AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.124

kühlwasser prüfen står det!

Sida 1 av 2
Visa användare
259
PartyDavid
Saab 9-3 99 Coupé Manuell
Saab 9000 93 Aero Manuel
Saab 900 97 Manuel
Volvo V90 18 Automat
Peugeout 107 Manuel
Nissan Leaf Elbil 18
Tjena!

Tjejen skulle köra 50 mil när detta meddelande kom upp på bilen, jag bad henne kolla kylarvätskan och den va bra "bubblade ut en del när hon öppnade"!

Tänkte att det är väl något el fel eller nåt skit.

Så hon har kört utan problem ca 60 mil, utan att motorn går det minsta varm och det är ordentligt med värme i kupen!

Ville kolla på problemet idag och googlade lite förut och någon hade skrivit att detta felmeddelande stod för att kylarvattnet inte cirkulerar!
Kan mycke väl stämma, skruvade av kylarlocket när bilen var avstängd men fortfarande varm, bubblade ut en del kylarvätska!

Tänkte jag prövar att starta bilen utan kylarlocket och då blev jag lite förvånnad, det rent utav bubblade säkerligen ut närmare 2 liter kylarvätska den halvminuten bilen var igång och kände även på den översta kylarslangen från vattenpumpen, den va lite småhård, men kändes mest varm, som om det inte va någon cirkulation igenom den, så vattnet tar lättaste vägen ut?

Så det känns som det är stopp någonstans, men som sagt vi har ju kört med bilen och den fungerar precis som vanligt, men nu vill jag inte köra med den längre alls.

Termostaten öppnar sig kanske bara lite? Tillräckligt när de e så kallt?
Men har även stått stilla på tomgång i säkerligen 10 min utan att det har blivit någon temp ökning!

Ett mysterium för mig, tips och förslag någon?

Bilen som det gäller är min E39 540 97a!
Kylaren verkar vara rätt nybytt på den, har hört att det har varit lite kylarproblem med dessa bilarna innan.

Tacksam för svar!

/ David
Hm...Att öppna kylarlocket på en varm bil är inte Einstein-smart direkt, kan sluta illa om man har otur (brännskador av det varma vattnet som kommer ut). Att det bubblar ur vatten utan kylarlock är inget konstigt, varmt vatten har större volym än kall, dessutom så jobbar systemet med ett mindre övertryck
Visa användare
259
PartyDavid
Saab 9000 93 Aero Manuel
Saab 900 97 Manuel
Volvo V90 18 Automat
Peugeout 107 Manuel
Nissan Leaf Elbil 18
Hmm, så det är antagligen bara ett el fel på bilen?
Har haft x antal bilar och haft motorn igång med öppet kylarlock utan att det pissar ut massa vatten! Men ej prövat innan på en bmw...

/ David
Visa användare
259
PartyDavid
Saab 9000 93 Aero Manuel
Saab 900 97 Manuel
Volvo V90 18 Automat
Peugeout 107 Manuel
Nissan Leaf Elbil 18
Går alldeles utmärkt att öppna kylarlocket på en varm bil, man får vara försiktig och låta det pysa ut sakta men säkert, så har det aldrig varit några problem för mig iallfall.

/ David
Visa användare
259
PartyDavid
Saab 9000 93 Aero Manuel
Saab 900 97 Manuel
Volvo V90 18 Automat
Peugeout 107 Manuel
Nissan Leaf Elbil 18
Någon annan som har ett förslag, eller ska bilen bete sig så??
Att det har "försvunnit" lite kylarvätska är "normalt", sen ska man inte behöva fylla på var 100mil med 2-3 liter, men en liten toppfyllning om ca 5 dl på 3000-4000mil är fullt acceptabelt. Kylsystemet kan "svettas" lite dessutom kan vätskan avdunsta till viss del. Vissa bilar som har liiite låg nivå på kylarvätskan kan varna för låg nivå när bilen är kall, denna varning kommer inte vid varm bil då kylarvätskan har expanderat. Sen att nivågivaren kan trilskas o "falsklarma" får man oxå hålla i bakhuvudet. Kort sagt: Min bedömmning är att det är inget fel på din bil, den beter sig normalt.

