|
|
|
|---|---|
|
4st nya Conti SportContact 3 SSR Runflat 245/45 R18; vad kan sådana vara värda? Sitter på bilen vid nybilsbeställnin, men de fälgarna ska användas till vinterdäck. Jag vet vad de kostar hos en däckhandlare, men jag menar vid försäljning privatperson till privatperson. | |
|
Inte mycket mer än halva nypriset om du vill ha dem sålda. Folk är bekväma av sig och att springa till en gummifirma med lösa däck ska löna sig för att de ska köpa. ------- //Lövet |
|
| Det är tydligen inte heller helt självklart att kränga dem av fälgarna utan att ha sönder däcken, ref. en lokal däckhandlare sa något i den stilen när jag själv var i samma tankar som du HFR. | |
|
Tack för svaren, får höra med däckhandlar'n ang ev inbytesdeal om man inte säljer privat. |
|
|
janih: Du träffade på en slö däcksgubbe ;) Det går alldeles utmärkt att kränga av RFT (har gjort det själv) men det kräver en del fysiska övningar med däcksjärn och det var väl din gubbe inte sugen på. ------- //Lövet |
|
|
Har oxå 4st RFT 245/45 R18 Good Year som jag krängde av och satte på vinterdäck på de fälgarna. Kör nu på Nokian dubbfria däck, var lite skeptisk till att köra på 245 på vintern. Men det funkar kanon... En tanke var att använda dem som framdäck om ja inte får sålt dem och ha något bredare bak. Får man ha RFT fram och vanliga bak? Eller måste det sitta RFT runtom? /chni |
|
|
Det finns inga lagkrav kring RFT, du får köra med såna fram och vanliga bak om du vill. ------- //Lövet |
|
| Det enda tråkiga är att BMW assistans inte gäller om du kör utan RFT (ref. min bmw åf) | |
|
Att få av RFT är inga problem så länge däckgubben väger mer än 90kg. Man får dock vara beredd på flygande däcksjärn :) ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
| Mer intressant är om de pajjar fälgen om det ska krävas så förbannat mycket kraft? | |
|
skummade igenom bmw assistance för ett tag sedan men såg inget om RFT. Dessutom får man inte punka så ofta... knappt man vågar skriva det då man säkert blir drabbad nu. ;-) kanske blir RFT runtom iaf, får se vad jag hittar för fälgar och däck. /chni |
|
|
chni: detta med RFT+bmw assistans var en nyhet fr.o.m i år enligt min ÅF, men kanske samtidigt bara skrämselpropaganda??? |
|
|
Ett tips om du ska byta in bilen. Dem kan ev kräva RFT däck på bilen om du ska göra inbyte. Jag sålde mina och det tog inte mer än 2 dagar, MEN det va ett rent helvete att få tag på en uppsättning eftersom jag nu byter in min bil och dem ville ha RFT däck på. Behåll dem i nåt mörkt ställe, dem kan komma till användning...om du inte väljer att sälja privat. Jag ska behålla mina som åker av imorgon. "Riktiga män kör diesel" |
|
|
Mycket bullshit här också :) Att få av RFT däck såg inte mer besvärligt ut än vanliga normala däck. Jag stog o tittade på när två killar skalade av mina RFT däck för lite över 1 år sedan, ut med luften, ner med maskinen mellan däck o fälg, ner med en spätt o så ploppade dem ut. Tog inte mer än knappt 5 min för alla 4 däcken. Inga 90 kg där inte :) "Riktiga män kör diesel" |
|
| Beror lite på hur bra däckmaskin man har... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.