|
|
|
|---|---|
|
Hejsan Har en 328i Touring -96 som snart gått 27.000 mil. Med andra ord är det M52B28 motorn i den. Nu till mitt problem. För 2 veckor sen gick övre kylaranslutningen av, bytte till ett nytt Nissen kyl. Märkte när ja luftade att det tog lång tid att få temperatur i nedre kylarslangen. Stod i ett kallgarage och skruvade och det var ett par minus ute. Efter att ja varit ute och pressat bilen en stund så märkte jag att det blev lite ljummet i nedre kylslangen. Kallnade så fort jag stannade. Värmen i bilen okej, temp mätaren ligger normalt och det cirklerar i kylet när man varvar ca 2200rpm, inte innan det. Efter lite funderande så köpte jag en ny termostat som ja monterade. Återigen ett jäkla luftande, får inte ur mer luft ur luftskruven. Blev inte alls bättre. Höll motorn på 3000rpm i kanske 5 minuter UTAN kylfläkten monterad. Blir ändå ingen värme i nedre slangen. Kör till och från arbetet ( 3 mil enkel väg) Fortfarande ingen temp i slangen. Pratade med en B;W tekniker som sa att det är normalt. Det kyler såpass bra i det nya kylet, men magkänslan säger att något inte är bra. Tar mycket tacksamt emot förslag och tips på vad ja ska göra med den. I nuläget använder jag bara bilen. Orkar inte öppna huven mer. Det har nu även börjat läcka växellådsolja ur sprängkåpan... Mitt tålamod tryter.... | |
| Ingen som har någon idé??? Som sagt, behöver några idéer..... | |
|
vattenpumpen kan inte vara boven? klassiker på dessa men om den kan vara boven i ditt drama vet jag inte. Har lidit av samma symptom sedan jag monterade en M52B28 för ett år sedan. Johan S NS 8.29 |
|
| Förra ägaren råkade ut för ett haveri på vattenpumpen (plasthjul är inget vidare) och bytte till en med stålhjul. Men om det är boven, borde inte tempen stiga på aset??? Iofs, när ja stod still vid en järnvägskorsning så kom det kall luft, gjorde ett varvande så blev det varmare....Hmm | |
|
Tror faktiskt inte att du behöver vara så orolig över den undre kylslangen, både på E12:an och E36:an är den sval. Det är ju det som är idén med kylaren att vattnet skall passera och svalna av. Vad gäller värmen i bilen så bytte jag element på e36:an ganska nyligen, när jag hade allt som täcker elementet bortplockat (nya elementet installerat) och motorn igång så kunde man helt klart känna skillnad i värme om man körde på tomgång eller varvade motorn. Det var dock inte fråga om kallt/varmt utan bara varmt/varmare. |
|
|
Kollade lite mer på det idag. Nedre slangen är iskall. Verkar som att det blir skapligt tryck i kylsystemet. Slangarna är stenhårda tills man släppt kylarlocket. Testa med en avgasmätare i expansionen också, men den ger inget utslag på avgaser i kylarvattnet. Skall testa med att byta kylarlocket imorgon... Upptäckte även idag när ja kollade oljenivån i växellådan (läckage) att det läcker olja ur motorn. Ser ut som trågpackningen... Som sagt, tålamodet tryter!!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.