AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
7.839

Att tänka på vid X5 köp ?

Sida 1 av 2
Jaha så vart abstinensen för stor efter jag sålt 5an tidigare i höstas ;)
Är nu på jakt efter en X5a och har hittat ett objekt som jag tycker verkar ok.

Frågan är nu innan jag ser den i VR ( Viritual Reality ) vad jag skall tänka på innan jag slår till ?

Har aldrig kört,åkt,ägt en X5a tidigare så vad som slits,låter eller är defekt på dessa vet jag "nada" om i dagsläget,så kommentarer från Er som äger eller ägt är guld värt för mej just nu.

Kostnader för ägandet betyder mindre,men det rör sej om en -01 3.0 bensinare med Manuell låda.

Dessa saker var de jag prioriterade,dvs 6an samt man-låda.

Förvisso är en V8 nästan lika snål,men jag gillar en 6a...that's it :)

Så skriv något kort om Din erfarenhet ang X5an Du ägt eller äger.

//Niclas
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Hej
Jag är bara kanonnöjd med min x5:a...en 01:a 4.4 med 15500 mil på mätaren. I princip "all utrustning" :)
Kanonbil nu på vintern.
Har man råd ska man ha en sån.....
Jag har faktiskt inte bytt en endaste pryl förutom en baklampa sen jag köpte den så det finns inte mycket att bråka om för min del, njae...kanske då bensinförbrukningen, hahaha

Frasse
Ja en V8a lockar men svårt att få med manuell låda antar jag?
Letar på blocket för fullt just nu men utbudet varierar och jag vill ha en svensksåld bil.

La ut frugans 320i -01 ikväll på AP samt Blocket och herrejisses vilka nötter som ringde !!!

Utav 30 samtal på mindre än 2 timmar ( jo det är sant ) så var 10 i princip omöjliga att samtala med,3 hot med jag vet vad du bor,3 fyllon som inte fattade att bilen var såld redan och borta från blocket utan rabblade outröttligt frasen " den finns på blocket,den finns på blocket,den finns på blocket"....suck...

27/30 okänd nationalitet 3/30 känd nationalitet.
Försöker inte vara SD anhängare här på något sätt,men jag är mindre förvånad nu än i september kan jag säga ;)

Hur som,vill köpa en X5a svensksåld med Manuell låda.
Ingen Diesel men om det sitter en V8a under huven spelar mindre roll bara det är en manuell låda.
Drag och rails ett måste.

Åker gärna en längre tur för ett bra objekt.

Snackade med en Pizza bagare i stan ( jo ett riktigt BMW freak :) som själv äger en X5a 3.0 -02.
Fick bara mer sug efter detta ( ja en X5a och inte Pizza hehe ).
Han hade bara gott att säga om X5an så en sån skall det bli....

Tips och råd emottages gärna :))

Hetsa inte upp dig om det är en v8 med manuell eller inte - bilen är dyr i drift oavsett -- inbilla dig inget annat.

Du ska kolla efter trasigt handtag på bakluckan/trasig skyltbelysning bak (packningen torkar och släpper in fukt = rostar sönder).

Strålkastarnas "glas". Kolossalt dyra, över 20 tusen för båda nya.

Dörrlås. Släktsjukdom inom BMW, dom tycks inte kunna tillverka lås som håller för svensk kyla.

Drivknutar, kolla att gummidamaskerna är hela på alla fyra hjul.

Nivåreglering. Luftbälgarna bak går sönder med jämna mellanrum.

Allmänskicket: om den är sliten och trasig och ser ut som om det bott en babian i bilen så är det troligen så, oavsett hur billig den är. Vill du efterträda babianen?
Gillar Babian beskrivningen Lasse-SL500 ;)

Tack för dessa tips :)

Med "Dyr i drift" menar Du då allmänt försäkring & skatten ?

Dörrlåsen vet jag om då jag ägt 2 E39or samt en E46a med samma fel,dvs frusna dörrlås.

Luftbälgarna har jag sett kommentarer om här på AP,men det händer 5orna med tydligen.
Kanske oftare på en X5a pga tyngden?

Kompletta insatser finns att tillgå för runt 3000kr på www.laga.se såg jag vid ett sök där,så det känns lungt ändock,men tack för påminnelsen i alla fall.
Hehe. Jag menar att den drar mycket bränsle, oavsett om det är en bensin-6:a, v8:a eller diesel. Stor och tung + fyrhjulsdriven = mycket bränsle.

Den är ganska dyr i försäkring också, det verkar vara en modell som råkar ut för mycket skador.

Jag har själv haft min 4.4 i ett år nu, bytt två c-lås i dörrarna och bakluckans handtag (trasig packning + rost), annars inga problem alls. Snittar 1.42 i körning kring Stockholm (inte innerstad, men inte landsväg heller.

Men det är en härlig bil, helt underbar att köra. Förhållandevis bra ljud i stereon också, åtminstone om man jämför med e39.

Lycka till!
Jo har räknat med 1,2-1,3 lit/mil och skatten tja 3500kr/år.
Kvittar faan om man ser till vilken bil man får glädjen av att ratta ;)

Har länge känt ett behov av storhetsvansinne ( SUV ).
Vägarna här i Dalarna är inte direkt vänliga mot sänkta e39or vare sej vinter eller sommartid.

Så nu prioriteras frigång,4WD och lastutrymme ( naturligtvis i kombination med körkänslan ).

