AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.649

Knutkors kardankryss glapp

an
255
anma0572
520dA Touring -12
Har idag haft min 320 på verkstad för att låta dem känna efter glapp i drivlinan. De hittade ett glapp i bakre knutkorset eller om det kallas kardankryss. De plockade inte ner kardanen idag. Någon som vet om det går att byta knutkorsen separat? Har hört talas om att de på vissa bilar är "nitade" och inte kan bytas separat. Hur är det på en E46 320 - 02? Jag hittar inga knutkors som reservdel på någon av bildelskedjorna...

//Anders
ri
699
riku
740iA -97
Verkar som dom inte finns separat tyvärr.
Länk
an
255
anma0572
520dA Touring -12
Det ser mörkt ut. I en annan tråd pratas det om att man ska kunna spänna nr 5 och 6, dvs 05 skuvring med klämmaring och 06 Skruvring med klämmaring. Vad tror du om det? Kan det stämma?

//Anders
ri
699
riku
740iA -97
Ser väl mera ut som om den är till längdjustering?? Kanske nån annan som vet?
Visa användare
61
UB525
BMW 520d F10 Xdrive -16
BMW 320d E91 -07
BMW 320 iA E30 cab -92
Borgward Isabella -58
Frågan är om anledningen till att du bad dem kolla efter glapp? Har du vibra tioner eller oljud? I vissa fall går det att dra åt splinesmuttern, byta hardyskiva men enklast är att byta hela stången. Detta gjorde jag på min och fick en helt ny bil. Jag hade småvibrationer i 90-130 och det visade sig att det var den bak vid bakaxeln som blivit sliten. En ny stång kostar drygt 5 tusen och byter du själv så har du snart sparat in på verkstadkostnader i felsökning. Har skrivit om bytet i min blogg.
Roffa1
Finns fräscha k-stänger på skroten. Pris ca 1000:-
Roffa1
Tillägg: Om du låter verkstaden byta ut det bakre knutkorset så bör stången sedan balanseras om och detta är ej gratis;-)
Betydligt enklare och billigare att köpa en annan kardanstång hos skroten, då får du dessutom med hardyskiva, stödlager, osv. Köp från en bil som gått så lite mil som möjligt.
an
255
anma0572
520dA Touring -12
Tack för ert engagemang!

Skälet till att jag ville få det kollat är att jag länge har upplevt att det är "gummiband" över drivlinan. Det kan emellanåt också vara svårt att växla utan dunk. När man är van vid bilen är det kanske inget större problem men det känns att något inte är riktigt som det ska. Plötsliga gasuppsläpp till motorbroms på tex 3:an känns inte alls bra. Detta märks tydligast vid kökörning.

Jag bad dem kolla silentblocken men de var det inget glapp i. Ska tydligen vara svårt att känna iofs. Hardyskivan ser enligt verkstaden fin ut. Hur mycket måste man by the way riva för att se skicket på skivan?

Det glapp de kunde hitta var vid bakre knutkorset så därför inriktade jag min fråga på det. Ny k-stång kanske är det enklaste om man vill göra något. Jag har aningen vibrationer i vad jag tror är kardanaxeln vid belastning på låga varv. Från tidigare BMW med samma symptom tror jag att det är ett slitet stödlager som är orsaken.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.