AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.311

Nollställa nedräkning för oljebyte - 320i -99?

Hej,

Skulle behöva hjälp med ett frustrerande problem. Som rubriken beskriver: Jag vill nollställa km för oljebyte på min 320i -99 (byggd under -98) eftersom jag servar den själv. Har kört bilen ganska länge utan att nolla, eftersom jag trodde specialverktyg behövdes, så naturligtvis visas nu -"en massa km".

Jag har provat detta:
Länk
Och jag har provat detta:
Länk
Men till ingen nytta. Jag kan köra lite kul tester på bilen med den senaste metoden, men "rESTET" dyker aldrig upp i fönstret. Istället går bilen tillbaka till vanligt läge då jag håller knappen intryckt.

Vore tacksam för hjälp!
/T.
Kan lägga till att jag programmerat om nyckeln jag använder, för säkerhets skull, men att det inte hjälpte.
32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Åka till BMW-verkstaden och be dem nollställa?

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har för mig att det var först 2001 som funktionen med att nollställa via trippmätaren kom.

Tidigare bilar måste nollställas via diagnosuttaget.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jag har provat proceduren i den första länken - exakt samma som beskrivs under DIY här på autopower (provat flera gånger, såklart). Det har ingen effekt.
99:an

Har du kvar den gamla sorten under huven? Kommer inte på vad den heter men en rund svart som satt i E36:orna.

Eller enbart OBD uttaget?

Tänkte mest att det går att köpa för 200:- på tradera till dem eller Ebay, så har du en sedan.

Vissa Bmw firmor kan hjälpa en gratis och vissa ska ha ett par hundra.
Min bil har den runda diagnos-kontakten under huven, i det tomma utrymmet på passagerarsidan.

Jo, det kanske är dags att investera i ett reset-verktyg, särskilt om de bara kostar ca200kr. Men vad gör de då? För om de bara kopplar ihop nr7 och nr19 så lär det ju inte har mera effekt är den kabel jag använt hittills. Jag använde en kopparkabel med de skalade ändarna doppade i lite electro-silicon för att det säkert skulle bli kontakt.

Jag ska svänga förbi BMW också och se vad de säger.
Okej. Har själv inte velat mixtra eftersom reset verktyget var så billigt, så jag valde att köpa ett sådant direkt. Fungerat kanon de 10 åren jag haft Bmw nu.
Jag gav upp och svängde förbi BMW. De nollade bilen för 201kr.

Mental notering: Köp specialverktyget innan nästa service.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Jag resetade enligt länken på min -99:a och det funkade bra. Dock får man testa sig fram med tiderna (öka tiden tills det tar). Man ska inte reset:a för länge för då kan man nollställa något permanent har jag för mig.

Tänk på att reseten inte slår igenom förrens du tar bort byglingen. Du kan alltså inte hålla korstlutningen på plats och vänta tills det blir gröna lampor i panelen.

Jag provade med 3s, 5s och 12s utan resultat. Jag smorde, jag gned bort eventuelt ärgad metalyta, jag slet, jag jordade till karossen, jag byglade 19 och 7. Ingen effekt. Jag gav upp.

Min bil har inte "gröna lampor på panelen", den räknar ned till oljeservicen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.