|
|
|
|---|---|
|
Har efter en längre tids frånvaro från forumet sökt mig tillbaka för att få lite ledtrådar angående min bil som har lite strul med generator och laddning osv. Det som slår mig är mängden av trådar på forumet som handlar om just elfel i bilarna! Allt från ärjade kablar, IBS, generatorhaverier, laddregulatorer som inte går att byta och feldimensionerade batterier.. Är det så att BMW börjar bli det som rykterna spred om ALFA på 80-90-talet om elproblem?? Personligen blir jag mörkrädd när jag läser om alla problemen! Vågar man fortsätta åka BMW och köpa de nyare modellerna, eller hur tänker ni övriga? För att inte prata om alla kompressorer till nivåregleringar, ABS-sensorer, dieslar som inte kommer upp i motortemp (inkl min egen) och övriga bekymmer.. Är detta baksidan av teknikens under kanske?? Diesel-räsern /Rickard | |
|
Nej, du törs absolut inte åka BMW längre. Gör dig skyndsamt av med den du har och köp en Volvo. /Mats |
|
|
Vet inte vart Du vill komma med detta inlägg Salesman? Man behöver inte fördumma de frågor som ställs här på AP! Till Dej tarzan325 kan jag bara ge de erfarenheter jag själv haft i de 5 BMW's jag ägt. Har haft/har dessa.. E30 323 -85 E36 325 -94 E39 525 -98 (Tds ) E39 525 -01 ( Touring ) E46 320 -00 I dessa har endast pixelfel samt fläktmotståndet uppstått,och då i E39orna samt E46an. Inga allvarliga saker alltså. |
|
|
Dagens bilar har så mycket elektronik att det alltid är något som fallerar. Men det är kunden som kräver all elektronik inte biltillverkarna. |
|
|
Begriper inte heller Salesman:s poäng där riktigt.. Okej Alex, jag har iofs bara erfarenhet av E30 (utan elfel), E34 (med en trasig ljusregleringsmotor) och nuvarande E46 där jag bytt både det ena och det andra elektriskt. Bland 2 fläktmotstånd, alla ABS-sensorerna, AUC-sensor mm, mm.. Problemet är att nuvarande bil börjar närma sig tidpunkten för att bytas ut och jag tittar på främst på E91 & E61, där E61 leder ligan med elfel inom bmw:s program som jag ser det just nu. Frågan är dock om detta håller sig till årgångarna före LCI eller gäller de även de nyare? Krika: du har delvis rätt i det du säger, men jag tror jag skulle vara mer än nöjd med den elektroniken jag hade i min E30 325i -90. Där fanns funktionsel som kunde tänkas behövas i form av ABS, stolsvärme, elspeglar osv.. Var bara komforten i sig som är mer lyx idag. Att hålla koll på batteristatus och skapa behov som att behöva registrera ett batteribyte i datorn tror jag inte kunden efterfrågar. Känner att jag låter gnällig nu tyvärr, men jag ser inte riktigt behovet av all "bakom kulisserna"-elektronik.. Diesel-räsern /Rickard |
|
|
Helt rätt att kvaliten sjunker på nya bilar. Felen har inte blviit många fler men därimot betydligt mer komplicerade att lösa. Bilarna har blivit för avancerade för vanliga bilverkstäder. Därför byter man olika delar tills det fungerar. |
|
|
Bilarna innehåller ju fler saker nuförtiden. Det räcker nog inte ens med tio gånger fler pinaler i en modern bil jämfört med en från 80-talet. Kollar man sen accepterad felandel på respektive tillverkad del och lägger ihop det så blir det inte många bilar, om ens någon, som är helt felfri. Oavsett märke såklart. ///BMW - Was sonst! |
|
|
tarzan325: Det har aldrig fallit dig in i att det är på ett BMW-forum du läser om alla "felen" osv? Läser du på andra märkesforum så är mönstret likadant där, man får alltid ha i åtanke att folk skriver av sig om just fel, ställer frågor om reparationer och GDS-jobb osv. Ingen skriver och påtalar om saker som är rätt och bra hela tiden... Man får lätt uppfattningen att det bara är fel på bilarna när man läser på forum som detta, så är det naturligtvis inte. Samma sak om man kikar in på en märkesverkstad, vilken som helst, där står ju alltid en massa bilar av det aktuella märket... man ser aldrig bilarna där som snurrar och går. Men de är faktiskt ännu flera, hur konstigt det än låter...) Krika: Tror du verkligen att det är kunden/brukaren som kräver eller ens känner till alla de underliggande elektroniska systemen som finns i bilar sen 10-20 år tillbaka? Låter mera som en skröna att det skulle krångla mera, däremot tror jag inte många skulle längta tillbaka till förbrukning, utsläpp, eller (brist på) funktioner angående säkerhet, komfort, kommunikation, ljus och ljud osv som rådde t.ex för 20 år sedan. Rent empiriskt är det så klart så att t.ex 100 styrsystem eller moduler kan ge flera fel än 10 osv, men det får man i vissa fall acceptera. Man får sällan någonting för ingenting... FP |
|
|
Självklart tänker jag på det oxå Folke, men det som slog mig lite var faktiskt att andelen elektriska fel på forumet kändes spontant fler nu jämfört med då jag var riktigt aktiv här på forumet för 6-7 år sedan. Då vill jag minnas att det diskuterades mkt mer om turbokonverting av M20:s och att byta M20 till M50 osv, samtidigt som edvard byggde på Schnitzern med mera.. Men man kanske hade en annan inriktning i tänket då och såg inte de trådarna då det mer var styling och trimning som var intressant. Men slår man ett snabbt öga på "Senaste 100" så är det en hel del el-relaterat! Diesel-räsern /Rickard |
|
|
Det kan vara så, det verkar gå i vågor osv. Säkert handlar det om lite generationsväxlingar också, man kan inte skruva lika mycket på egen hand utan en helt annan hjälputrustning osv, mot hur det var förr. Det är rätt trist dock när man hör sånt från de som har detta som sitt yrke, att det inte går att reparera osv. Man fjärmar sig lätt från sådant som man inte förstår eller kan överblicka osv, allt är ändå mest skit och elfel, gärna jordfel också...) Likadant är det inom t.ex vit och brunvarubrancherna i vissa fall. Man kan läsa om folk som på fullt allvar felsöker i spisar och tvättmaskiner genom att "köra tills det ryker", kolla var det gnistrar osv. Man beklagar sig varför man inte kan felsöka med sin AVO-meter (gammal engelsk klassisk "mätare") osv som förr. Då har man liksom inte hängt med riktigt de senaste 20 åren eller så...) FP |
|
| För fan folk skriver ju oftast här om dom har PROBLEM.. skulle alla som inte har några problem what so ever skriva en tråd om dagen skulle ju forumet för fan explodera | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.