Om du vill så kan jag döma ut den helt genom att skriva att topplockspackningen har gått o att det billigaste blir att byta motor eller att sälja den billigt...
Visa användare
259
PartyDavid
Saab 9000 93 Aero Manuel
Saab 900 97 Manuel
Volvo V90 18 Automat
Peugeout 107 Manuel
Nissan Leaf Elbil 18
Det med topp packningen har jag med varit inne på lite, men det vill jag inte tro, rycker inte eller något osv och kylarvattnet har ju inte försvunnit heller, som sagt det är bara när jag hade locket öppet och motorn igång som det säkert pumpade ut någon liter eller två!
Mitt felmeddelande är inte samma felmeddelande som man får när man har för lite kylarvätska, då ska det stå typ Fuller, utan detta felmeddelandet googlade jag och där stod det något med att vattnet inte skulle pumpas runt som det skulle!

/ David
Kuhlwasser prufen betyder: "Kontrollera kylarvätskan" (nivån!). Det med topplockspackningen var bara ironi....
Visa användare
259
PartyDavid
Saab 9000 93 Aero Manuel
Saab 900 97 Manuel
Volvo V90 18 Automat
Peugeout 107 Manuel
Nissan Leaf Elbil 18
Nu har jag lugnat ner mig lite och läst och tittat lite till, det stämmer det du säger Dawwe vet inte vad jag fick ifrån att bilen kan känna av eller märka om vattnet inte cirkulerar runt eller inte, tror inte en soppas gammal bil märker det!
Och som sagt, hade det varit något allvarligt så hade det knappast gått att köra bilen så långt och stå på tomgång soppas länge utan att den blev överhettad, samt ha fullt fungerande värme i kupen!

Antar då att det är ett litet övertryck i systemet som gör att har man kylarlocket öppet och bilen igång så pumpar det ut vatten där.

Kanske bara är nivågivaren som spökar lite....

Någon som kan hålla med mig på dessa punkter nu när jag sansat mig lite, låter allt rimligt???

/ David
Edit: "Kuhlwasserstand prufen" står det nog...
Visa användare
259
PartyDavid
Saab 9000 93 Aero Manuel
Saab 900 97 Manuel
Volvo V90 18 Automat
Peugeout 107 Manuel
Nissan Leaf Elbil 18
Kuhlwasserst. prufen står det på min för att vara exakt, antar att det inte får plats mer i displayen men det är väl en förkortning på Kuhlwasserstand

/ David
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
jag tänkte på en sak...på v8:orna så jobbar motorn med mycket högre temp i kylarvätskan typ 110-120 grader (kommer ej ihåg exakt). Och då jobbar den med övertryck i systemet eller är det undertryck som tvingar kylarvätskan att cirkulera men eftersom du öppnade locket och den tömde massa kylarvätska så känns det som om det inte finns någon cirkulation i systemet alltså har vatten pumpen havererat. Eller är jag fel ute?

