AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.351

Kupevärme försvunnen efter termostatbyte!

xi
21
xiphias
540 ia -93
Hejsan, har en BMW 540 E39, sedan så precis som jag skrev i rubriken så har min kupevärme försvunnit efter jag bytte termostat på den.

Eller ja, helt försvunnen är den inte, men det tar ca. 20 - 30 minuters körning innan den förstår att den ska spruta ut lite varmluft, sedan gör den det en stund (ca. 5 minuter) och efter det slutar den.

Är det någon givare jag kan ha kommit åt när jag bytt termostat? Eller någon annan som haft liknande problem och har något förslag?

PS. Extra jobbigt nu iochmed kall vinter :P
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
skulle gissa på luft i systemet! Har hört från folk att just e34 med v8 kan ha svårt att lufta ut all luft från systemet. Ställ den i uppförbacke och fortsätt lufta! eller var den i nerförsbacke eftersom påfyllningen sitter mot framrutan!?? Kanske någon annan kan sga vilket är rät??

MvH Bmw 4-ever
St
92
Stefan1
Bmw 530i - e60 2005
Har hört att man ska ha igång fläkten samt på max värme för att det ska cirkulera i systemet. om det e nån värmeventil eller nått liknande som öppnar.
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Det är heller inte helt omöjligt att du fått en defekt termostat. Men se till att du är säker på att luftningen är OK först.

___

Min bil: Länk
xi
21
xiphias
540 ia -93
Hm... luft i bilens kylsystem då menar ni? För det har jag aldrig luftat, bara fyllt på tills det är fullt, dock säger bilen fortfarande "Check coolant level".

Om detta nu då är fallet att den bör luftas, hur gör man det? Aldrig gjort det tidigare nämligen.

Tack för svaren så här långt!
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
1. Köp en ny nivågivare till expansionskärlet och byt ut det. Sök här Länk så hittar du instruktioner.

2. Följ Hassos mektips för luftning: Länk

3. Tips med tanke på det kalla vädret: Täck för njurar och undre luftintag under luftningsprocessen så är det lättare att få upp temperaturen så att termostaten öppnar.

___

Du måste lufta, om du inte gjort det så gör det, du har en luftskruv i kylaren och det bordet sitta en på termostathuset.

Ingen ide att springa å köpa grejer som fungerade innan.
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Men om han får larm för låg vätskenivå fast han har fullt så ska givaren bytas eller fixas. Om han luftar först och sedan ska byta givaren måste han ju lufta en gång till. Onödigt slit tycker jag.

___

inte ovanligt med luftfickor.
Varnade den inte för kylvätskenivån innan så chansen rätt liten att den gick sönder under påfyllning av vatten.

Men det kan ju hända.

Jag hade luftat första, inte svårt bara vrida på några skruvar.
xi
21
xiphias
540 ia -93
Tack för alla svar, och det fungerade att lufta! Nu fungerar värmen som aldrig förr, så åter igen tack alla för hjälpen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.