|
|
|
|---|---|
|
När jag frågar BMW Solna är det 0w30 LL04 som gäller för min 123d från slutet 2007. Engelsmännen ska ha Castrol TWS eller Edge 0w60. Vad har ni? | |
| Hur mycket olja går åt? Typ 5 liter? | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
@Sensonic : Det står i din instruktionsbok. Kolla under kapitlet "Tekniska Data" precis in det alfabetiska registret. I instruktionsboken för min E87 120i står det tex 116i, 118i, 120i = 4.25 liter 130i = 6.5 liter |
|
Tack,, Men om jag inte har ngn instrbok då? :) HP |
|
Jag förstår inte varför folk slänger iväg en instruktionsbok till en (typ) 200 KSEK dyr leksak. Ok, jag köper att det inte står särskilt mycket teknisk info längre (det står bara "var vänlig uppsök närmsta återförsäljare" för alltifrån byte av glödlampor till att dammsuga/rengöra mattorna). Men däremot har bilarna numera såpass mcyket utrustning, avancerade funktioner, knappar och menyer att en instruktionsbok verkligen behövs om man ska kunna använda dessa funktioner till fullo. Om man inte läst in sig på de funktioner som finns, varför ska man då ha alla? Tyvärr, 123d fanns inte med i min instruktionsbok - den kom ju först 2008. Men 118d och 120d fanns med, där uppges volymen till 5.5 liter (men dessa var M47T2-motorer). Ska se om jag hittar en annan källa. |
Hepp, kom på att jag hade TIS. Slog upp en E87 LCI 123d -08 (med N47SD20 motor) och den uppger "oil change volume with oil filter" till 5.2 liter. |
|
TWS eller Edge 10W60 är definitivt helt fel olja till den motorn - det är inga low/mid-sapsoljor och de kommer att förstöra dieselpartikelfiltret och/eller dieselkatalysatorn! Oljan SKALL vara BMW LL04-klassad till en diesel med partikelfilter! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Onehp syftar nog på nog helt annan bilmodell när han säger "engelsmännen". Oavsett så förstår jag inte formuleringen så den ignorerar jag helt (och jag utgår ifrån att alla andra gör det också). Jag utgick ifrån att Sensonic har rätt olja (dvs LL04), men ville bara veta ungefärlig mängd som behövs. |
| Här är en bra sida bara in med regnr på de olika tabellerna så får man oljetyp och mängd. Länk | |
De tabellerna brukar stämma, men ibland finns det fel i dessa. En liten anekdot om detta: Det finns i princip två leverantörer av dessa uppgifter, OATS och Olyslager. I princip alla oljebolag i Europa köper in deras rekommendationsdatabaser - inklusive Castrol. Under en lång tid rekommenderade Castrols svenska sida att man skulle ha Castrol Radicool SF till sin BMW - vilket är direkt olämpligt (såvida man inte flushar hela systemet). Notera att vid samma tid så rekommenderade Castrols tyska sida att Castrol Radicool NF skulle fungera (vilket är helt korrekt och denna är även med på BMW's lista över godkända glykoler). Jag har sen dess haft en diskussion med BP, OATS och Olyslager angående detta. Diskussion och diskussion, OATS och Olyslager var inte intresserade av att svara eller ge en anledning till varför denna rekommendation fanns i deras databas. BP var mer tillmötesgående och var intresserad av anledningen bakom att det var olämpligt. Däremot om man idag går in på Castrols svenska hemsida så har de tagit bort rekommendationen för Radicool SF till de flesta BMW-modeller (iallafall de jag kollade dvs E34 535i och E87 120i). |
|
Bmw -slangen: folk gör mycket konstigt med sina bilar. Fick aldrig med någon bok. Fick dock tag i boken från en 123d coupe och där står ej oljevolym med vad jag kan se. LL04 har jag inte hört talas om ( Är det Bmw intern klassning ? ) Jag tänkte använda Mobile 1 typ 0w30 el 5w40 kanske. HP |
|
|
Ja, det är BMW:s egen klassning BMW-longlife 2004 och framåt - det är mid-saps (låga svavel- och fosforhalter) -olja som är anpassad för dieselpartikelfiltret. Det finns mängder av oljor som uppfyller de kraven - de flesta är 0W30, 5W30 eller 0W40, men även några 5W40-oljor. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hörde mig för med en kille som jobbar på Volvos motorlabb LL04 säger bara att oljan klarar längden på service intervallerna enligt ett certifieringskrav. Andra tillverkare använder tydligen samma beteckning numera men annat årtal. Med andra ord så byter man med normala intervaller ( max 1000 mil typ ) så kan man åka på vilken olja som helst av de kända premium sorterna. HP |
