AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.244

vibrationer vissa varvtal, motorbroms eller inte

Sida 1 av 2
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
hej. har märkt att motorn vibrerar ganska bra mellan 1000 -1200rpm och 2000-2400 rpm oavsett hur jag gör.
märks mest när den är kall.
är en kudde påväg eller sitter det någon såndär stötdämpare till motorn som på en gammal 270 dieselmercha?
märkte av detta även förra vintern men då var det inte såhär mycket. tycker inte heller motorn rör sig speciellt mycket när man påfrestar den.

kliar mig verkligen i skallen på detta fenomen.

BMW ownz
Går den som den ska på alla 6?
Låter lite som den enbart går på 5.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Om det är likadant vid motorbroms har det ju inget med tändning/bränsle/luft att göra.

Mekanisk obalans, motorfästen, växellådsupphängning, avgasupphängning. Resonansdämpare, svänghjul. Finns ju några saker som kan trilskas.

Ja jag läste inget om motorbroms.
ma
7.450
marin849
I rubriken.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
när jag tänker efter va ja under och kollade i somras och då hade en upphängning längst bak sprucke sönder lite till avgassystemet. slutburken slog/skrapade i en sten en gång i somras också, så den låter mer än innan.
kan de vara den som du menar med resonansdämpare marin849?

sen när jag tänker efter så tog jag och en polare ner hela avgassystemet i en del från grenröret i somras, och då tappade han sin sida så jag också tappade SKRAMMEL! efter de har passformen inte vare lika bra som innan. märks att upphängningarna inte hänger helt rakt.

kan detta räcka för symtonen? att de förvärras när de är kallt?
i mina öron låter de konstigt att de ska skapa vibrationer på de sättet. men man ska lära sig något nytt varje dag!

har letat efter komplett avgas med grenrör från m3 sen dess men inte hittat något som faller i ok pris och/eller inte för långt ifrån mig.

kanske kan utesluta växellådan? då den vibrerar lika oavsett om man har växel i eller inte. koppling nere eller inte. exakt samma varje gång.

BMW ownz
ma
7.450
marin849
resonansdämpare är typ en klump som sitter någonstans men som ser ut att "inte han någon funktion". Du kanske inte har det på just ditt avgassystem.

Iaf BMW "tunar" resonansfrekvenserna för avgassystemet inkl upphängning så att det INTE skall börja vibrera på vissa frekvensern när motorn är igång.

Om det skall fungera som det är tänkt med vibrationsdämpningen i systemet ska fästen vara hela med fungerande gummiupphängningar osv. Lite mindre sprickor i gods i infästning till en upphängning bör inte påverka nåt särskilt, men gummi som fattas eller är murkna kan påverka.

Nr 18 står som "svängningsdämpare". Om den är borta lär det skaka i systemet. Eller om man sätter dit något icke-original som råkar ha resonanser på fel ställe.
Länk
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
såg idag att precis där nr 3 pekar har de gått av helt...

sen hänger de mittersta gummiupphängningarna lite snett.

får införskaffa ett nytt avgas då helt enkelt eftersom de verkar vara de...?

BMW ownz
ma
7.450
marin849
Om gummibussningen är paj så byt den först.
Kolla så att inte remskivan nere vid vevaxeln kastar.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
har gjort lite grundligare kontroller nu. remmar mm går hur fint som helst.
avgassystemet liksom vrider sig och vibrerar (sidledes) mest på mitten, där kattarna sitter.
antar att de inte hänger helt rakt och/eller dåliga upphängningar. tyckte att jag kunde se torrsprickor i gummit.

BMW ownz
ma
7.450
marin849
"Remmar mm", även stora remskivan på vevaxeln?
Har du även kollat nr. 1 Länk ?

Kolla om den rör sig något radiellt eller axiellt just precis allra längst ut på kanten av skivan där den har som störst diameter. Får vara max 0,20/0,40 mm men minns ej vilket som var axiellt/radiellt.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
hmm. jag får ta någon timme i helgen och häckta loss remmen så man kan känna så den sitter ordentligt.
brukar de kunna bli skeva annars? i så fall är det näst intill hopplöst att kunna se de små marginalerna?

BMW ownz
ma
7.450
marin849
Gör inte det, ta en ficklampa och kolla på den när motorn går. Du kanske inte ser den ovanifrån utan måste ta bort ev. köpa under bilen och titta där.

Det är inte hopplöst att se, ser du att det rör sig något är det utanför toleransen eftersom toleransen är nästan omöjlig att kunna se. :)

Det är för övrigt en bra ide, ta loss alla remmar o se om vibrationerna kvarstår.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
va är de jag inte ska göra? :O

kom på en sak som jag sedan länge glömt.
remmen till kompressorn för ac är borta sen i somras. den började låta illa. kan de inverka att den är borta? snedbelastning? nä?

tack för tipsen så här långt!

BMW ownz
ma
7.450
marin849
ta loss remmen o känna att vibrationsdämparen sitter fast, det kan du visst göra, jag menade att kolla först på den om den vobblar eller så :)
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
har tage loss remmen och provkört. samma vibrationer. kände på skivan och den satt som berget själv. halvsvårt att bedöma skicket på den men såg ingen rost osv. dock lite smuts på den som kanske ställer till? (inte rengjort, klantigt)
man ser inte med motor igång om skivan börjar skaka (snurrar spikrakt när den inte vibrerar) för hela motorn skakar ju. då blir allt suddigt.

ska man ge sig på en demontering av skivan för rengöring och ordentlig inspektion?

BMW ownz
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
just ja min ser ut såhär om de har någon betydelse.

Länk

BMW ownz
NF
440
NFd
325im -87
Tycker att det låter som ett typiskt avgasrörproblem. Slår emot något i golvet
när avgassystemet är kallt. Utvidgar sig och ändrar läge när det blir varmt.
ma
7.450
marin849
men du har fortfarande trasig upphängning till avgassystemet? Byt dessa först. De går ju att köpa lösa.

Om stora remskivan/svängningsdämparen snurrar "spikrakt" vid varvtal då inte allt annat skakar är den OK.
Den skivan demonterar man inte i onödan. Skruv nr 4 r en av de mest åtdragna på hela bilen.
Låter ju precis som att en motor kudde har hällsat hem!
motorn vibrerar olika mycket i olika varvtal , så kan bli på vissa varv de skakar extra mycket !
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
ska beställa nya upphängningar till hela avgassystemet. men känns inte så motiverande att göra de utan brygga nu på vintern :(
får se vad som händer. ska ta hem dem så de finns iaf.

hur kontrollerar man motorkuddarna på bästa sätt då? de kan ju se ok ut utan att egentligen vara de.

BMW ownz
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.