|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej grabbar har en e39a-96a , började men att byta spolarpumpen då funkar det enbart när jag andvänder "intervall" spolningen och då kommer det bara på förarsidan , vad kan det mera vara för problem? Mvh | |
| Hej. Jag har problemet på min E34 att slangen har skavts av vid gångjärnet till motorhuven eftersom den ligger böjd där, jag bytte slangen och min fungerar kanon nu. Vet dock inte om det är sammt konstruktion på din men värt att kolla så att alla slangar är hela. Mvh | |
|
Båda spolmunstyckena jobbar på samma slang, det är troligen stopp i det munstycke som inte spolar. Med intervall, menar du kanske intensivfunktion som finns på vissa bilar, denna har en egen behållare och pump för detta. Troligen jobbar inte din ordinarie pump, kolla kablar och anslutningar osv. Enklast är ju om du står stilla med motorn avstängd, då hör du om pumpen/pumparna jobbar osv. FP |
|
|
Slangarna där spricker/torkar. Måste ju vara en kort slangbit från munstycke ett till munstycke två. De kan vara onödigt knepigt dragna. Jag bytte mina och gjorde en bättre lösning själv. Ta bort mattan under huven och kolla slangarna vid munstyckena. Det är ju risk att ev läckage lägger sig i mattan och även ner över plast etcetera. |
|
|
Det sitter inbyggda backventiler i spolarmunstyckena, separata för ordinarie spolning och intensivregöringen. Jag fick ta isär själva munstyckena och rengöra för att få spolningen att fungera utan problem. Backventilerna kan torka fast och få svårt att släppa igenom vätska. Saknar din bil intensivregöringen så finns det i alla fall en backventil i munbstycket. Hade samma problem med strålkastarspolningen, bara en sida fungerade. Även där sitter det backventiler. Här testade jag en annan lösning. Fyllde behållaren med varmt vatten och lite diskmedel. Körde spolpumpen manuellt och lyckades få igång backventilen. Nu fungerar alltihop utan problem. En varning dock. På min E34 så får man inte vända + och - fel på spolpumpen till rutan, då brinner någonting upp inne i pumpen och den är förstörd. Lärde mig detta den hårda vägen.... //Göran |
|
|
Prova inte att blåsa på med tryckluft Har själv provat Ha deT |
|
|
Tack för diverse tips är ju skapligt irriterande att det bara kommer på förarsidan & bara kommer om jag trycker på sidan utav spaken dvs, intervallspolningen. det kommer ingenting på någon utav strålkastarna eller passagerarsidan och när man ska få fram spolarvätskan på vanliga sättet genom att dra spaken mot sig kommer den 0. , finns det flera spolarpumpar på bilen? har bytt 1 men har läst att det tydligen ska finnas flera? vad säger ni :) Mvh Sigge |
|
|
Det finns två pumpar, för intensivtvätt och för vanlig spolning. Pumparna sitter i botten på behållarna, om jag minns rätt så får man plocka bort innerskärmen i hjulhuset för att komma åt. FP |
|
|
I våras när jag hade problem med att inget kom på rutan så observerade jag att det efter varje tryck på spaken droppade vätska höger fram under bilen mellan framhjul och framdörr. Det var då slangen som hoppat av pumpen. ___ //Ulf |
|
|
Programmer - men då hörde du väl den aktuella pumpmotorn? Jag tycks ha samma symptom men varken intensiv- eller vanliga pumpmotorn snurrar, vilket kanske tyder på att det inte är slangen som hoppat av? |
|
|
Ta ur motorn och mata direkt från batteriet. Måste matas rätt eftersom motorn bara roterar åt ett håll. Min pump var he när jag mätte den men verkar som kolven hade skurit och satt fast. Satte i en ny motor och nu fungerar det. Tänk även på (överkurs) att T-kors vid spolarmunstyckena ger ett betydligt störrew motstånd för motorn och sätt dit ett Y-kors istället så flödar det oerhört mycket bättre. Höger framhjul, höger innerskärm (a8 skruv om jag minns rätt) så kommer du åt behållare och motor. |
