AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
2.210

Katalysator kvar på min E24 635Csi -88?

BM
71
BMS
320 CiA -03
635 CsiA M-optik -88

BMWCS #07946
Vad gäller för en -88 ang.katalysator? Ska byta ut originalsystemet mot ett som andas lite bättre. behöver jag ha kvar katalysatorn, tänker mest på SBP?
Japp tyvärr är det ju så...forskade själv i ämnet och från 87 så ska man tydligen ha kat på bilen men den behövde inte vara aktiv och 88 så kom lagkravet på att den måste sitta(fungera) på nytillverkade bilar.

Kan ju glädja dig med att jag inte har det på min 85a..om du vill så får du lyssna ljudet i sommar=)

Racekattar är ju ett alternativ, kostar väl betydligt mer också tyvärr.

Mvh Fredde
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Ett alternativ är ju att tömma den helt.Jag gjorde detta då min var "G-kattad" från tyskland.Min är iof en -86 och behöver inte kat i Sverige,men mitt system var nytt när jag köpte den så det blev 2 rörbitar rätt igenom så det ser ut som Kat/gnistdämpare.Plockade även bort all elekronik rörande detta då jag helrenoverade.

Mvh Jonas B.
Hej Brynet: Undra lite om man gör som du säger, hur blir avgasvärdena då? Då han måste ha fungerande katalysator och man gör en "fuling" kommer det inte märkas sbf då? Bara nyfiken, därför jag undrar=)

Mvh Fredrik
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
En bil från -88 behöver det inte fungera,men det skall sitta där. Min har kalasvärden i allt,även om det inte behövs på min. Testade detta då jag var lite nyfiken själv efter renoveringen och avsaknaden av avgasreningen. Ringde till transportstyrelsen och frågade innan.De sa klart att jag inte skulle ta bort men jag frågade om man kunde få någon typ av miljöpremie i form av skattelättnad om jag hade kvar det,men det var tvärnit. De skrek rätt ut då jag svarade med att då åker hela rasket bort.

Mvh Jonas Brinell.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.