AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.656

Automatlåda 320D -08 vid trimmning?

Mi
474
Milhouse
E36 323 Compact -99
E91 320D -08
Hej!
Jag och tjejen är inne på att köpa oss en 3-serien diesel..
Det lutar åt en 320D automat -08.

Hur är det att trimma just 320D med automat. klarar lådan det utan problem med gott samvete eller är det en chansning?
Vad jag förstår så är det inga problem att trimma en 325 Manuell men lite tveksamt med automaterna... sitter det samma låda i 320d som 325d? för i så fall bör väl låda klara ett steg 1 utan vidare i en 320d?

Mvh / Joel
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Växellådan heter GA6HP19Z (enligt www.realoem.com) och den är konstruerad för max 400 Nm.

Lite chansning är det alltid med trim. Dessutom så om en växellåda är konstruerad för max 400Nm så rasar den inte direkt om du belastar den med 401Nm. Det betyder bara att tillverkaren rekommenderar inte att den standardmonteras på bilar med mer än 400 Nm i maximalt vridmoment, för då kan inte växellådstillverkaren garantera dess hållbarhet.
Mi
474
Milhouse
E36 323 Compact -99
E91 320D -08
Grelle, Tack för ett snabbt och utförligt svar!

Har vi många här på AP som trimmat 320d auto utan problem? :)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Det tror jag säkert. Det hänger ju lite på hur man använder bilen också men som jag ser det är det största problemet utmattningsbrott och därmed så kommer eventuella problem sällan för första eller andra ägaren. Utan det är långt senare, så de flesta som trimmar "milt" drabbas nog inte av problem.

Ger man det lite tid så borde några som trimmat sina 320dA E9X dyka upp i den här tråden och ge lite input.
Mi
474
Milhouse
E36 323 Compact -99
E91 320D -08
Jag va nere och körde en manuell 320d igår och den va inte alls så tokig som jag tänkt mig...

Enligt realoem ska det sitta en "GS6-37DZ - TJEF" låda i 320d från 08.. men jag lyckas inte hitta vilket vrid den klara? kan man se det på realoem?

Och samma sak med kopplingen... vad klarar den?

Lite OT kanske :)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag tror att siffran 37 i växellådsnamnet betyder 370Nm. Snabb sökning på Google bekräftade den misstanken.
Mi
474
Milhouse
E36 323 Compact -99
E91 320D -08
ofasen?
det lämnar ju inte mycket utrymme till att trimma... är inte 370Nm vad den har orginal...
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag kommer inte ihåg vad den hade -08 men det var väl antingen 350 eller 370Nm. En 320d -11 har ju 380Nm och då har de GS6-45DZ.

Nej, som du märkt lämnar det inte så mycket utrymme att trimma på rätt sida av vad grejerna är konstruerade för.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
En manuell låda borde ju hålla bättre för trimmet, kopplingen kanske slits snabbare än med originaleffekten... ;)
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Bullshit säger jag fortfarande. Man har ingen säkerhetsmarginal på ynka 5% när man konstruerar en växellåda. Bilen tål en hel del mer. Kör du dessutom med huvudet och inte tänker med fötterna så har du absolut inget att oroa dig för.
Jag har en mycket nära barndomskompis som är växellåde konstruktör på Volvo och dem har "slaktat" otaliga växellådor från Getrag och hans åsikt är att dem är KRAFTIGT överdimensionerade.

"Riktiga män kör diesel"
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Sitter det Getrag lådor i Volvo???

BMW CS #07491
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Att det går att utläsa hur många Nm bmw's lådor klarar i modellnamnet kan inte stämma! Min Låda heter GS6-17BG och skulle den då bara klara 170Nm då haha så skulle den varit sopslut för länge sedan!

BMW CS #07491
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Nej fan det sitter inga Getrag i Volvosar hahaha Han e ju konstruktör så dem köper ju in och slatkar lådorna för att se hur Getrag exempelvis har konstruerat osv Volvo kör med egna lådor....värdelösa sådana.

"Riktiga män kör diesel"
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Ja det är väl det man har i minnet att saab o volvos lådor är värdelösa skithinkar till lådor! Däemot måste jag klaga på automatlådan i E60 525d! Slöare växellåda får man leta efter! Riktig busslåda!

BMW CS #07491
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Beolab, alla modeller är kanske inte döpta efter samma system. Vi vet ju att det på vissa BMW-modeller går att utläsa cylindervolymen ur namnet. På andra inte. Så bara för det inte stämmer på 335i betyder det ju inte att det inte går på 330i, 320i, 330d, 316i m. fl.

Sen har ju du en Getrag låda. Att olika tillverkare har olika sätt att döpa är väl inte så konstigt? Jag är inte alls fullständigt insatt hur de namnger sina lådor men då gör jag (förhoppningsvis) inga uttalanden om det jag inte vet.

