AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
5.834

Vilken gammal sportig bil med permanent 4wd rekommenderas?

Sida 2 av 2
Mycket svårt att finna en Sierra i prisklassen runt 40k då.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Lövet: Jag kamremsbyte är komplicerad och dyr historia på 4,2:an. Kamremmen är dock ofta bytt relativt nyligen och man gör bäst i att köpa ett sådant objekt. Annars skall man räkna in 7-8000:- för operationen.

Men att få en fräsch och snabb samlarbil som S6 Plus för runt 50´ tycker iaf jag är prisvärt. Bra historik är viktigt och med ständigt frånfall av ett litet antal tillverkade vagnar tror jag värdet stiger ganska snart. Sedanmodellen är ovanligast...

MVH Christofer
Mu
616
Mustang

540iat -94
Även om man får bra snurr på turbofemman om man trimmar så får man inte till det omedelbara gassvaret med bra vrid direkt som 4.23:an har..
crille82: 7-8000 kr för kamremsbytet? Jag vill minnas att jag fick uppgifter på betydligt högre summor när jag kollade lite på en S6 för några år sedan, har för mig att det handlade om mellan 15-20 tusen då.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
GE: Ja det är vad en auktoriserad Audi-verkstad tar inkl. div. övriga servicepunkter. Men materialet till kamremsbytet kostar runt 3000:-, sen finns det mindre verkstäder som gör jobbet för vettiga pengar.

MVH Christofer
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
En vänsterstyrd Nissan sunny gti-R är en våt dröm som med lite massage kör ifrån det mesta, Mazda har en gti-r också som är lättrimmad och kul...
Is
468
Ismo
735iA -87
Köpte en rostfri 1994:ans AUDI 100 Avant quattro 2.6E (V6) för 7000kr och en trimchip för 3000kr

Lite framtung men tar sig fram och går bra att spinna på snö, lite ovant efter bakhjulsdrift.
ri
348
rille000
530iM Sedan -02 (e39)
530D -11 (F11)
Mini Cooper S -11
Alfan är en riktigt trevlig bil som har en motor som bara (möjligtvis..) överträffas av Alfas egen 12V 3,0 Qv-motor! BMWs 6:or är trevliga men på ett betydligt mer diskret sätt än Alfas V6:or av denna generation. Alfans motor har en karaktär som matchas av få och hör till bilhistoriens klassiker som alla bör uppleva nångång.

De fel som räknas upp i den länkade annonsen låter ju inte särskilt allvaraliga eller svåra att fixa till. Dyker det upp fel relaterade till fyrhjulsdriften och tillhörande transmission ska man vara medveten om att det kan bli (rejält...) dyrt att åtgärda dock..

Visa användare
345
Gr8ride
BMW 325i cab -90
BMW M5 -89

BMW CS #4005
Köp en Subaru.

Jag fräste runt i en Legacy-kombi för någon vinter sedan. Ingen turbo, då de är dyra, med 125 vilda hk. Det enda man behöver vara noggrann med vid ev. köp är att kolla kamremsbytet. (Ca. 10000mil).

En kulbil med fin boxersång och konstant 4wd.

Gr8ride
Inga problem med att hitta en Sierra Cossie Länk för max 40.

Celica GT4 är trevlig... Länk den vann rally VM både 93 och 94.

Stephan

Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Alfa!! 164 är rätt tung, men det går.,. Synd att 33:orna är borta. Hittade en 155 Q4 i rätt prisnivå efter lite prut. Länk

Cossie är kul, men hitta en sånn gammal som inte är skruvad blir nog svårt. Men det stämmer ju med de flesta äldre sportbilarna

//amullo
Stephan735i: Där ser man... Dom brukar börja på priser runt det dubbla oftast om dom är körbara och i någorlunda bruksskick även om det självklart finns undantag. Den där är nog riktigt sunkig men den kan ju vara kul att sladda runt med ändå. :-)
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Jag är hyfsat sugen på en Celica GT-4 faktiskt.
Det var faktiskt med lite baktanke som jag frågade om några olika bilar; dels ville jag veta om GT-4 (som jag är mest sugen på) är ett bra val och dels ville jag veta om det fanns andra än de jag har sett/tänkt på som skulle vara bättre. Tyvärr så verkar en del GT-4or vara högerstyrda (japanimporter?), men det finns ju några med ratten på rätt sida också.

Tack för förslagen, tankarna och informationen om olika bilar. Det är alltid skönt att kunna ta del av erfarenhet och personliga kunskaper.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Har du kört en GT-4? De väger in på runt 1700kg och har 204hk. Det är ingen snabb bil.. i standartutförande! ;)

// Erik
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Kört GT-4? Nej, men jag har kört en 523iA i ett par år. Den har ännu sämre kraft/vikt-förhållande. Och dessutom automat. Sportiga bilar ska väl ha manuell? ;-)

Mina tankegångar är lite sådana att GT-4 har turbo och borde de vara hyfsat lätta att höja kraften på genom att chippa, om man nu vill ha mer kraft.

Det enda jag ställer mig lite frågande till är turbo. Jag är indoktrinerad med att turbo innebär problem. Dessutom har jag en god vän som jag skulle hjälpa att köpa bil. Det slutade med att han (trots mina kraftiga protester) köpte en saab 900 turbo där turbon rasade efter 2 månader. Detta trots att han alltid stod ett par minuter på tomgång innan han stängde av den.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Men en sportig bil vill man ju ska vara lite klös i, en E39 523 har man väl inte för att den är sportig ;)

Jag är tämligen övertygad om att du har mera problem med en nyare bil UTAN turbo än en lite äldre bil med enkel motorstyrning och enkel insprutning MED turbo. Toyota i synnerhet!
Googla "GT-4 problem", då borde du kunna få indikationer på vilka svaga punkterna är.. om det nu finns några ;)

Givetvis kan ju även toyota ha problem. De problem som är turborelaterade är främst luftläckage. Det blir ju några skarvar från turbon via intercoolern och vidare mot insuget. Om turbon är dålig så ryker bilen blått när du accelrerar. Om turbon är slut så ryker bilen blått hela tiden.

// Erik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.