AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
3.575

Vad tycker ni BMW-fantaster om Skoda Superb 1.8 TSI dubbelkopplad DSG?

Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Jag undrar om någon av ert provkört Skoda Superb 1.8 TSI DSG med 8-växlad dubbelkopplad låda och 160 hk.

Jag har provkört den nyligen (både Superben och Octavian med 1.8 TSI DSG) i kombiutförande och jag måste säga att jag gillar den. Skarpt. 160 hk och nästan lika snabb som min gamla 325E46 om man ser till siffrorna. Motorn drar linjärt och silkeslent och väellådan kan bara beskrivas som underbar. Och då gillar jag egentligen inte ens automater, men för första gången överväger jag en om det blir bilbyte. Är BMW automatlåder lika bra? Är de dubbelkopplade?

F.ö. tyckte jag att Superben kändes som vilken ny premiumtysk som helst, men det kanske är en missuppfattning från min sida? Jag provade en ny Passat för ett tag sen och jag upplevde Superben som skönare/gedignare/bättre på alla punkter. Kassavalvskänslan fanns i dörren, komforten fanns, tyst i kupén vid motorväg osv. För endast 260.000kr fullsmetad med utrustning.

Vad säger ni?
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Har provkört Superb kombi 3.6 V6 260 hk DSG 4X4. Bra känsla i allt, men det sista saknades för att kännas premium. Det jag var mest kritisk till var den simmiga styrning á la Volvo. Ingen känsla alls i ratten och ett stort glapp i mitten. Det andra var att jag skämdes som en hund att åka omkring i en Skoda med 4 avgaspipor...

Lite kul när försäljaren sa: -Har du kollat där bak? 4 pipor!. Jag vet svarade jag, det är ett av de största minusen med bilen...=)

Säkert en bra bil dock, det beror ju på vad man är ute efter och vad man sätter värde på. Mycket bil för slantarna är det dock.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
BMWs lådor är av konventionell automatlådetyp med momentomvandlare, alltså inga dubbelkopplingslådor (förutom i M3 och 335).

Största (enda?) nackdelen med Superb är att bilens ljudisolering inte funkar på grov väg. Det bullrar klart mer än i "riktiga" premiumbilar.

Sedan så har inte Skoda något jättebra andrahandsvärde på de större modellerna så stirra dig inte blind på det låga nypriset.

-------
//Lövet
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Vad jag vet så är DSG-lådan i Skoda och VW 7-stegade.

Helt klart är Skoda Superb en prisvärd bil om man ser till utrustning kontra inköpspris. Vad totalkostnaden blir är väl lite svår att sia om, men senaste versionen av Superb har väl funnits ute i handeln i snart två år?! Borde finnas en del begagnat som kan ge en fingervisning om värdetappet?

Mvh/ Niclas
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
8-växlad DSG?
Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Yamaha XJ6 Diversion F - 12
som Heden säger, 7-växlade DSG hos Skoda (och även 6-växlade till TDI 140 hk)

Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Vad jag menade var 7 steg framåt, samt backen. Men det var otydligt av mig, sorry.

Hur som helst, oerhört trevlig växellåda och den turbo-kompressor-matade motorn går superbra.
ja
406
janih
E 220 D Sedan (W213) -16
Säkert helt reko, men vem vill köra runt i en bil som ser ut som en stor tamagotchi? ;)
ZM
69
ZM3
Z3Roadster 2,8M-pkt. -00
Useendet? Tja framifrån har jag på håll många gånger tagit fel och trott det var en 5-serie dvs. E60. E60-designen är väl BMWs mest kritiserade bil-design i de egna leden men tycker man vant sig lite till slut, i varje fall utvändigt.
Invändigt är Skodan betydligt snyggare och mer påkostad, E60 ser riktigt slätstruken och billig ut i jämförelse.
Den nya bensin motorgenerationen som kom i Audi A4/A5 -08 är som du säger fantastiska prestandamaskiner, att de nu lägger "minstingen" i Skoda gör bilen verkligt prisvärd.
Om den finns med 2,0TFSI motorn, testa den också före köpet, du får där körprestanda på vägen som i A4 ger 80-120 på 4,7 sek dvs. i stort sett M3-siffror.
Alternativet är kanske att kolla in nya 3-serien som snart kommer, får säkert ärva mycket av den fantastiskt fina F10:an.
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
ZM3: "Invändigt är Skodan betydligt snyggare och mer påkostad, E60 ser riktigt slätstruken och billig ut i jämförelse."

Tror du är ganska ensam om den uppfattningen. Skoda har spottat upp sig, men har en bra bit upp till premiummärken som Audi, Bmw och Mercedes.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
ZM3: Den kulan visste vart den tog på E60-klientelet! :)

Jag håller med om att interiören ser kvalitativ ut. Hur den står sig gentemot E60 låter jag vara osagt. :)

För min del blev det en Honda Civic till frugan istället. Vi får byta E46:an om några år till en större bil ist, men den dagen den sorgen.

Hur som helst tycker jag mig se en klar antikultur av BMW-eliten som handfast smutskastar en bilmodell endast pga vad det står på motorhuven. Ganska trist attityd som måste innebära att man går miste om en del här i livet..

Jag menar ta bara den dubbelkopplade 7-stegs-tomatlådan i Superben/Octavian som går som en absolut dröm. Kan BMW matcha det i sina standardvagnar?

ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
ZM3:

Kolla inredningen på en E60 LCI så ser du att det är en markant förbättring mot 04-07. Faceliften kom senvåren 07 och då även nya motorer.
Prefaclift -07 har den tidiga inredningen och då även den gamla motorn.

"Byta upp sig? Till vad då?"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.