AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.563

Xenonljus pekar i backen

MR
8
MRDART
530da touring 2000
Som rubriken lyder... Har en e39 530 da årsmodell 2000, lysena pekar väldigt långt ner i marken men ändrar sig då man kör med givaren på höger framvagn så den biten verkar fungera. läste på ett annat forum att det kan vara justerskruvarna för den manuella justeringen som gått sönder, provade således att justera manuellt och inget händer... lyckades hitta ett reservdelsnummer för reparation, gick med det nummret till min lokala handlare och han sa att det inte passar till min bil, för att mina lyktor inte är delbara, men jag har ju haft dom isär och polerat lyktglaset så det verkar inte stämma. Har googlat en hel massa och det pratas om pre/post facelift men min bil är pre-facelift passar då detta kitet art nr: 63120027924??
Vill inte köpa nya lyktinsatser, det känns ju som de kostar lika mycket som en ny bil... Hittade nyss att det går att fixa på post facelift också om man är modig och vågar baka lyktorna i ugnen...
ri
699
riku
740iA -97
Förra ägaren till E38:an sa något liknande, då hade fästet till någon kontroll arm under framvagnen lossnat, kanske nåt liknande på din.
Tror det var nr. 12 Länk
ri
699
riku
740iA -97
Kanske din bil Länk
MR
8
MRDART
530da touring 2000
Nej Givaren fungerar... det är den manuella justeringen som gått sönder... tydligen ett vanligt fel
Ne
150
Nenne68
535DA Touring -16 MSport
320DA Sedan -19 Msport
Du skriver att du testat att labba med givaren i höger framvagn. På den E39 touring 2001:a jag hade så lade givaren höger bak av. Det gav samma symptom som du skriver. Jag bytte givare, justerade om halvljuset med skruvarna framm och sedan funkade det.

Tanken är tydligen att om bilen konstaterar givarfel, så är det säkrast att ljusen pekar i backen så bländar man ingen. Men mörkerkörning blir ju på köpet riktigt spännande.
Finns något i strålkastaren med som brukar lossna.
Öpnna det stora svarta locket som sitter ovanpå strålkastaren och kolla om insatsen är lös?
MR
8
MRDART
530da touring 2000
Har pillat isär och tittat nu... det är 2 plastmojar i varje lykta som är kass, har kollat upp nu och det ska vara art nr: 63 12 0 027 924(ett kit per lykta, innehåller både höjd och sidojustering) som passar till min bil, kan ju vara att ngn har bytt lyktor tidigare för enligt realoem så ska de inte passa till min bil, och inte enligt min lokale bmw handlare heller, men vad jag kan se på bilder osv så ska det passa fint...
Facelift modellerna har tydligen en annan variant som är lika ömtålig, men där finns det ersättningsprylar i metall att få tag på till en betydligt rimligare peng än nya lyktor...
Hoppas det även hjälper ngn annan med samma problem.
MR
8
MRDART
530da touring 2000
Så nu är första lyktan fixad tog ca 40 minuter, fixar den andra imorgon, medans grabben är på dagis...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.