|
|
|
|---|---|
|
Som rubriken lyder har jag börjat lossa låskistan på förardörren. 3 stora torx på dörrgaveln håller själva kistan på plats, men hur lossar man sedan själva kistan från dörrhandtaget utan att ha sönder något? Måste handtaget lossas också? Har sökt både här och på E46fanatics utan att hitta rätt länk. Har dock för mig att någon har postat en länk med bilder här, men detta var länge sedan så jag kan minnas fel! | |
|
handtaget behöver ej lossas. ( tror jag ) dock måste du plocka ner dörrsidan. sen kommer du säkert se hur du ska fortsätta :) |
|
| om du tar bort en oval plastbit så ser du en insexskruv som håller låset där du stoppar in nyckeln. skruva försiktigt bort den och dra ut låset . handtaget sitter kvar .vajern måste ju däremot lossas men det kommer du att upptäcka när du försöker ta ut kistan genom dörren . | |
|
steveson: Jag lyfte en gammal tråd och såg sen att det var du som var TS. Hur gick det, hur fick du ut låskistan ur dörren? Ursäkta om jag ställer samma fråga i flera trådar men detta är enerverande! |
|
| det som var problemet för mig var att få kistan förbi skenan som rutan glider på har hört att bmw i kramfors dar ut kistan utan att lossa skenan men det tordes inte jag dörrsidan är inget problem det är torx lite här och där en lite lurigt bakom backspegeljusteringen bla .men en hel del clipps .airbagen måste ju bort . lycka till | |
|
Jag har nu lyckats få ut kistan ur dörren. Hissade ner rutan så bultarna som fäster rutan syntes i de nedre hålen i plåten, lossade rutan och drog upp den och hängde den på sniskan. Lossade uppe och nere på skenan som rutan löper i, vek undan den och fick ut kistan ur hålet. Typiskt nog hade jag fått en kista tillverka 09/2000 och på den var inte mekanismen till handtaget samma som originalet. Kopplade däremot in den nya kistan och på den regerar nyckeln så alla dörrar öppnas men rutorna fortsätter rulla ner. Jag har väl troligtvis fel även på reläerna i gm5? Jag återkommer med svaret när jag har det, tack alla för hjälpen så länge. Det är värt mycket att forumet finns och viktigt att vi förklarar hur vi löser våra problem. Byte av låskista Lossa sidoruta (för sökningens skull) |
|
|
Ny info. 325 -99 Den nya kistan fungerar som den ska. Vrider jag nyckeln motsols ett 1/4 varv och tillbaka igen så öppnar den alla dörrar. Rutorna rullar inte ner som de gjorde innan. Det går däremot inte att låsa, nyckeln går inte att vrida medsols alls. När jag känner på den gamla kistan med mejsel så är det ett lite fjädrande läge medsols men inte genom nyckeln. Kan det vara låskolven i sig som är kass? Nästa problem är att fjärren inte fungerar alls. Fjärren på ena nyckeln har aldrig funkat och den andra har blivit sämre och sämre. Jag har bytt gm5 (trodde att det var felet från start) och initierat nycklarna enl. intruktionsbok och mektips, nycklarna blinkar men ingen kontakt med bilen. Någon som har varit med om samma. Det går att öppna och stänga bilen med knappen inne. Bakluckan går inte att öppna, gick när fjärren fungerade men inte på knappen på luckan. Går alltså inte alls nu. Förmodar att detta är ytterligare ett enskilt problem. Många fel ihop gör inte det hela lättare. |
|
|
Såg en bra guide hur man plockar ut en låskista på en E46 Coupe. Följde den och lyckades plocka ut och sätta dit en ny på min 320 Coupe-02. Länk Lite meck är det men det gick... Anders Nöjd BMW Gubbe |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.