AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.157

bmw 520 M50, motor problem

Köpte mig en 520 touring 1993 med m50b20 motorn.

Nu har den börjat låta som en volvo om den men tomvarvar jag den ett par gånger till 6000varv så släpper det och den låter fint igen en liten stund innan det kommer tillbaka.
Kan det vara viskokopplingen som nyper för tidigt eller hela tiden? För det ska den väl inte göra eller?

Sen när jag står på tomgång så småvibbrerar växelspaken, likaså när jag kör vid vissa varv. Sen känns det nästan som den småmissar eller nått när jag varvar och kommer runt 3000varv . Funderade på om lmm kan va kass händer ingen skillnad när jag står på tomgång och rycker sladden till den, men den reagerar när jag sedan stoppar tillbaks kabeln

Går bra i övrigt förutom att den ibland känns som den tvekar lite innan den drar.

Hoppas bmw nördarna här inne kan lösa min bekymmer :)

/Matte
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Viskon verkar fungera precis som den ska; den kopplas ur när du varvar motorn och kopplas in när den går på låga varv.

Eller låser viskon när motorn är kall också?

Mvh
Den fläktar hela tiden kall som varm, går med motorvarvet.

Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Fläkten ska normalt gå ungefär lika snabbt oavsätt varvtal, när motorn/viscokopplingen blir varm nyper den åt och gör att fläkten snurrar fortare. Ju varmare ju mer nyper den, min förra 540 märktes det tydligt om man stått i kö några minuter då kunde den flåsa på riktigt bra.

Jag skulle inte vilja kalla det koppla ur och koppla in.
med andra ord så är min kass? varvar man på 2an och växlar så hör man den snurra/fläkta på som bara den och sen fortsätter det med varvtalet på 3an också osv.

Låter mycket likt en volvo bil hehe...

Har en annan liggandes men en känns seg att snurra ska den va så?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.