|
Sida 3 av 5
|
|
|---|---|
|
Herr. Bayer "Varför ens hålla på att utsätta sig för sådana olika kalkyler på hur mycket det kostar hit och dit?... Sen ska man heller inte köpa en bil man inte har råd att äga, köra, underhålla och förlora värde på" Och hur vet man det om man inte gör en kalkyl? HFR "Jag förstår inte vem som köper en 2-10 månader gammal bil till nypris, då får man ha en skruv lös. Men full respekt till er som lyckas få era bilar sålda under sådana villkor." Om det är Marin du syftar på så är det inte nya bilar utan begagnade som han behåller i 2-10 månader. Du får rätta mig om jag har fel Marin. |
|
|
>>Björn Just precis! |
|
Verdi |
Herr Bayer, Det spelar ingen roll hur mycket man tjänar. Man måste ändå alltid ha koll på sina utgifter. Vi kan spara mellan 15 och 20k varje månad nu när räntorna är låga. Det finns alltså lite marginaler. Men det är just nu. Om 5 år kanske nån av oss är arbetslös. Kanske bostadsmarknaden har kraschat? Vem vet vad som händer framåt? Därför betalar jag för bilen vad jag tycker att det är värt, inte vad jag har råd med. |
|
Samtliga skribenter ovan har missat kapitalkostnaden i bilkalkylerna. Med stigande rta ger detta ytterligare ett par KSEK i kostnad per 100 KSEK och år, ej att försumma. Men, hur skall man leva och vilka är alternativen till egen bil? |
|
|
turbo4ever > precis min synpunkt i 1a inlägget sid 2. kapitalkostnaden kan vara betydande, speciellt om man inte cashar bilen, vilket få gör. BjörnB/Marin > Ok, begagnat, då är jag helt med, inga konstigheter att kunna gå + på en beg bil om man har lite koll på läget. Jag fick intrycket att Marin köpte fabiksnya-/lagerbilar, eftersom han skrev "nya och fräscha bilar". |
|
|
Björn, visst gör man en liten kalkyl så sätt, men att gräva ner sig så djupt och fördela däckförbrukning per månad osv osv Dessutom skrev jag att om man inte har råd att förlora värdeminskning, avbetalning, försäkring mm så ska man se över till annat alternativ av färdmedel, inte sant? Verdi, inget är säkert idag, men man ska inte sluta leva för det. Både jag och min fru hade fasta jobb på Volvo PV resp. Volvo LV och vi kammade hem 50 lappar i månaden tillsammans. Vem satsar inte på ny fin bil, dyr bostad osv när man får ut sådana pengar? Vad händer? Från lördagens övertid till måndag morgon så får man besked om varsell. På lördagen var det övertid och oron dämpades genom information om att det inte kommer drabba oss. På två dagar vände båda våra liv. So what? Jämra sig eller ta tag i det? Jag vill bara säga att du ALDRIG kan vara säker på din framtid med jobb osv. Ska man sluta leva lilla loppan för det? Så den ekonomiska världskrisen var en läxa för mig och min familj iaf. "Riktiga män kör diesel" |
|
|
Intressanta diskussioner. Som jag ser det är kostnaderna för bilägandet mest intressant i jämförelse med andra bilar. Själv provade jag att ha en motorsvag bil för några år sen och jag ångrade mig varje dag i två år. Jag sparade 1500 i månaden men det var inte värt de pengarna. En bil är oftast det dyraste i ett hushåll när alla kostnader vägts samman. Det är tur att boendet inte har samma värdetapp. |
|
|
Eftersom att bilen rasar så snabbt i värde så anser jag att man inte heller ska låna några pengar för att köpa eländet. Ett bilköp kan liknas med att man slänger alla pengar i sjön och får man tillbaka något den dagen man säljer ska man vara glad. |
|
Verdi |
Herr Bayer, Jag är ju inte direkt nån snåljåp heller. Har alltid satsat på att bo fint och i bra lägen och det har varit en lönande strategi så här långt. :) Och bilen är kanske inte särskilt fin eller exklusiv på det här forumet men i verkligheten så står den sig ganska bra. Allt är dock relativt som vanligt. :) jhellstrom, Jag förstår vad du menar. Men min 320d är betydligt snabbare än din D5:a och dessutom avsevärt mycket billigare. Säkert mer än 1500:- i månaden. kamel2, Just nu har jag inget lån på bilen. Men eftersom jag trots allt är lite av en gambler så förespråkar jag egentligen lån på minst 50%. De pengarna kan man lägga på fonder/aktier som förhoppningsvis går bättre än låneräntan. |
