|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
captalnoats: Är det något specifikt E39 problem? Har trots att jag jobbat som rekondare aldrig hört talas om några sådana problem för att man avfettar och tvättar en bil. Avfettning är ENDA chansen att få bilen ren. Och då framförallt med kallavfettning eller i värsta fall microavfettning. Ingen alkalisk blaska på vintern. |
|
|
NiKeMaN: Jag antar att de var mig du svara till. Nej min M3 är avställd vintertid. Jag håller ett bra vaxlager och tvättar som vanligt med bilschampo. Efter riklig avspolning med slang med lagom tempererat vatten, sen så känner försiktigt efter på lacken, oftast är bara lite björksav kvar som går bort när jag schamponera. Efter de tar jag bort asfaltsfläckar med lacknafta och trasa, sen sköljer jag. Är de mkt insekter i fronten brukar jag ta bort dessa med en utspädd insektremover om de inte går bort vid första avsköljningen. Efter torkning med sämskskinn så brukar jag bättre på med vax, har jag bråttom så blir de bara front huv tak och bakparti. Listerna brukar jag gå på med olivolja om de behövs, förra vinter så hade jag loss listerna och körde med värmefön och dränkte i olivolja så nu håller de sig svarta. Blir nöjd när vattnet pärlar sig på lacken. |
|
| Nu till sommaren tänkte jag börja testa köra med clay. | |
|
gOry: Självklart var det dig jag menade. Till att börja med, LACKNAFTA? Du rekommenderar lacknafta och TRASA på lacken, framför att tvätta med avfettning och högtryckstvätt?? Har du ens någon aning om hur mycket repor det blir i ytskicktet på din lack jämfört med avfettnings-metoden? Generellt sätt kan man säga såhär: Smutsen ska bort, och helst utan att ens nudda lacken. Varje gång du gnider något mot lacken, så får du "tvättrepor". Om du schamponerar en smutsig bil, så får du väldigt mycket tvättrepor. Vintertid rekommenderas kallavfettning, högtrycksspolning och sedan schamponering för att försöka undvika så mycket tvättrepor som möjligt. Sommartid så kan man köra med en alkalisk avfettning istället, för att det löser upp sommarens smuts bättre (björksav, fågelbajs och insekter). Efter detta självklart spolning och schamponering. Om du gnider med svampen och schampot mot en lackyta som det ligger smuts grus eller damm på så blir det repor. Olivolja på lister är en lösning. En annan smidigare och bättre lösning är Concept Vista, Allbrite Renu It eller liknande medel som ger en mycket hård och slitstark yta utan att innehålla siliconer. Lera endast bilen enbart innan du polerar bilen. Annars kommen den bli galet flammig. |
|
|
NiKeMaN: Alkalisk blaska? Kallavfettning och alkalisk avfettning är två olika saker och löser olika sorters smuts. Kallavfettningen löser asfalt och olja, alkalisk avfettning däremot löser vägdamm, bromsdamm m.m. Ingendera löser flygrost, där krävs syra (typ oxalsyra), clay eller Iron Cut / Iron-X (har provat denna med mycket gott resultat, vet dock inte hur den är uppbyggd kemiskt). Det är fullständigt befängt att använda enbart kallavfettning om ens mål är att få bilen riktigt ren. Om man som du skriver sprayar kallavfettning upp till bilens midjelinje, huven och hela bakluckan så har man fortfarande en stor del karossyta kvar, nämligen rutor och tak. Hur gör du med dessa? Om man vid varje tvätt använder kallavfettning så försvagar du ju dessutom eventuellt lackskydd successivt. /Masten |
|
|
Masten: Ja alkalisk avfettning kallar jag vintertid för "blaska". Vägdamm, bromsdamm "m.m." är inget bilen lider speciellt mycket av vintertid anser jag. Och du har rätt i att inget av dom båda löser flygrost - men en bra alkalisk avfettninger hjälper till att hålla flygrosten någorlunda i shack tills våren kommer och man gör våren stora rekond. Men att hänvisa folk till att INTE använda kallavfettning vintertid är enbart skitsnack så det behövs för att hålla bilen ren. |
|
|
NiKeMaN: Jag frågade i mitt tidigare inlägg om hur du gör med resten av bilen som du inte avfettar? En bra alkalisk avfettning är det absolut viktigaste vid tvätt vintertid (och övriga årstider också för övrigt), fråga gärna vilken professionell rekonditionerare som helst, att påstå annat är förbannad lögn. Ska bilen bli helt ren krävs dock även kallavfettning. Väg- och bromsdamm finns naturligtvis även vintertid, men då bakas det ihop tillsammans med gruskross och annat från vägarna - som bäst löses med alkalisk avfettning... /Masten |
|
|
Resten av bilen? Du menar taket? Där räcker det gott med att skölja för att sedan svampa. Visst kan man köra lite alkaliskt på taket om man vill. Men knappast så man orkar ha en extraflaska i tvätt-lådan bara för det. |
|
mkk230 |
Nu har jag tvättat bilen. Vill slippa tvättrepor. 1. Spolade av bilen med med högtryck. 2. Sprutade bioavfettning. 3. Sprutade fälgrenörning. 4. Medans spolade jag av gummimattorna. 5. Spolade av med högtryck. 2 varv samt fälgarna. 6. Fyllde upp två hinkar med varmvatten. Ena hällde jag bilshampo i. 7. Tvättade bilen med microtvättsvamp, fanns bara i okq8. 8. Tvättade först framsidan & spolade av, sidan, bakpartiet & andra sidan 2 ggr om och spolade av vid varje del. Efter varje del så doppa jag i microtvättsvampen i varmvattnet & klämde ur den på vatten, ca 10cm höjd. 9. Fälgarna tog jag med fälgborste. 10. Vattenskrapade bort vattnet. 11. Tog fiberhandske och torkade bort vattnet. Gjorde jag rätt? ska jag tänka på något mer? |
| mkk230: jag hade nog skippat vattenskrapan och torkat med sämskskinn ist. Glöm inte torka av under dörrar, b-stolpe och diverse trängda ställen där vatten kommer in i.. | |
|
Ett effektivt medel är Turtle Wax produkt "Prewash" som är enastående på att avlägsna asfalt/salt,smuts-fläckar. Bara att spraya på och låta verka 5min,sen spolar man bort i stortsett allt som fastnat på bilen. Lite bilschampo sen och bilen glänser fint ;) |
|
|
Vem orkar. På med vanlig kallavfettning låt verka (under list). Spola ordentligt. 1 hink varmt vatten tvätta. Kör med vattenskrapa. Klart. Ren o fin utan repor. Ha det. |
|
|
En sak som jag har märkt som man INTE ska glömma, och som jag gör ofta är att köra siliconstift på alla lister! Idag har jag smort in alla lister även bakluckans samt smort in alla gångjärn med 5-56. Kanske inte livsnödvändigt, men kul att jobba med bilen också! ( idag var det soligt och ca 3plusgrader) Beemoholist javisst! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.