AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.637

Vevhusventilation igensatt?

Ju
77
Jullee
733i E23 -81
Hej!

Har köpt mig en 320 e36:a en 99 med m52 motorn. Bilen har stått ett tag och när jag kollade ifall vevhusventilationen funkade som den skulle så blev jag lite osäker.

Jag har rivit av insug och plockat bort allt som har med vevhusventen att göra. Det var [u]inte[/u] täppt i varken slangar eller själva fållan. Sågade isär den för att kolla ifall det var igensatt bl.a men det var den ju inte. Fanns lite klegg men inte så det hindrade någonting. Finns lite klegg på sidorna av allting men bara som på ytan och bygger inte på höjden nåt.

Tog bort ventilkåpan och inspekterade vid vevhusvent-röret och provblåste. Det fungerade fint. Det enda jag inte har kollat så noga är oljestickans hål där slangen från oljefållan ska fästas. Men det jag kollat så såg det okej ut.

Jag är lite osäker på symptomen för ingensatt vevhusvent. Men det jag hade var att det lät bubblande och sköt ut eller drog in luft när man lyfte oljestickan. Sen när man stängde av motorn och drog upp oljestickan så tjoffade det till. Osäker om det var vakuum eller tryck.

Testade på min 328 och det låter lite när man lyfter stickan med motorn igång och tar man bort oljelocket så förändras motorgången lite.

Är det den där tryckventilen med fjädern och det som inte fungerar som det ska eller har jag okej vevhusvent?

Bilder:
Länk
Länk
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
nu när du ändå har plockat isär klockan/ventilen så får du köpa ny och då märker du om den beter sig som vanligt!

MvH Bmw 4-ever
Ju
77
Jullee
733i E23 -81
Ny klocka/ventil beställt. Ska montera det imorgon men då när jag testar sen så borde den ju inte skjuta ut någon luft/låta när man lyfter stickan eller? Är det fel på vv ifall motorgången ändras ifall man tar av oljelocket också?

Tänkte om det finns något mer symptom man kan leta efter?

MVH // Julle
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
öppnar du oljelocket så SKA motorns karaktär ändras. Har för mig att bilens varvtal ska tom sjunka om du öppnar oljelocket.

MvH Bmw 4-ever
Ju
77
Jullee
733i E23 -81
Okej. Det var ju på min 328 jag gjorde det, testade aldrig på 320:n innan jag rev. Motorvarvet sänktes när jag gjorde det. Men tar och går igenom stickan idag och då är allt med vv genomtittad. Borde ju vara okej sen då.

MVH // Julle
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Eftersom vevhusets gaser ska återförbrännas så går gaserna till insuget
och tar man då av oljelocket så drar insuget in luft från oljepåfyllningen.
Då går tomgången ner eftersom bränsleblandningen blir för mager.

mvh stefan
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Precis.
Det är om det inte händer någonting när man ta av locket som man ska bli orolig!
Ju
77
Jullee
733i E23 -81
Okej tackar tackar =)
Ju
77
Jullee
733i E23 -81
För att ha det helt på klart. Det ska normalt inte låta, suga/skjuta ut luft när man lyfter oljestickan med motorn igång, eller?

MVH // Julle
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Det ska vara ett litet litet undertryck i vevhuset, dvs lägger du ett papper över öppningen ska det bukta in
sen kan det förstås småfladdra lite eftersom gaserna flyger förbikolvringarna "stötvis"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.