Villurski |
Verdi: Håller med dig. Många resonerar att de inte har billån och sen sitter med xxx' mer på bolånet än vad de hade gjort utan ny bil. Skillnad?! Oftast är man belånad genom boendet i vilket fall, och då handlar det bara om fördelning av lån/investeringar. Den dagen boende, bil mm är betalt så kan man ju känna att man cashar på riktigt. Fram tills dess är man delägare tillsammans med banken. Jag hoppas de flesta resonerar enligt principen mycket för pengarna och inte att maxa det som går. Att lägga mer än 15% av sin nettolön på bilägandet är ju att prioritera bilen rätt högt enligt mig, men alla gör sina egna prioriteringar (och skapar möjligheterna för sin familj). Så nog är kalkylen viktig, så länge man inte är ekonomiskt oberoende. |
|
>>Villurski Medelsvensson ligger mellan 20'-25' nettoinkomst & en normalbil kostar i runda slängar 4'-8'/månad. Mao lägger dom flesta absolut mer än 15% av sin inkomst på bilen. |
|
|
Villurski > billån är sällan lika fördelaktiga som bolån, som du vet kamel2> om man har högre avkastning än bilens kapitalkostnad så maxa gärna lånet och investera fullt ut. HFR ok. Garage + parkering + div avgifter/p-bot är andra utgiftsposter. Besiktning Tel samtal (minuspost) / tid (+ förhoppningsvis) |
|
|
Tack Verdi för länken till Bilkalkylen :) Väldigt belysande och enkel !!! |
|
Villurski |
Marin: Jo, det ser ju lite olika ut beroende på vart man bor. Min preferens är Stockholm. Många av mina vänner "äter" på sina boendevinster för att konsumera bil, vilket väl går bra så länge dessa stiger. Men att hela tiden nybelåna minskar ju bufferten för nergångar i ekonomin, och någon gång kommer det en dip eller en utplaning. Inkomsterna ligger ju lite högre här. I andra delar av landet kan man säkert lägga mer på bil eftersom boendet är billigare. Många verkar tro att köpa ny bil är en rättighet som medelinkomsttagare och blir sen stående som frågetecken när man inte kunnat spara de senaste fyra åren. Är man medelinkomsttagare utan sparande/med lite sparande så kanske man ska tänka både en och tio gånger innan man köper en nyare bil. Det kommer ju påverka den framtida låneförmågan rätt mycket. Sen är väl 8' rätt mycket för en normalbil. En medelinkomsttagare kanske inte betecknar en bra utrustad 520d F11 som normalbil, inte utanför detta forum i alla fall :) Turbo4ever: Jo, men om man inte får samma villkor på billånet så kanske man ska byta bank? :) Förutsatt att man inte ligger på maxbelåning, men varför köper man en dyr bil då? Detta är mina åsikter, jag har full förståelse för att andra värderar/väljer annorlunda. Det som förvånar mig är att det verkar tas för givet att alla ska ha råd med allt hela tiden. Det är ju bättre att man vet vad man offrar när man betalar mycket för en bil. Och kalkylen är väl det viktigaste nu innan FI tightat till utlåningsvillkoren? |
Verdi |
Villurski, Ja, det där med att belåna bostaden högre och högre för att konsumera bilar, resor och annan lyxkonsumtion är att skjuta sig själv i foten. Kan förstå de som renoverar för pengarna för då ökar ju förhoppningsvis även värdet på lägenheten. Men till och med det överutnyttjas. Det finns ju de som byter t ex kök väldigt ofta. Och det höjer ju inte värdet om man inte uppgraderar rejält... Vår lght har haft en bra utveckling och visst är det frestande att göra en kalkyl och se hur "billig" en ny bil skulle vara på månadskostnaden. Men det är mot mina principer. Känns skönt att veta att man klarar boprisfall på 25-30% utan att behöva gråta sig till sömns. Skulle jag öka belåningsgraden är det enbart för att investera i relativt säkra papper, som t ex Brummer Multi Strategy 2XL och liknande hedgefonder. |