MvH Bmw 4-ever
Peter78w: De allra flesta (alla?) bilars kylsystem arbetar med ett mindre övertryck (uppemot 2bar har jag för mig). Trycket höjer kylvätskans kokpunkt, däremot har trycket liten (ingen?) inverkan på cirkulationen. Kylvätskan cirkuleras av vattenpumen (-arna). Hade TS haft en defekt pump hade bilen kokat rätt bra efter 10min på tomgång, något den inte gör enligt TS.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Kontrollera enbart med Kall motor och fyll INTE över kallnivån strecket.
Det är ca 12 liter i en 540 och när det blir kallare ute så minskar också volymen på kylarvätskan, så det är inte ovanligt att den brukar börja indikera när motorn är kall och bara motorn gått nån minut. När motorn blir lite varmare och man stänger av den och startar igen så är indikeringen borta pga ökad volym.
För att slippa detta får man kalibrera lite grann. När bilen är kall starta den och låt den gå nån minut till den går ned i normal tomgång.
Därefter öppna kylarlocket med motorn igång, och fyll på tills flottören är i rätt nivå dvs jämns med gängen till locket.
Detta kan man få göra ett par ggr.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
259
PartyDavid
Saab 9000 93 Aero Manuel
Saab 900 97 Manuel
Volvo V90 18 Automat
Peugeout 107 Manuel
Nissan Leaf Elbil 18
Ska göra denna procedur nu när jag ska fylla på lite mera kylarvätska! Ska man köra 50/50 vatten eller passa på att köra i lite ren glykol bara med tanke på att det är soppas kallt ute som det är!?
Hasso, tycker den inte ut kylarvattnet när motorn är kall?

Tack

/ David
Visa användare
259
PartyDavid
Saab 9000 93 Aero Manuel
Saab 900 97 Manuel
Volvo V90 18 Automat
Peugeout 107 Manuel
Nissan Leaf Elbil 18
Trycker den inte ut kylsrvattnet när den är kall ska de stå

/ David
Visa användare
259
PartyDavid
Saab 9000 93 Aero Manuel
Saab 900 97 Manuel
Volvo V90 18 Automat
Peugeout 107 Manuel
Nissan Leaf Elbil 18
Hasso, lust att kommentera min fråga lite riktad till dig hehe??

/ David
Visa användare
259
PartyDavid
Saab 9000 93 Aero Manuel
Saab 900 97 Manuel
Volvo V90 18 Automat
Peugeout 107 Manuel
Nissan Leaf Elbil 18
Hasso, lust att kommentera min fråga lite riktad till dig hehe??

/ David
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
När jag hade samma problem, då var det givaren som var trasig...

Beemoholist javisst!
Det är inget specifikt för V8, ingen högre temp inne i kylkanalerna jämfört med t.ex raksexor eller andra. Alla nyare bilar (sen 15-20 år..) arbetar med övertryck för att kylvätskan inte skall koka inne i de varmare delarna. 115-120° är normalt och utan övertrycket skulle det snart bildas hotspots och skeva topplock mm.
Det flödar alltid över och börjar dessutom koka om man öppnar locket på en het motor då trycket sänks osv, inget direkt onormalt med detta.
I påfyllningslocket finns dels en övertrycksventil som öppnar om det blir onormalt högt tryck, men lika viktigt är vacuumventilen i locket som kan öppna när motorn svalnat för att det inte skall bildas undertryck i systemet och sugas in luft på fel ställe, t.ex i pumpaxelns tätning.
Om man ser ihoptryckta slangar på en kall motor är det idé att kolla på lockets funktion. Ett lätt pys kan höras när man öppnar på en kall motor men slangarna skall aldrig vara platta.

FP
Visa användare
259
PartyDavid
Saab 9000 93 Aero Manuel
Saab 900 97 Manuel
Volvo V90 18 Automat
Peugeout 107 Manuel
Nissan Leaf Elbil 18
Va ute nu en sväng till bilen och gjorde enligt Hassos recept!
Fick fyllt i 2 liter, det va ändå inte fullt, så jag får göra om proceduren i morgon igen, men tog mig en repa iallfall för ville köra igenom systemet!

Och självklart så hade jag ju knappt någon värme i kupen längre, samt en 2 ggr, ryckte tempmätaren till åt höger snabbt och snabbt tillbaks igen till normalt, så med min tur så antar jag att jag fått en jäkla massa luft nu i systemet!! =(

Men ska fylla på mer imorgon och se om resultatet blir annat, eller så får jag väl lufta har jag förstått att det är vanligt på bmw!

Tips på bra enkel luftning om så skulle vara fallet.

/ David
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.