AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
4.730

lackförsegling märks inte av vid tvätt?

_M
89
_MrA_
BMW 320D touring 2008-07
BMW 116i 2005-02
Första gången jag använder silver seal och trodde det skulle bli lättare att tvätta av bilen men fick inte den effekten jag trodde.

Jag får känslan att det inte blivit någon skillnad efter lackförseglingen och att längst ner på sidorna är det strävt efter alkalisk avfettning med vax smartab grejor och shampoo.

Eller får man räkna med detta vid det här vädret?

Fick tips om att alkalisk avfettning från en rekondkille som sa att jag egentligen inte ska behöva avfettning med om jag skulle använda det skulle det vara alkalisk för att inte förstöra lackförseglingen.
Visa användare
57
Jill
Toyota Prius
Kört med kallavfettning? Är mycket skit som kommer nu i detta väder... Dock borde sen inte vara "sträv" ändå tycker jag... Var väl inte länge sen du fick Silver Seal väl? Hade nästan övervägt att reklamera om du inte är nöjd...

www.hellbergsbilvard.se
_M
89
_MrA_
BMW 320D touring 2008-07
BMW 116i 2005-02
kör med smartabs alkaliska avfettning som innehåller vax.

däremot så tror jag att jag missade lite info man skulle tydligen först skölja av bilen och sen spraya på jag gjorde tvärtom spraya på och sen sköljde av...
kan det ha någon betydelse?

hade rikligt med avfettning!
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Har inte erfarenhet av SilverSeal men väl av Ditec och PAS och där märks det stor skillnad när man tvättar. Min 530 som är i behov av PAS-återbehandling är inte alls lika lättvättat som förra vintern.

___
//Ulf
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Finns fler som inte är imponerade av Silverseals hållbarhet: Länk

Mvh
_M
89
_MrA_
BMW 320D touring 2008-07
BMW 116i 2005-02
Gått 1mån sen den gjordes!
Visa användare
57
Jill
Toyota Prius
Om det bara gått en månad så hade jag klagat...

Men du har svampat av hela bilen? Vad har du för schampo?
Betalade du för bara lackskydd eller polering och lackskydd??

www.hellbergsbilvard.se
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
SAAB 2.0t Vector/Aero -03 (såld)
Om du fått asfalt/tjära-stänk på bilen går det inte bort med alkalis avfettning utan du behöver en petroleum baserad.

Tror många slarvar med härd tiden när det gäller lackförseglingar. Minimum härd-tid på Silver har jag för mig är två timmar och har företaget i fråga bara plats med en bil åt gången så är det klart att de inte låter den stå mer än 2 h.
Jag lät min silver seal härda över natten. Fick en riktig hållbar försegling som tålde riktig avfettning.

/Rikard
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Låter väldigt konstigt...det ska vara en fin yta på lacken vad det än är för tid på året.
Jag själv har aldrig ens behövt använda någon avfettning, mycket ska rinna av efter första avspolningen med högtrycken.
Men hur beter sig vattnet när den kommer på lacken, rinner allt av direkt?
Var detta första tvätten efter behandlingen?
_M
89
_MrA_
BMW 320D touring 2008-07
BMW 116i 2005-02
behandlingen gjordes över dagen lämnade på morgonen hämtade på eftermiddagen.
körde hem ställde den i varmgaraget och tvättade inte bilen på 2veckor enligt instruktioner från rekondfirman.

ja detta var första tvätten efter behandlingen.

tycker att det pärlar sig uppe på taket rätt bra när det blir blött men det är just nere vid dörrarna som skiten sätter sig och från spolarvätskan från lyktorna.

använder bara smartabs egna avfettning och shampoo.
_M
89
_MrA_
BMW 320D touring 2008-07
BMW 116i 2005-02
för info så sa dem på firman att jag hade så fin lack så den behövdes inte poleras innan lackförseglingen.

bilen hade bara gått 2800mil då.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Min första känsla är då att grundarbetet inte är 100% utfört.
Jag var själv med ett tag när min var inne på återbehandling eftersom jag ändå vänta på skjuts därifrån. Då berätta/visa han lite hur dom gör och sa då hur otroligt viktigt förbehandlingen är. Blir inte den helt bra kan inte heller slutresultatet bli 100% bra.
Porerna måste vara helt rena innan själva skyddsfilmen läggs på.
Du kan se här vad jag menar Länk
Jag skulle åkt dit och prata med dom och säga att resultatet inte känns helt rätt.
För garanti brukar ju alltid lämnas ut på jobbet under 12mån iaf.
ru
379
runaris
540i sedan-00
523ia-97
felpostat svar
Clas Olsson/Jula/Biltemas dubbel triss maskin och Autosmarts produkter och en hel dag i garaget så har du samma resultat.
Jag gör detta skitjobb :-) 2 gånger per år och många tror att jag lämnar in bilen på lackbehandling.

Da
222
Daniel N
530D XDrive G31 -18
Nja med endast en oscillerande dubbeltrissa får du inte samma resultat som om en kunnig rekondare använt en roterande först och sen en oscillerande. Du kan ju inte få upp alls samma värme med en oscillerande, detta kan ju iofs vara en fördel också då risken att bränna lacken är i princip obefintlig med en dubbeltrissa.
Möjligtvis kan du komma i närheten av samma resultat med en Top Tool men de går ju lös på ca 7000:- så det är kanske inte riktigt för hemmafixaren.

Sen anser jag att det finns betydligt bättre produkter än Autosmart men vi har ju alla olika favoriter och det handlar ju mycket om tycke och smak.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.