|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har precis köpt mig min första BMW, det blev en 535i E34 från 1992 som gått cirkus 31,000 mil. Den behöver en del kärlek för att bli tipptopp igen, och det var därför jag köpte den. En sak som jag skulle behöva lite hjälp med är kupéfläkten. Jag har läst en hel del trådar om just detta fenomen, min kupéfläkt fungerar inte på något av stegen, så jag förmodar att det inte är något motstånd eller "svärdet" som är trasigt? Igår var jag på skroten och plockade upp en begagnad Bosch-fläkt, men efter att jag fick ur min befintliga, så såg vi att det inte var samma. Då upptäckte jag att jag har AC i bilen, och till AC är det givetvis en annan kupéfläkt. Det vi då gjorde var att vi mätte de två kablar som var kopplade på fläkten, och den hade 11.8V när bilen var avstängd och jag vred på fullt blås, men ändå har fläkten inte fungerat? Efter detta testade vi även att sätta 12V direkt från ett batteri, och då hoppade fläkten till rejält, givetvis motsäger det här det jag skrev ovanför? Men skall dubbelkolla så det stämmer, kan varit tröttheten som spelade in.. Tacksam för hjälp! /Robin | |
|
Låter ju som att något är glappt i anslutningen till fläktmotorn om det finns spänningen där och den står still för att sedan starta när du tvångsmatar den via några andra kablar. Testa igen och se vad som spökar. En möjlighet kan ju vara att nått av kolen i motorn inte är som det ska, ligger löst, etc. //Magnus |
|
|
Hej! Kan meddela att kolen glappade som tusan! Rengjorde ytor och petade lite på kolet, kopplade på 12v och skräpet startade.. Slängde in kupéfläkten igen, och nu hade fläkten slutat fungera igen. Bytte fläkten, och nu är allt frid och fröjd. Förutom att mitt termostatbyte resulterade i tonvis med luft i systemet.. Så nu skall det luftas för fulla muggar, hurra... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.