AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
32.226

Skaffa belysta dörrhandtag i dörrsidorna?

Sida 3 av 4
Jag är (tyvärr) inte elingenjör, jag läste maskin. Men med mina grundläggande kunskaper i ellära så låter det vettigt det du säger.

Det vore kul med en beskrivning av hur du kopplat - "beskrivning for dummies" :)

Själv konstruerar jag programvara, och helt off-topic såg jag att min gamla sökmnotor Boolware nu används för att driva hela hitta.se. Det är kul att mitt gamla program används av så mpnga, men det känns lite konstigt att det är andra som tjänar en massa pengar på mitt program, istället för jag. :)

Länk

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Nu jävlar ska ni få se på fan!!! :)
Har varit ute och tagit bilder och sorterat dem.
Har lagt upp allihopa. Resultatet först givetvis, sen kan den som önskar fördjupa sig om man planerar ett eget bygge.

Jag är extremt nöjd med resultat!! Främst för den höga originalkänslan och finishen. Mysfaktorn i bilen är enorm. :) Det är praktiskt också, särskilt belysningen i bagageluckan och på marken runt den.

Innerbelysning bytt mot LED (4x35050SMD resp 3x3 5050SMD), modifierat för dubbla vid innerbackspegeln. Bakluckebelysning 2x4x3+3x3 5050SMD. Spår frästa i dörrhandag och förvaringsfack. Monterat ljusledare från E60 med diodhållare från E60 till dörrhandtag, förvaringsfack eget. Tillagt orangea LED under dörrarna som belyser golvet. Kompletterat med 3 vita LED per ljusramp och fack samt 1 vit led per dörrhandtag. Bytt ut belysningen i de tre fönsterhissknapparna då de var svagare än på förarplatsen i original. Återstår att montera fotrumsbelysning fram orange/vit. Totalt 19 orangea och 28 vita LED monterade.

Bilder: Länk

Alla bilder är tagna med fast vitbalans dagsljus för att visa att innerbelysningen är vit och inte blå. Belysningen under dörrarna något något kallare, har ej hittat dagsljusvita 3x3 5050SMD.
Otroligt bra jobbat!!!

Nu blir jag ju jätytesugen på att göra samma sak med mysbelysningen i dörrhandtagen och förvaringsfacken, samt belysning på golvet!!!

Har du någon lista av artikelnummer och antal, så jag kan beställa på Schmiedmann direkt?

Är personligen lite mer avvaktande till C5W LED som innerbelysning, då jag personligen tycker att de ger för isblått sken. Men som lampor under dörrarna, som belyser marken när man öppnar, där är det ju kanon tycker jag!

Bra bilder också, svårt att ta skarpa bilder när det är lite ljus. vad är det för kamera?
ma
7.450
marin849
Material finns listat på en av bilderna Länk
Tror den är ganska komplett. Det går att dubbelkolla numren på bilderna också då de är fotade med sina påsar.

Jag tycker som du, därför satte jag först i LED under dörrarna och tyckte "oh shit vad dassig innerbelysningen blev nu", så jag började köpa 1 st av olika C10W tills jag hittade några som var äkta neutralvita så då slog jag till direkt. :)
Innerbelysningen ÄR vit, inte blåvit. Däremot lite blålilavit under dörrarna, har dock ej hittat någon bättre C5W (3x3 5050SMD).

Det är en Nikon D90, men det är inte därför det blir bra utan för att jag har använt stativ. Vilken kamera som helst med manuell inställningsmöjlighet och slutartider på 10-15 sek fungerar fint!
Tack! Jag hade tydligen missat just den bilden. Men en fråga: hur bar du dig åt för att koppla så att det ibland lyser vitt och ibland orange ifrån dörrfacken? Och har du fäst ljusledarna med smältlim?

Jag langar in en beställning på momangen här. Har ju totalt dille på belysning, har precis byggt en glasblocksvägg bakom hörnbadkaret här hemma, med en ljusslang infälld bakom glaset -- mycket trevligt när det i övrigt är mörkt i badrummet, bara vattnet och glasblocken lyser.

Funderar på att göra något kul med glasblocksväggen i vår dusch, att montera lysdioder för att lysa upp glasblocken. Vore kul, och säkert också -- 2 volt är ju inte så farligt. :)
ma
7.450
marin849
Hehe, man kan aldrig ha för mycket lysdioder. :) Så länge som de är diskret monterade dvs!!
Det är det som var nyckeln till framgång här, att använda ljusledarna från E60 för att sprida ut ett jämnt fint ljus och inte en ljuspunkt som det blir annars.
Till fotrumsbelysningen kapar jag samma lysdioder rakt av så att de lyser i princip 180 grader istället för 30. 3 st ovanför pedalerna lär göra susen. Och sen en originallamphållare av samma typ som sitter under dörrarna.
Att köra med platta dioder som sprider nästan 180 grader kan vara ett enklare alternativ till dörrhandtagen kanske, men det ÄR snyggt med ett "ljusspår" istället.

Sen är ju ljuskällorna på E60 alldeles för svaga. Jag har 5mm dioder rakt in i ljusledarna i facken och dörrhandtagen istället för original (finns bilder på dessa). Att väga av rätt ljusstyrka la jag rätt många timmar på, det harmonerar nu väldigt fint med instrumentbelysningen och nattbelysningen i taket!
Eftersom förvaringsfacken är gråsvarta syns det nästan inte att de lyser när man har dragit ner instrumentbelysningen till behaglig nivå, MEN såfort man lägger något i facken som inte är kolsvart lyser själva objektet! Asläckert!

