AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.742

krånglande mätarhus e34 525 -94

je
32
jeppsthepepps
E30 327 turbo
e34 525i -94
W116 Mercedes 280SE -79
Hej! har problem med tankmätaren och temperaturmätaren.

temperaturmätaren funkar bara tills motorn blivit varm, iallafall enligt mätaren sen lägger den av.

sen tankmätaren visar olika värden hela tiden så som att de skulle skvalpa i tanken..

är det enklast att byta mätarhus bara?

MVH

"BMW probably the best car in the world"
Al
54
Alan_5
525d xDrive 14
Det går att byta hela panelen, men problemet är att du måste omprogramera hos bmw för ca 2500kr + själva materialet.
Hos mig var det hela panelen som dog och återkom igen vid liv av sig själv ett par ggr. En del sa att det är generatorns fel.
je
32
jeppsthepepps
E30 327 turbo
e34 525i -94
W116 Mercedes 280SE -79
okej, min far jobbar på bmw så ska nog få biligare isåfall men måste man omprogrammera om det är från en likadan bil? man skriver ju bara upp gamla miltalet på gamla respektive nya å kör på det ara =) eller?

Al
54
Alan_5
525d xDrive 14
Om din far jobbar på BMW varför frågar hit?? :)
Mil talet kommer att följa med bilen efter programeringen. Då det funkar inte displayen förän programeringen. Detta svar är baserat på en 323iA touring -97
je
32
jeppsthepepps
E30 327 turbo
e34 525i -94
W116 Mercedes 280SE -79
han är försäljare :P ingen mek tyvär....

ska in å felsöka iallafall =)

Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
En klassiker på dessa är att främst en grupp om tre elektrolytkodensatorer sväller och fungerar inte korrekt. Då får man alla möliga knäppa fenomen som hastighetsmätare som bara fungerar ibland, tank- och temperaturmätaren beter sig underligt och så vidare.

Har själv problem med hastighetsmätaren och ska prova att ersätta dessa kondensatorer och se om felet försvinner.

Finns olika alternativ
- du löder om och ersätter de misstänkta kondensatorerna
- du tar ett kretskort från ett instrumenthus du vet fungerar
- du tar ett fungerande instrumenthus från en annan E34 (finns en del att tänka på här så det blir rätt)

Men det behövs ingen omprogrammering. All info sitter i den kodplugg som sitter på baksidan av ditt instrumenthus (gäller för Gen II och III, för bilar som fick Gen I sitter kodpluggen i en av kablarna).
je
32
jeppsthepepps
E30 327 turbo
e34 525i -94
W116 Mercedes 280SE -79
ok så om ja köper ett beggat hus som fungerar kan ja byta "kodpluggen" från mitt till det nya så miltal etc följer med?

Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Javisst! Allt ligger lagrat i denna plugg. Förutom miltalet finns även uppgifter såsom
- skalfaktor för hastighetsmätare
- skalfaktor för varvräknare
- skalfaktor för tankmätare
- antalet cylindrar
- bränsleförbrukningsinformation
- indikator om du har econometer eller oljetemperaturmätare
- km eller miles
- storlek på bränsletank
- information om serivceintervall
- chassinummer

Om du köper begagnat så satsa på ett Generation III instrumenthus - dessa har ljusblå baksida. Gen I är gråa och Gen II är vita. Gen III kom redan 09/90 så de är ganska vanliga.

Köp inte ett Gen I instrumenthus, din kodplugg passar inte i dessa (kodpluggen för dessa satt i kabeln). Dessutom lider Gen I instrumenthus av den sk 299 960 km problemet där miltalsräknaren stannar vid 299 960 och vägrar räkna vidare. När jag var i kontakt med BMW om detta sa de att detta var en säkerhetsdetalj. I min värld kallar jag detta en mjukvarubug.
je
32
jeppsthepepps
E30 327 turbo
e34 525i -94
W116 Mercedes 280SE -79
ok tack så mycket för bra hjälp! =) har fått tag på ett Gen III instrument så de löser sig nog =)

Kolla den elektriska anslutningen vid tanken, så att det inte är glapp och oxider.
je
32
jeppsthepepps
E30 327 turbo
e34 525i -94
W116 Mercedes 280SE -79
yes de ska jag göra! =)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.