Hoppas bara allt blir bra med det tänkta objektet....?
Såg denna test från Teknikens Värld

Länk

Om än gammal så bra att veta ang V8 eller 6an.
Blev inte mindre sur för att nivåreglering saknas på 3.0 modellen,men stämmer detta verkligen rakt av så där?
Jag är oxå i tankarna på att köpa en X5 och följer tråden nogsamt.
Dock vill jag ha V8 och automat.
På tal om åttan, har inte den samma problem som dom andra serierna med lösa oljebultar?

///Micke
Min cabrio Länk
Det är just detta jag befarar Micke Olsson,detta med oljepumpsbultarna skulle hålla mej vaken om natten känns det som.

Å andra sidan är V8an förskonad enl AP-Forumet från VV problemen där M54an (6an) inte har det bästa ryktet ( vet själv då jag drabbats utav detta elände ).

Det finns för & nackdelar oavsett motor alternativ,men jag föredrar personligen 6an då jag skruvat lite i denna ( M54 ) tidigare.

Har lite fördommar mot Aut-lådan med som verkar kunna stjäla en god natts sömn ochså?

Men men,det är jag som är nojjig bara,tror att X5an är den bil som jag egentligen skulle haft från början :)

Kollade av lite försäkringsuppgifter på det objekt jag håller på att titta på..
Helförsäkring + Tilläggsförsäkring = 8758kr/år.
Körsträcka 2001-2500 mil samt självrisk vagnskada 5000kr.

I detta får jag 20% Rabatt ytterligare,så det känns ok så långt.
Så runt 7400kr/år blir det när man räknat av de 865kr för skatten på premien som drabbar oss alla.

Dalarnas LF är det jag tittat på då,BMW Org Försäkringar skulle ha 11678kr för samma.
En grej att kolla är viskokopplingen till kylfläkten. Det går rätt lätt att känna med handen att den har tillräckligt motstånd. När den blir sliten blir kylsystemet överbelastat när det är varmt ute med kokande motor, spruckna slangar, expansionskärl och kylare som konsekvens (I know.. :)

Inte så fasligt dyr att byta, skulle gissa på kring tre tusen.
Stämmer bra Lasse-SL500.
Samma strul jag hade på min E39a tidigare,fast då var det glappet jag reagerade på i den kopplingen.

Visserligen 2,5 motorn men samma familj.
Pris 3700kr för denna tingest exkl jobbet ( gjorde detta själv ).
Be
159
Benzan
X5 30d M-sport F15
ttp://www.garaget.org/?car=192869
Alex84 du skriver att du ska prioritera frigång,4WD och lastutrymme ... Lastutrymme ?? har du titta i skuffen på en X5a ?

jag åker X5a å jag kan säg att jag e glad att jag inte har kids än :-)

/Benny
@Benzan: Jo har kikat lite och läst något om typ 500 liters lastvolym?
Problemet med den E39 touring jag tidigare ägde så var det den lutande backluckan ( glasluckan ) som irriterade mest.

Ställde man ex resväskor på högkant så riskerade man glasrutan på luckan om man inte var observant när man skulle stänga luckan.

Nu vet jag som sagt lite om just X5an,men tycker mej se att detta fenomen inte finns på X5an?

Att längden in i lastutrymmet inte är så långt när sätet är uppfällt är en annan sak.
Nerfällt tror jag att X5an spöar Touringen med,men jag kanske är ute och cyklar med detta påståendet?

Frigången däremot råder inget tvivel om ;)
Be
159
Benzan
X5 30d M-sport F15
Ja fäller man sätena så blir det ju stort :-)

men uppfällt e det ju bra mycket mindre än Touringen.
Hur är höjd till glasrutan som jag beskrev med Touringen ?
Är det högre ?

Bra med så mycket input som möjligt :)
Be
159
Benzan
X5 30d M-sport F15
vet inte riktigt ang höjden. men skulle gissa på att det inte är mycket som skiljer isåfall..
Det är mindre lastutrymme än man tror. Av någon skum anledning gjorde BMW baksätet väldigt rymligt på bekostnad av skuffen.

Det är större än e39 (nästan 20 cm bredare och 15 cm högre), men det är faktiskt grundare än e39 så det är risken att "väsktricket" inte funkar på X5:an.
Tack för alla svar,kanon att veta :)
Om du bor i nordliga delar av sverige bör du kolla upp att du har fått vevhusventilationen isolerad, och att du har motorvärmare.. kollade bara att de fanns uttag vilket det gjorde dock ingen motorvärmare bara coupe.
ez
190
ez_ric
Porsche Cayenne Turbo -06
kolla casterstagen också! enligt min meck så är dom samma som för 5:an och alltså underdimensionerade för X5:ans vikt. Jag har bytt till förstärkta som ska hålla mycket länge. min meck har fått byta två gånger på 16 000 mil.

även andra sjukdomar från 5-serien följer med:

Slutsteget till kupefläkten ger upp (och drar sllut på batteriet)
Pixelbortfall på display'en
Dörrlår som inte pallar kyla

Är du säker på att du ska ha manuell? Min är manuell och jag tycker att utväxlinegn är trist... I 110 - 120 ligger man runt 4000 rpm.

1,2 ligger jag på i snitt men jag kör mycket motorväg.

Ägandekostanden är ganska hög. Jag betalar ungerfär lika mycket milen för min 01:a som för en sprillans ny BMW i + 300 000 kr-klassen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.