|
|
|
|---|---|
|
Va nere i garaget idag för att titta till bilen, koppla bort laddaren och starta den en stund så Ac:n skulle smörjas. När jag väl startar den låter den som en gammal E30 med dåligt inställda ventiler!? Jag tycker inte de låter som vanosen iaf, bilen gick tyst som en fis i rymden när jag ställde in den. Hur kan den helt plötsligt ticka så mkt!? Det kommer från vänster sida om man står framför motorn, upp mot kupén.. Är det bara att ställa in ventielerna vid påställning till sommaren eller kan de vara nått annat? Funderingar någon? =/ | |
|
Det låter ju som att ventilerna inte får den smörjning de behöver. En del M5 e39 tickar ju kraftigt vid kallstart innan oljan når upp och börjar smörja... Hur länge hade du motorn igång? Tystnade den inte? Har du varm eller kallgarage? Mvh Peter |
|
|
Peddan: De är som du säger, den har alltid tickat kraftigt vid kallstart och efter ett par sekunder slutar det. Men idag sluta det inte alls, jag tyckte dessutom att det inte lät riktigt som det brukar, de va ett väldigt starkt tickande från just vänstra sidan. Bilen står i varmgarage (håller väl ca 15 grader) och jag lät den stå i några minuter, men som sagt sluta de inte att ticka, så jag blev lite nojig och stängde av bilen. Hur pass farligt kan det vara om man låter den stå en längre stund för att se om de slutar? |
|
|
Ok.. När byttes oljan senast? rätt olja? Ni har väl kollat oljenivån?:-) Kan ju såklart oxå va en eller flera ventiler som (kärvat lite) Eftersom den låter mest på ena sidan. jag hade provat o starta den igen o varmköra den lite om omständigheterna tillåter..för o se om den tystnar. Om det är skadligt eller inte vågar jag inte svara på.. Jag ska förresten själv ner o starta min egna M5 nästa vecka då jag oxå tror det är bäst o varmköra den iaf 1 gång/mån under vintern för att alla (delar) ska få röra sig lite o inte rosta fast...:-) MVH Peter MVH Peter |
|
|
Jag bytte olja precis innan avställning, plus filter :) och jag använde självklart castrol tws! :) men jag glömde kolla oljenivån, men den läcker inte så den bör ju vara bra. Får köra ner imorgon igen och testa lite, är tyvärr inget väder för att ta ut den en sväng och prova! Så de får jag nog ta till våren! Ska prata lite med garagegrannen med, han är gammal BMW-mekaniker, han kanske har nått tips :) Tack så mkt för tipsen och lycka till med din M5a imorgon! :) hoppas de går problemfritt! Mvh Gustav |
|
|
Tjenare Gydell Ganska övertygad om att det är en lyftare som hängt sig! När bilen står ett längre tag så töms ventillyftarna till sista droppen olja. Som vi alla vet så är ju 10-60 oljan ganska trög.. Ganska säker på att lyftaren börjar arbeta som det är tänkt om du varmkör ordentligt så du får oljan lite tunnare. |
|
|
Tja wannabedivers! Tack för tipset! Just nu är de bara slask å snö här, får se om de kommer nån solig och torr dag snart! Kan man varmköra bilen på tomgång? Jag har hört att det kanske inte är att rekomendera? |
|
|
Hej igen! Tack för alla tips! Wannabe: Du hade rätt! Jag va där idag och körde den varm, iof på tomgången, men efter ett tag sluta den att ticka och lät precis som vanligt! =) Nu kommer jag försöka starta den varannan vecka, så den får lite smörj här å där! Nu längtar jag ännu mer till våren när jag satt där å gasa! ;) Mvh Gurra |
|
| Nackdelen med att varmköra på tomgång är att det tar längre tid och sliter mer på motorn. Jag skulle rekommendera att endast varmköra en gång per månad istället för en gång i veckan om man inte kan hålla sig. En motor tar inte skada av att inte startas på några månader. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.