|
|
Nja, det är INTE sant! LL-04 garanterar utöver kravet på hållbarhet över hela det långa serviceintervallet OCKSÅ att oljan har låga halter av svavel och fosfor som jag skrev tidigare! Fosfor och svavel har traditionellt använts i oljorna som antiwear-additiv som skall säkerställa att man inte får metall-mot-metallkontakt om/när oljefilmen brister. Fosforn och svavlet bildar en "matta" mikroskopiskt på metallen som fungerar som ett tillfälligt offerskikt. Tyvärr har svavel och fosfor den egenskapen att de tenderar till att sätta igen partikelfiltret/dieselkatalysatorn på moderna dieslar, därför måste man använda oljor med låga halter av dessa ämnen och ersätta dem med andra dito som inte har den "förstörande egenskapen" på filter/katalysator....så kallade low- eller mid-saps-oljor! Kör man bensinmotor är det lite enklare, då kan man OM MAN VET EXAKT VAD MAN SYSSLAR MED gå ifrån LL-klassningarna och använda alternativa oljor. Men med tanke på hur extremt många BMW-LL-klassade oljor det finns, är dock frågan: VARFÖR? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Johan B är spot-on. LL04-klassningen säkerställer så mycket mer parametrar än bara bytesintervallet. Ett exempel (förutom det som Johan B redan nämnt) är att LL04-märkningen säkerställer att oljan är av rätt klassning. Exempelvis finns det en klass av motoroljor som är av typen "lågfriktion" (bränslebesparande) och typisk ACEA-klassning för dessa är A1/B1 och A5/B5. Denna typ ska INTE användas i BMW-motorer - varför inga av dessa oljor finns bland de LL04-klassade oljorna. Jag skulle vilja säga att man kan dela oljeköpet i tre kategorier, baserat på själva kunskapsefforten som man är villig/har tid/har intresse för : novis, knowledgeable, expert >>> novis <<< Här går du in hos BMW och köper oljan. Vill bara ha rätt pryttlar utan minsta fuzz. >>> knowledgeable <<< Här kör du stenhårt på vilken LL-klassning som gäller för din bil. Säger den LL-01, köp LL-01 eller LL-04. Säger den LL-04, köp LL-04. Det kan inte gå fel! Det kan inte bli enklare! Och ingen kan någonsin säga att du använt fel olja, inte ens BMW! Egentligen är LL-klassningen ett bra hjälpmedel för oss "vanliga" bilägare. Vi behöver inte tänka på klassning, viskositeter, partiklar, sulfater, zip eller zap - det är bara att köpa och hälla i! Man vet lite om klassningar, och även lite vad LL står för och vad det innebär. Även lite om att olika motorer har olika krav på motorolja. Här har du även kunskapen att veta att LL-01 fungerar finfint, trots att det står att både LL-01 och LL-04 passar din motor. Du förstår lite av skillnaden och ligger inte sömnlös fast du inte fått "det senaste". Du är mer oroad över de långa bytesintervallen och byter istället i "halvtid" istället. >>> advanced <<< Kategorin som Johan B refererar till. Här ska man veta vad man gör (här räcker det inte med att tro att man vet - här ska man veta). Oftast för att lösa något speciellt problem. Här brukar man nog hamna i samband med lite mer speciella problem/tillämpningar än den vanliga brukshinken. Jo, det är ofta vid första/andra ägarbytet som den där instruktionsboken på något magiskt sätt försvinner. Blir alla funktioner och info helt plötsligt självförklarande bara för att bilen inte är ny!?! Suck... Mmmm, det blir mindre och mindre "service-info" i instruktionsböckerna. Lamptyper har redan börjat försvinna, oljetyper har också börjat försvinna och allt ersätts mer med "uppsök din närmsta återförsäljare" även för enkla lampbyten numera. Tog mig en titt på en nyare (2007) instruktionsbok för typ E82/E88 och där fanns som du sa ingen uppgift om oljevolym (endast bensintank/spolarvätskebehållare) så det är tydligen borttaget i nyare instruktionsböcker. |
|
Föresten. växellådsolja.. På 123d sägs det att man frångått systemet med färgods ettikett på växellådan som talar om vilken typ av olja man skall ha. Tänkte köra i Redline HP |
|
|
Vilken RL och varför? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Sensonic: Sitter som en smäck till din motor! Köp och var glad :-) Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.