AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.580

Däckdimensio E61 18"

He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Tjena gubbar

Behöver hjälp med vad det är för däckdimension på 18" till en E61. Glömde kolla upp det idag när jag köpte bilen. Har inte plockat ut den än, måste fixa vinterdäck och behöver hjälp med storlek.

"Riktiga män kör diesel"
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Det är väl 245/40 som BMW har på 18" till E61. Mvh Kristoffer
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
De fälgarna som sitter tillsammans med M-sport har iaf 245/40/18 runt om som CompactK säger.

Jag klimatkompenserar för din miljöbil.
/Andreas
225/50-17 är annars en bra däckdimension för vinterdäck till E61:an.
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Så här skrev jag för två vintrar sedan, och jag har inte funnit anledning ändra mig:
"För bästa vinteregenskaper bör man enligt min uppfattning generellt alltid
sträva efter smalare däck och högre däckprofil.
Även om man på sommaren har helt andra prioriteringar...
Vinterdäck = dubbdäck enl min uppfattning.

Till min E61 530XD (sommarhjulen = 245/40-18) har jag köpt nya fälgar och dubbdäck. Rekommendationen var 225/50-17 men efter en del diskuterande fick jag däckgubbarna att motvilligt gå med på 215/55-17.
Med fälgbredd 7.5" tycker jag att däcket passar perfekt."

Mitt tillägg denna 3:e vinter:
Jag är relativt nöjd med min kompromiss med 215-bredd. Men jag skulle hellre gå ned till 205 än att gå upp till 225...

Hr Bayer; Om du måste behålla 18" så skulle jag rekommendera 215/50-18 (Om det finns?) eller annars 225/45-18.

Det är enkelt räkna ut rätt dimensioner/rullomkrets etc via denna länk:
Länk
ca
302
carbon_e61
Porsche Panamera 4 e-hybrid sport turismo -18
X3 20dxDrive F25 -12
Har kört med 225/50-17 sedan 07 och tycker det fungerar ok. Hade nog hellre gått ner i bredd än tvärt om.
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Har köpt 245/40/18 nu

"Riktiga män kör diesel"
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Michelin X-ice blev det.

Jag vet att man ska ha smalare däck och mer profil, men jag orkar bara inte skaffa fler fälgar. Jag har fälgar kvar i källaren som är från 4 andra bilar. Så det får bli så nu med dem här. Henrik här på Forumet var schysst med en uppsättning som jag tog.

"Riktiga män kör diesel"
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Ok Hr Bayer, det kommer säkert att bli bra. Vi får väl hoppas att du inte drabbas av så mycket snö...
De senaste Mich X-ice har jag själv inte provat ännu men jag har goda vänner som har testat dem och de har varit klart positiva
(men de har inte testat såpass breda däck...).
Du hade lätt kunnat välja 225/45-18 utan problem på dina fälgar (jag tror att du har 8" i fälgbredd?).
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
JAg vet faktiskt inte hur breda fälgarna är på originalen, antar att dem är 8 eller max 8,5. Jag tittade faktiskt på 225/45/18 för att få så smalt som möjligt men så fick jag PM med ett erbjudande om mer eller mindre helt nya X-ice för halva priset, då kunde jag inte släppa det :) Vi får väl se hur det blir med dessa 245 breda vinterdäcken. Vi har rena is-banor här på västkusten sedan igår. Spännande när jag ska ta mig fram till däckhandlaren med sommarsulor där däcken befinner sig för att få dem skiftade. :)

"Riktiga män kör diesel"
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
kör inte en meter på sommarsulorna om det är isgator. De moderna sommardäcken är häpnadsväckande halkiga när det är kallt och isigt.
Gör inget som du kanske får ångra, så här det första du gör..!
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Jo jag vet Ulf men jag kan inte heller lägga bilen i fickan och gå bort till däckfirman :)
Får helt enkelt köra riktigt försiktigt. Kanske slå på varningsblinkers hela vägen? hahaha
Skämt o sido...vad ska man göra när man måste. Jag kan inte invänta att snön smälter innan jag hämtar ut bilen. Huvudleder är ju rensade så de e nog lugnt. Tack för omtanken!
Herr.Bayer: Du får inte ens köra bilen med sommardäcken på. Blir du stoppad är det böter eftersom du kör olagligt.
Bättre att låta Bilia Group Göteborg kränga på vinterdäcken på fälgarna innan du hämtar ut den.
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Chris87 ger ett mycket bra tips där, Herr.Bayer. Du kanske kan få hjälp av någon du känner med att transportera hjulen från vulken till bilfirman och byta (själv om inte annat) innan du kör någonstans.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Allt ät klart, åkte med sommardäck i två omgångar med två olika bilar fram och tillbaka. Ena gången hade jag faktiskt polisen bakom mig hela vägen från däckfirman till BMW (han tankade på bensinstationen bredvid). Inga problem, allt är löst...dock ett annat problem, jag fick inte ut min bil idag för när den besiktigades så blev den underkänd och har idag körförbud. Anledningen är att BMW inte åtgärdat felet som är byte av yttre styrled.
Nu får man vänta hela helgen till måndag ELLER tisdag. Besvikelsen på max verkligen, men vad ska man göra.
Fick full tank på nya bilen och fri lånebil tills jag får min levererad. Tråkigt nog en 318d Toruing som är fruuuuktansvärt seg!!

Det lilla jag fick känna på 535an med 245 vinterdäcken så var däcken kanon, trots bredden. Väldigt bra grepp i jämförelse med andra däck som är smalare och mindre. Däcken är Michelin X-ice som jag varkt kan rekomendera

"Riktiga män kör diesel"
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Blä.
Det finns inget tristare än att vänta på en bil man har köpt. Det är lite som att säga till små barn att "tomten är försenad och kommer inte förrän till nyår".

_
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Kunde inte skrivit det bättre själv :)) Man är som ett barn när man kommer in i bilhallen, säljaren va också gott humör och när han skulle hämta alla papper o nycklar så såg han nedstämd ut och skämdes. Men vad kan han göra när någon annan inte gjort sitt jobb.
Den som väntar på nåt gott väntar aldrig för länge sägs det...må så vara :)

"Riktiga män kör diesel"
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Den som väntar på något gott väntar ALLTID för länge.
Fast en full tank är väl inte att förakta..? Och du kanske skulle passa på att köra ärenden och åka till julmarknader med lånebilen och lämna den otankad? :-)

_
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Hr Bayer; Du ser väl till att få bytt BÅDA styrlederna (hö och vä), det är ganska stor risk att det gått lika många mil och är (i princip) i samma skick på båda sidor!

Ni som har behövt byta styrleder, vilka symptom kände ni innan bytet? Jag tycker att min vibrerar en aning vid inbromsning, ungefär lika som vid skeva bromsskivor. Jag har haft av hjulen, snurrat och mätt bromsskivorna så gott jag kan, utan att hitta någon skevhet.
Min har gått 12 000 mil.
Kan det vara styrlederna eller kan det vara något annat?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.