|
Herr Bayer: "Björn, visst gör man en liten kalkyl så sätt, men att gräva ner sig så djupt och fördela däckförbrukning per månad osv osv Dessutom skrev jag att om man inte har råd att förlora värdeminskning, avbetalning, försäkring mm så ska man se över till annat alternativ av färdmedel, inte sant?" Absolut ska man avstå om man inte har råd, helt överrens. Min poäng var att man gör kalkylen för att se om man har råd alt. tycker det är värt pengarna. Hur långt man väljer att bryta ner den väljer man själv, gör man den grov får man ha en större post för diverse och oförutsedda kostnader Sen kan en sådan kalkyl vara obekväm läsning och kanske förta en del av nöjet och då kan man anta (på goda eller mindre goda grunder) att man ha råd och köra på och vara glad över sin fina bil. Dock ingen metod som jag föredrar. |
|
|
Marin: Du va mig riktigt glad i siffrorna du anger och uppskattar. En fråga till dig...var i helsike har du fått att det är 20-25 tusen svenska kronor NETTO lön i MEDEL i Sverige? Du får ta och läsa på lite bättre än så. Medel i Sverige 2010 säger såhär "den beskattningsbara medelinkomsten i Sverige är 18325kr/mån, källa SCB)." Alltså är medel BRUTTO 18 lappar. Dra sedan skatt på det så får du se netto inkomst. Att lägga 8000kr/mån på bil är också en väldigt glad uppskattning på utgifter. Du räknar inga 15% av 20-25 netto med 8000 i månaden :) 15% av inkomsten 25.000 blir 3750 annars. Tror dem allra flesta av oss ligger på allt mellan ca 2500-5000 med bränsle inräknat. Själv kommer jag ligga på strax under 5000 kr i månaden för min 535d. "Riktiga män kör diesel" |
|
Villurski |
SCB: Länk 27900kr för 2009. Drygt 21000kr ut efter jobbavdrag vid 30% kommunalskatt. I Stockholm ligger lönerna 8% högre vilket ger drygt 23000kr. Tycker Marin ligger rätt bra till för 2010 :) Annan statistik som inbegriper deltidsarbetande, deltidspensionärer, arbetslösa och andra säger inte mycket. Om man ska jämföra löner ska alla jobba 100%. Minimilön inom tex handels är 108kr/tim för 2010, vilket vid heltid ger 18067kr. Får man sämre betalt än så borde man se över sin arbetssituation. Uppfattningen om lönenivåer kan diskuteras i oändlighet. Äldre tjänstemän har ju oftast haft en bra löneutveckling som drar upp snittet. Bland egenföretagare finns ju dessutom lite extra dolt. Eller i vissa fall rätt mycket. |
Verdi |
Egna företagare kan vi räkna bort. Mycket fifflande där också... ;) Beror ju på vilka grupper vi ska räkna in bland löntagarna också. Dels har du de som tjänar riktigt uselt, såna som jobbar deltid osv. Sen har du ett mellanskikt med lärare, sjuksköterskor osv osv. Många kvinnor. Det är väl främst de över detta mellanskikt som ens funderar på ny BMW. Förresten. Om du bor i Uppsala som jag krävs en bruttolön på 35000:- för att få ut 25000:- netto. Länk Det kanske är vanligare än man tror dock. Lönerna har gått upp ganska mycket, särskilt i Stockholm. |
Villurski |
Bra länk! Självklart att alla anställda ska räknas in, det är då det blir 27,9' för 2009. I Stockholm räckte knappt 31' för att få ut 23', vilket också var medellönen. Men diskussionen började med om man ska göra en kalkyl och hur detaljerad den skulle vara. Om jag skulle tjäna som medel skulle jag anse mig själv rätt bedrövlig mot mina barn om jag la +6' (eller +25% av det jag fått ut) på en bil. Men alla har ju olika preferenser och ibland är man två med bara en bil. Usch, jag ska inte domdera. Alla väljer inom de ramar som finns (tills lånevillkoren skärps i alla fall). Sen är ju en 30 till 40-årig lärare med 31' i lön rätt välbetald medan en 30 till 40-årig fondförvaltare med 31' är utnyttjad. Men det hör ju inte till statistiken utan är reflektioner på den ;) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.