskt uteblir vid motorbyte som ej är registreringsbesiktigad samt godkänt av SBP. Tycker du skall ta ett snack med den föregående ägaren så du vet om bilen överhuvudtaget är laglig att köra med. Har han sålt bilen i olagligt skick med fel motor så blir han nog tvungen att köpa tillbaka den. Hoppas det löser sig till det bästa;-) |
|
Går det att se på toppen om det är en 320 eller 325 topp? Tänkte att jag skall gå ut och riva lite i det nu om en stund, för min koppling har börjat strula också, så den får nog åka in i garaget i vilket fall tror jag :P Men skall kolla så det sitter rätt motor i, men tycker den går alldeles för slött för att det skulle kunna sitta en 325 motor i den. Visserligen går den inte som den skall nu men ytterst tveksam. Men ja, givetvis är det isåfall inte längre lagligt att köra med bilen, men så illa hoppas jag somsagt inte att det är! |
|
Roffa1 |
Hur var avgasvärdet från den senaste besiktningen, har du hunnit med att besiktiga bilen själv ännu? eller är det förra ägaren som har besiktningspappren? Tycker det borde bli helknasiga avgasvärden med felaktig kamaxel? eller med både felaktig kamaxel och topp. Det är ju bl,a mkt större ventiler i 325 toppen. |
|
Den va besiktigad i Februari och då var värderna perfekta, så det är märkligt, det har jag faktiskt inte funderar på något speciellt annars. Men inte jag som besiktiga, så den kanske gick på etanol eller liknande då? :P Men ja, det borde ju bli åt skogen om det sitter fel topp annars. |
|
Roffa1 |
Jag skulle råda dig att ta kontakt med tidigare ägare, han som bl,a pillat dit 325 kammen,osv. Han verkar ju lite ärligare än den göken du köpte bilen av eftersom han upplyste din säljare om kambytet. Kontakta honom så får du säkert reda på exakt vad som är utbytt på motorn. Annars skapar du en helt ny tråd här på forumet där du sätter ut regnumret på bilen och efterlyser den tidigare ägaren till bilen som bytt till 325 kamaxel,mm. |
Ekin |
på min var det insugspackningen mellan insuget och toppen, spruta dit startspray på tomgång och se om den går upp i varv. min tomgång var väldigt orolig, kändes kraftlös på låga varv, drog mycket bränsle. |
|
Ofta glömmer folk att kolla lufttemp.givaren som sitter i lmm. Är den kass, blir tomgången orolig och motorn blir svår att varva ut. |
|
Roffa1 |
Sitter det felaktiga motorkomponenter i motorn så är det nästintill omöjligt att få den att gå bra. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.