AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
16.884

Hurfungerar Dtc på min 130?

AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Efter jobbet så kände jag för att känna på bilen hur den fungerar utan Dtc.

Stängde av Dtc:n och det lös Dtc på instrumentbrädan, men när jag körde så blinkade fortfarande Dtc lampan!!??

Då är min fråga, fungerar Dtc i 2 olika steg?

Går den o stänga av helt?

Finns denna funktion på alla 1-serie bilar eller på alla Bmw bilar?

Det har skrivits om detta i flertalet trådar i de olika forumen.

Jag drar det en sista gång då. Din bil är utrustad med DSC (antispinn och antisladd). När du trycker på DTC knappen aktiveras ett läge i DSC systemet som kallas DTC.
I DTC läge är antispinn avstängt och antisladd agerar mer passivt, dvs enbart kraftigare sladdar hävs av DSC. Föraren tillåts alltså att få mer sladd än i startläget.

DSC har tre lägen:
1. DSC = antispinn och antisladd. (detta läge är aktiverat från start)
2. DTC = antispinn avstängt och ett mer passivt antisladd. (ett tryck på DTC knappen)
3. Avstängt = alla funktioner som rör DSC är avstängda. (tryck och håll inne DTC knappen i ett par sekunder)
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Chris får tacka för ditt svar, men jag sökte faktiskt först på inlägg men hittade inget.

Litet tillägg ifall ifall...
Om du tänker prova helt avstängd, gör det nånstans där det finns mycket mycket plats, man förstår inte hur tyglad en 1-serie är av DSC/DTC förens man släpper loss allt och då gäller det att inte blir överraskat ute på vägen...
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Onehp, du får det att låta som bilen är okörbar utan elektronik. =)

Om AMETs profil stämmer är han 44 år gammal. Han bör ha kört en hel del bakhjulsdrivet på vintern och även flertalet bilar utan ESP.

Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
På E61:an går det inte att stänga av helt, trots att det påstås så..,
vid riktigt avancerad körning (t ex 360° på is) så griper systemet in trots allt. Det går t o m att få motorstopp trots automatlåda..!

Som jag skrivit i en annan tråd; det är bra att sladda och leka litegrand för att lära känna sin bil, testa de olika systemen, för att öva upp sin "car control" etc. Detta för att bli en säkrare förare som lättare klarar av plötsligt uppkomna situationer utan att råka i panik.
Men sladda och leka bör man helst göra på lämplig plats och under säkra förhållanden!

(Om min profil stämmer så är jag snart 50 år gammal... Har provat det mesta... Tycker fortfarande bilkörning kan vara riktigt kul...)
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Hahahah Grelle stämmer bra med min profil, och många bakhjulsdrivna bilar har det blivit genom åren.
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Onehp förstår det du menar med att testa på ett ställe med stor plats, bilen är inte o leka med i det läget.
Tack. Skrev ju ifall... sen är det ju andra som läser med också :-)
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Jag anser att DTC avstängt men antisladd på brukar räcka tillräckligt långt! Du kan spinna loss hur mycket du vill men du kan inte snurra vilket är helt perfekt i mitt tycke. En extra hand som griper tag snyggt genom att brommsa lite lätt o häva upp den 90 gradiga sladden! Ett exämpel var i sommras när jag och polaren var ute o lekte lite med min bil och stog vid rödlyset hornstull på väg upp över liljeholmsbron som svänger ca 45 grader i början. Jag kom in i kurvan på uppställ på ca 85 grader och lyckades hålla detta genom hela kurvan för att sedan antisladden gripa in mjukt o fint i utgången av kurvan i spöregn! Hehe.. Polaren satt med hjärtat i halsgropen och var helt vit i ansiktet, och kunde inte på sitt liv förstå hur bilen inte snurrade med ett sådant mega uppställ hehe..berättade aldrig varför utan lät honom tro att det var tommi mäkinen som körde;) mvh

BMW CS #07491
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Menade DSC antispinn avstängt men DTC antisladd på.

BMW CS #07491
DSC är faktiskt BMWs benämning på antisladd och ASC+T för antispinn. DTC är ett valbart läge för DSC. DTC tänds i instrumenthuset för att meddela föraren att DSC försatts i DTC-läge.

DSC: Länk
DTC: Länk
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Hur lyckas du hänga upp den i 85graders ställ utan att slå av allt? Ska den inte gripa in vid
20graders kurs avvikelse eller något i den stilen? jag har iaf aldrig lyckats få upp den så mycket, för som du säger det skulle ju vara optimalt.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Håller med corzair, 85° driftvinkel kommer man absolut inte upp i med DTC läget.

Skulle också uppskatta att den tillåter runt 20-25°.

När man leker och precis fått upp lite lagom ställ griper den in.
Jag kör sällan i DTC läget. Antigen kör man lugnt och sansat med alla system på eller så har hornen växt ut och då vill man köra helt på egen hand ;)
Rollerz
Min gör det en kort stund..
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Helt klart borde man själv kunna ställa in känsligheten för antispinn och antisladd i flera steg!
Mycket hänger på styrvinkeln. Lyckas man skicka ut baken utan att ratta emot alls så ingriper dtc mycket snabbt. 6 grader har jag läst nånstans och det kan stämma. Rattar man emot i god tid (nästan för tidigt) så kan man få ganska stora ställ. Kanske inte 85 men 60 har jag varit med om. Men det känns aldrig naturligt och kan ge en falsk känsla av trygghet. Som att dansa med en stel gubbe med hjälm på...
Dock som tidigare sagt, stänger man av allt finns ingen/inget som räddar dig om du lyckas klanta till det. Och i höga farter är ingen männsika lika duktig som dsc/dtc i att hålla vagnen på vägen vid t.ex. ett undanmanöver.
fl
751
flash gordon
Mellanbilen
SAAB 9-3 2.0 T 185 hk 02a
Testade lite mer aggressiva ställ med bilen och 1 tryck på DTC n

Första gick väl så där snurrade 1 varv :)

Sen flöt det på bara man är med o pumpar med gasen o rattar.

Sist fina ställ höger vänster.

Nästa blir träna på vänster sladdar.

Gjordes på en stort sett otrafikerad parkering.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.