Sen hur insatt är du i hållfasthetslära? En växellåda konstruerad för 170Nm behöver inte alls vara sopslut för länge sedan om den varit monterad på din bil. Du vet ju inte vad de räknar med för livslängd. De måste ju räkna med minst 20 000 mil och om jag antar att din bil gått mindre än 10 000 mil så hade det säkerligen varit möjligt att en låda konstruerad för 170Nm kunnat hållit den distansen.

Men den hade också kunnat gått sönder. Vissa lådor rasar tidigt bland annat p.g.a. defekter i materialet.

Som min professor i hållfasthetslära sa, detta är inte en 100% exakt vetenskap. Utan man gör vissa antaganden och beräknar efter dem. Men vissa saker råder man inte över och kan inte kontrollera till fullo, än.

Men du kanske vet mycket mer i detta område, i sånna fall, får du gärna upplysa oss mindre vetande.

Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Jag vet inte varför du blir upprörd riktigt? Men jag skrev enbart att det inte kan stämma att det går att utläsa Nm ur modellbetäckningen. Iaf inte på BMW's manuella lådors betäckningar, då samma låda som sitter i min sitter även i e90 325 med 250Nm mfl motorstarkare alternativ tex. Men jag blir gärna överbevisad med källfakta. Mvh

BMW CS #07491
Ro
56
Ron523
525DA Lci Touring -07
535DA M-TOURING -11
Nu medans jag tittar på papprena på en 525d Lci där står det att den har 197hkr och 410nm i vrid! och läser man i forumet och realoem så säger dom att lådan ska klara 400nm! slutsatsen blir ju då att dom redan från fabrik är underdimmensionerade? Någon som som vet exakt?

He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Jag säger det igen, mycket skitsnack med den RealOEM och dem angivna uppgifterma.
Man kan inte ha en säkerhets marginal som är 5% eller att överskriva maxbelastningen som på exemplet ovan med 525d att den har 410Nm men växellådan tål 400nm.
Det finns ALLTID en mycket större marginal än vad som är angivet. Visst, en trimning belastar lådan mer, men det är inte så att lådan går sönder så fort man nämner ordet trim utan den kommer nötas hårdare än original.

Många är snabba och stora i mun med att säga att växellådan kommer rasa, men ingen av dem har ett konkret exempel på sådant fall.
Jag har ETT sådant fall som var med i Bilsport för några år sedan, och det var en M3 ägare som själv väntade på att den skulle rasa för den hade varit optimerad och uppgraderat långt över vad endast en trimfil gör med kompressorer och Gud vet vad. Bilen kördes dessutom mycket på bana och det förklarar varför växellådan rasade.
Men jag har då ALDRIG läst att någons växellåda har rasat av en vanlig trimfil på en vanlig bil som man bara ändrar programvara på och som körs på vanliga vägar och brukar vardagligt.
Det som först sker är att kopplingen tar den största belastningen och därefter växellådan.

Vem som helst kan rasa en växellåda, det är bara till att trycka max på alla låga växlar så kommer den att släta ut kuggarna, men det kommer dröja det också innan man lyckas med det.

Man ska köra med hjärnan lite när man mappar en bil så man vet att det inte är speciellt bra för bilen att pressas när oljorna i motor och växellåda är kalla. Att inte rödljus rejsa med var och varannan på låga växlarna osv. Min gamla bil går fortfarande trimmad som är 8 år gammal och har mätare på över 12.000 mil. Den mappades nästan direkt efter leverans vid nybilsköp.

"Riktiga män kör diesel"
Verdi
Herr.Bayer,
När tillverkaren sätter max vrid på lådan har de redan räknat på en acceptabel säkerhetsmarginal. Man behöver inte nödvändigtvis ha en ännu större marginal.

Så om lådan är specad till 400 Nm och bilen ger 400 Nm så har man ÄNDÅ en säkerhetsmarginal.

Tänkte bara klargöra den detaljen. :)
Säkerhetsmarginaler finns för att de behövs, inte för att förbruka dem. Vill man (del)förbruka lite marginaler på mekaniken, då borde man istället ha lite extra marginaler på ekonomin istället så att det inte sänker dig om nåt skulle gå sönder. Förhöjd vridmoment ger en ökad påfrestning på hela drivlinan, från kolv till däck och allt emellan. Oftast går det bra. Ibland inte och då gnäller man inte.

Beteckningar på växellådor

GS6-45DZ:
G = Getriebe: växellåda
S = Shalt: manuell låda
6 = 6-växlad
45 = 450Nm
D = Diesel
Z = Tillverkare ZF

45 koden är en typsystem som ZF använder, och gäller således endast ZF. Gäller inte heller alla dagar, de kan göra produktuppdateringar utan att siffran i typbeteckningen ändras.

GS6-17BG
G = Getriebe: växellåda
S = Shalt: manuell
6 = 6-växlad
17 = Vete sjutton vad den betyder
B = Bensin
G = Tillverkare Getrag

Här får man leta annanstans för uppgifter vad den håller för...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.