|
|
18 skruv ska det vara inte a8 ehe |
|
|
Unix, tack för tipset, men min har två motorer (intensiv och vanliga motorn) kan båda verkligen paja samtidigt? |
|
|
Mera troligt att nån gemensam nämnare för båda är orsaken: Styrbox, kablage, skarvar och kontaktstycken på kablaget, jordpunkt för motorerna. Har för mig att de har en gemensam jordanslutning, ev. har de jordanslutning via sitt fäste. Har inte kollat själv på detta men det finns ett antal inlägg om detta. FP |
|
| Om jag inte missminner mig sitter en jordkabel skruvad i karossen innanför behållaren en bit från motorerna. I vilket fall bör ju det mesta kollas innan man ger sig på styrbox etcetera, vilket ju kan bli betydligt dyrare ... | |
|
Visa bilar har mer eller mindre klipska lösningar för att spola på två olika ställen med en pump. Tror inte BMW använder detta men hos VAG låter man en och samma pump för att spola både bakrutan och vindrutan, fast inte samtidigt. Man styr genom att polvända matningen och låta motorn med sin kugghjulspump rotera på olika håll. Med hjälp av ett par backventiler osv så funkar det som tänkt. Unix: Vet inte om jag håller med helt ang. Y och T i just detta sammanhang. Det i särklass största motståndet i spolsystemet är ju den trånga kanalen ute i munstyckena, flödet i de (förhållandevis) grova slangarna innan det når munstyckena är långsam men med ett visst tryck. I system med snabbt flöde, t.ex om man tar bort munstyckena och låter det flöda fritt, dvs högre flöde/lägre tryck. så kan man kanske märka skillnad. Betvivlar inte att du kanske har annan erfarenhet vid nån test osv, obs att vissa grenrör för spolsystemet medvetet har förträngning inlagf dör att fördela osv. Syns om man kikar in i T-röret osv, men om båda är helt öppna så lovar jag nog att båda spolar t.ex vindrutan lika bra. FP |
|
| Ok jag har dock testat med T och Y och med T blev det tunna vassa hårda strålar och med Y mjuka strålar, en avsevärd skillnad. Tilläggas kan att motorn gick sönder ganska snabbt när jag testade T och motståndet kan ha haft betydelse enligt min erfarenhet. Det var en avsevärd skillnad. Slumpen spelar ju också som alltid in i tekniska sammanhang inte minst :) | |
|
Helt klart var det nåt som skilde mellan Y och T-rören. Att motorn gick sönder i samband med detta är svårt att sia om, verkar nog ha varit slumpen som spelade in. Som vi vet så blir det ibland stopp, och ibland hoppar slangar av osv, dess båda ytterligheter i sig tar inte kål på spolarmotorerna. Men formen på rören, om de båda har fullt genomflöde (bara då), spelar ingen roll i detta sammanhang, "bromsen" ligger ute i munstyckena. FP |
|
|
Har liknande problem med min 518-95, endast intensivrengöringen fungerar dvs när man trycker in spaken mot ratten. Bytte därför pumpen som aktiveras då man "drar spaken mot sig" mot en ny, men den låter inte/eller känns då den kopplas till strömkontakten, ska den inte göra det? |
|
| Såg att ny pump (bytte nyss i min) har samma storlek på stiften så man kan råka ansluta fel/bakvänt. Pumpen ska ha spänningen på rätt stift eftersom den endast roterar åt ett håll. Om det nu kan vara något sådant enkelt menar jag. | |
|
Om ni blåser med tryckluft är det bäst att ni tar bort slangarna först för annars blåser ni bara in skräpet i slangen och sedan spolar ni tillbaka det till munstycket igen. Dessutom riskerar ni att förstöra backventiler och då blir det inte bra alls. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.