AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.995

fjärrnyckeln bråkar

Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
På senare tid har jag fått problem med att låsa bilen med fjärren i nyckeln. Det går ganska bra att låsa upp på avstånd, men att lyckas låsa efter en körning är en annan femma. Det kan ta 10 försök och ibland går det inte alls, så jag måste låsa med nyckeln i förardörren (vilket går klanderfritt). Det gäller båda nycklarna så jag misstänker att det är något i bilen som bråkar. Det började när det blev minusgrader så det kanske är en orsak också.

Någon som har några bra förslag på åtgärder?
jo
429
joblock
740iA -92 (E32)
750iA -96 (E38)
328i -00 (E46)
MB 500SL -04

Kolla att du har friska batteri i nycklarna.

Har du kollat om det är samma problem oberoende av var du parkerar bilen?
Själv har jag nämligen någon radiostörning hemma som gör att det funkar dåligt där, men på alla andra ställen funkar det att låsa upp på 30 meters håll.

mvh.
Lasse

## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ##
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Det verkar som att jag har problemet lite varstans, så det är kanske batterierna som behöver bytas. Tack för tipset, jag ska testa att dem.

Jag hittade ett 5-pack batterier på Ebay för $0.99 inkl frakt från Kina! Hur är det möjligt?!! Det kostar lika mycket att skicka ett julkort till grannen här, och då menar jag bara i porto! Själva kortet får jag väl snatta på Ica eller återanvända ett jag fick själv förra året ..

Länk

42
92
426Power
540iA Touring -99
Det kan inte vara så att microbrytarna till någon av dörrarna fryser/kärvar så att bilen tror en dörr är öppen. Har haft det problemet på e39:an och då gick det inte att låsa på fjärren men funkade fint i dörren. Däremot gick det urtmärkt att öppna bagagen och låsa upp när den väl var låst på fjärren.

//Thomas
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
The Stig: jag har också problem med att ibland fungerar det inte (precis som du) Jag har nya batterier i frjärren, men är ändå segt..kanske blir "slitage" med åren...?

Beemoholist javisst!
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Jag har fortfarande det här problemet och har bytt batterier flera gånger. Den ena nyckeln fungerar inte alls numera via fjärren och den andra blir sämre och sämre, men funkar någorlunda fortfarande när man trycker typ 10ggr på knappen.

Verkstaden tror inte på mig utan hävdar att det är batterierna som är dåliga. Jag har som sagt köpt nya batterier flera gånger som ska ha hållbarhet till år 2020 osv.

Jag antar att det är mottagaren som håller på att ge upp. Är det någon som vet var den sitter, vad den heter och vad den kostar att byta ut?
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Nu har den andra nyckeln lagt av helt också. Ingen som har någon bra input för mitt problem med nycklarna?
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Idag tog reda på hur man initierar nycklar till bilen och gjorde en ominitiering. Då kom den ena nyckeln igång, men den andra bråkar fortfarande. Det konstiga är att initieringen verkar gå som den ska, dvs bilen låser och låser upp sig efter jag släppt knapparna på nyckeln enligt instruktionen.

Initieringen går till så här (för framtida referens):

Upp till fyra nycklar kan kodas in till att användas i samma system (bil). Initiera alla nycklar vid samma tillfälle.

1) Stäng alla dörrar och ha alla nycklar redo
2) Använd nyckel 1 och vrid tändningen till läge KL R (accessory), vilket jag tolkade som läge 1, dvs starta elektroniken utan att starta bilen, och inom 5 sekunder stäng av igen.
3) Inom 30 sekunder från avstängning, håll ner "låsa upp dörrarna"-knappen och under tiden och under max 10 sekunder tryck 3 gånger på "låsa dörrarna"-knappen.
4) Släpp båda knapparna på nyckeln och då låser bilen sig själv och direkt efter låser upp igen för att signalera en lyckad initiering.

Fortsätt med nästa nyckel i samma procedur tills alla nycklar är initierade.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.