AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
4.813

Gå från 530 E39 till Z4 Coupe som daily driver

Sida 1 av 2
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Hej

Jag undrar om jag kommer märka stor skillnad på saker och ting om jag byter min 530 som daily driver till en Z4 coupe , jag hade tänkt mig automat då jag verkligen inte orkar växla då jag är bekväm av mig.

Det är alltså 3.0 an jag pratar om.

Klart du kommer märka skillnad. Du byter ju till en helt annan typ av bil. Om inte annat kommer du förlora tre sittplatser...
Tror du får specificera din fråga om du ska få några vettiga svar. Vad menar du ex. vis med "saker och ting"?
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Jo jag vet jag var nog ganska luddig i mitt svar.

Jag använder mest bilen till jobbet och använder ytterst sällan baksätet så det spelar ingen roll, utrymmet har ingen betydelse.

Jag tänkte mest på komfort vinteregenskaper, samt storlek.
Jag är skraj för små bilar då dom inte känns krocksäkra, men z4 är inte så himla liten ?

Och om man inte väljer något sportpaket osv så den inte är så låg borde den väl funka bra på vintern ? har läst vintertråden om Z4 men tycker inte den gav så mycket.

Nu är jag ju sugen på Coupen och den borde väl vara som vilken annan bil som helst på vintern , fin balans ?
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Det som talar mot en Coupe som vinterbil är markfrigången vid snö.
En annan aspekt när det yr salt, grus, dubb mm från medtrafikanter är att du sitter med front och vindruta i skottlinjen på ett helt annat sätt.
Vid intensiv kyla och snö är det även en klar nackdel att inte ha ramar kring sidorutorna. En fastfrusen ruta som ska sänkas vid dörröppning sliter på tekniken.

Uppträdandet vid halt väglag är väl helt OK men intensivt då Z4:an (åtminstonde min ) är rätt direkt i sin karaktär. Man bör väl inte sitta och slököra.

För egen del är Z4:an påställd året runt men används på vintern mycket sparsamt de dagar det är kallt och torrt ute utan klet på vägarna. Förra året ca 3-4 vinterturer.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Ok

Jag skulle använda den året runt som sagt, kanske ingen höjdare med dessa vintrar ?

Fast man ser ju folk med sportigare bilar som kör utan problem.
Jag kör ju inte direkt i fjällen utan mest E4 runt uppsala - stockholm.

Hur stor skillnad är det i markfrigång på en standard Z4C och min standard E39 ?

Är det enkla ingrepp med oljebyte ? sitter pluggen under som vanligt och filtret i motorrummet ?

Jag har kupevärmare så det borde funka ändå , samt köra ner rutorna någon millimeter hela tiden så dom slipper åka ner och upp

Jag kör året runt med min Z4 roadster e89:a mellan Kristianstad-Malmö. Det går faktiskt väldigt bra! Jag har visserligen inte så mycket att jämföra med samt erfarenhet av vinterbilar. Är under 25 och har ägt mindre bilar såsom Peugeot 206 tidigare.

Men det "största" problemet som jag har haft, dock självförvållande. Var att hitta bra vinterdäck, mindre fälgar än 18" var inte intressant. Så det blev ganska så dyrt med vinterdäck.

Problemet som Sail nämner angående sidorutorna, har jag också problem med. vanlig frost går an, men inte när det är tjockare is på rutorna. Så det blir till att "rycka" till lite extra när man ska öppna dörren. Sen så tar ett tag innan fönstret går "in i" i listen igen.

Ett annat problem är att sidorutorna blir lätt skitiga.

ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Vad är minimumstorlek man kan ha på vinterdäck till Z4 ?

Jag såg i en annan tråd om någon som hade rutorna nere några mm hela tiden så dom inte fryser fast, men hur funkar det är det inte så att den åker upp och ner automatoiskt ?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
225/45 är minsta storlek på 3.0orna.

Rutorna åker bara ner om de är max upphissade. Är de nervevade så rör de sig inte.

-------
//Lövet
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Ok dvs 17 " på vintern ?

Ok men då är det bara att ha rutorna nere nån millimeter hela tiden så är den saken löst ?

Hur är det med GPSen ser ut som den är i vägen där men kanske inte.

Ingen som har en automat ?

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
17" funkar, det är inget större problem. De kostar inte längre en förmögenhet.

Om du har rutorna nere så kommer du lida av vissel, blir lite jobbigt i längden.

GPSen stör inte nämnvärt. Den sitter bra till.

-------
//Lövet
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Ok, men 16 funkar också ?

Jo men om man bara touchar knappen för rutorna borde det inte gå ner så mkt ?
Hellre lite vinande än att man sliter sönder rutan ?
16" är för små för en z4 3.0. För en 2.5 passar de bra.

Jag har 17" dubbfria på vinter. Det är mycket lätt att styra med dem.
Hur menar du med för små för 2.5an? I förhållande till motorstyrka?
Hur menar du med för små för 2.5an? I förhållande till motorstyrka?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Bromskivorna är för stora för 16" på en 3,0a 2,5 har förmodligen mindre bromsskivor så då funkar 16".

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Ok bara undrade.

17" funkar ju också var bara en fundering.

Me överlag verkar ju det gå fint att använda denna på vintern, men undrar fort över automat, finns det SMG samt automat ? eller är det samma låda ?

Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Jag kör Z4 året runt här i Sthlm. Autobahnvinterdäck i dim 225/45 18" fram och 265/35 bak. Fungerar hur bra som helst!

Markifrigången är sällan något problem. Kör med motor och kupévärmare och slipper då problemet med rutorna (har även hardtop).

Angående skillnad från en e39: Komforten i en Z4 är obefintlig i jämförelse med e39. Både åkkomfort och ljudnivå är i en helt annan division.

3.0 finns med både manuell, automat och SMG. SMG verkar dock vara svåra att få tag i. Jag har letat sedan april efter ett fint exemplar utan framgång.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Ok, sköna däck =)

Ok jag måste nog provköra en Z4 innan jag uttalar mig, dock är det så jobbigt att spela intressant hos bilhandlarna när jag ändå inte kommer köpa där förmodligen.

Om någon har en Z4 C i Uppsala så provkör jag gärna en liten sväng i vår
Så man får känna på komforten =)

Ok visste faktiskt inte att det var olika skivor på dem...

3.0si är helt suverän i cab versionen så jag antar att coupen är lika härlig KÖP :D
Det går inte att behandla listerna alternativt sidorutorna så att problemet med att de fryser fast minskar eller elimineras?

Kan det inverka på försäkringen ifall man låter sidorutan vara lite nedhissad? Funderar då mest på om att det underlättar för obehöriga att ta sig in i bilen när rutan är lite nedhissad.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Det stora problemet med rutorna är isen som bildas i nederkant på rutan. Inte listerna. Det som gör att det hjälper att hissa ner rutan en millimeter är att då används inte funktionen som gör att rutan åker ner när du tar i handtaget.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.