Allt orange går på ledning "58G" dvs nattbelysning, samma som instrumentbelysningen och den dimmas med vredet. Den pulsas med 80Hz. Därför fungerar det så bra att välja ljusstyrka med motstånd och ändå få linjär dimning. Bilen reglerar dessutom pulserna så att batterispänningen kompenseras. Den har jag skarvat från belysningen till fönsterhissarna i varje dörr (där jag också satt i samma 5mm dioder istället för orignal 3mm, dock med 1800Ohm istället för original 680 för att få exakt samma ljusstyrka som reglagen i förardörren).

De vita lysdioderna är skarvade från original markbelysning i dörrarna.
Funkar fint att öppna en dörr o se det mörka orangea tonas över i ljust vitt och tillbaka igen när man stänger dörren.

Alla skarvar är krympslangade med smältlim i och utanför (=tätt). JST-kontakterna är också isolerade med smältlim i bakkanterna och tack vare dem går det att plocka isär allt utan att förstöra något då allt går att koppla isär.
ma
7.450
marin849
Ja, ljusledarna är smältlimmade.
Först är fixeringspinnarna som används på E60 bortkapade, sedan spår fräst i dörrfacket inkl en "övergång" Länk , sedan smältlimmad Länk . En liten bit i taget för att justera in den i höjd för att få så liten kant som möjlig om man drar fingret över kanten inuti facket. Ljusledaren går att böja till för finjustering o så limmar man allt eftersom. När den satt bra satte jag dit 3 st vita led ovanpå Länk , dessa behövde man också justera in exakt en i taget medan den var inkopplad för att få en bra jämn ljusbild när de lyser genom ljusledaren.

Sen råkade jag visst lägga en kraftig sträng av smältlim runt förvaringsfack mm mot dörrsidan som redan var smältlimmade från fabriken också. :)
ma
7.450
marin849
Modifierade ljusledare Länk
Det var en väldigt fin dokumentation marin849, all heder till dig för den! Kul inspiration också, jag kommer definitivt att göra denna själv då jag anser att belysning gör oerhört mycket för trivseln.

En fråga: hur har du fäst de vita dioderna mot ljusledarna? Smältlim?
ma
7.450
marin849
Jag har först kapat de vita dioderna och tryckt dem mot en genomskinlig plastbit 0,5mm eller så och lagt smältlim runt. Detta för att få upp en area att limma på runt ljusledaren. Sen har jag passat in dom en i taget med smältlim (inkopplade) för att få till exakt rätt vinkel när den lyser igenom ljusledaren. Först en droppe och sedan resten när den sitter rätt. Länk Länk

Ta o spana igenom alla bilder en och en så får du nog svar på de flesta frågor, de är sorterade efter "ämne", det går att klicka på bilderna för att få dem i 2048 pixlars bredd också.
En lite fråga: för att ta ström så har du ju tjuvat in dig på sladdarna till elhisskontakten och lampan i dörrens underkant? Och LED med nya kablar fästs på baksidan av därrsidan.

Så för att kunna lossa dörrsidan måste man ju ha nya små snabbkontakter, en vid hisskontakten och en nere vid lampan. Eller tänker jag fel?

we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Skönt att fler har dille på belysning, snyggt Marin!
Börjar bli varmare ute snart, och dags att börja med detta.

Marin849: På bilderna syns påsar med artikelnr 63319159377, men det numret finns inte med på listan.

Schmiedmann kallar den för LED DÖRR-/SIDOINKLÄDNADSBELYSING. Vad är det, behövs den inte?

Samt: hur fäste du de oranga dioderna mot ljusledarna? Är det någon ytterligare diodhållare som ska beställas från BMW till detta??

:)
ma
7.450
marin849
De oranga dioderna är krympslangade mot ljusledaren och sedan är allt smältlimmat mot den upptagna spalten i dörrfacket (se bilder! det syns väl).

Kan mycket väl synas någon påse på bilden som ej är med i listan eftersom jag tog hem o kollade vad artiklarna var för nåt. Det skulle kunna vara original lysdiod plus hus som man snäpper ljusledarna till förvaringsfacken i, men den var alldeles för svag och kostade 50kr/st eller nåt.
Visa användare
940
bmwe392001
E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic

F36 420xD -16 (N47D20)
Sparkling Brown Metallic
Riktigt snyggt gjort marin849!

Jag gjorde en egen version för oss lata där jag köpte ett antal markbelysningsarmaturer från e39:or billigt på skrot. Det är de genomskinnliga hållarna i plast som håller rörlampan på plats. Klippte även av 10 cm kabel så att kontakten följde med. Jag tog sedan orangea lysdioder från Kjell&Company och lödde dit två st per hållare dvs mellan metallstiften som vanligtsvis håller rörlampan på plats. Ett lämpligt motstånd löddes direkt på kablarna in till orginalkontakten som följde med markeblysningshållarna. Sedan är det bara att kapa av en lika stor rektangel i dörrfacken som den som ligger under dörrsidan och trycka dit hållaren. Vill man ta av dörrsidan så kan man ju koppla bort belysningen i dörrfacken först och sedan ta av dörrsidan dvs samma procedur som med markbelysningen. Ström tjuvar jag från fönsterhissknappens belysning.

Ljuset sprids jämnt eftersom plasthållaren inte är helt genomskinnlig.

Det är snyggare med en ljusledare men det här är mycket enklare och smidigare om man ska ta av dörrsidan igen. Jag tänker mest på att smältlimmet kan släppa om någon börjar klicka av dörrsidan med våld.

Till framdörrarna använde jag två hållare per dörr dvs en per fack. Sätter man dit ett större motstånd för att få det att se orginal och diskret ut så blir det riktigt snyggt. Jag antar att ett för litet motstånd hade lett till att man hade kunnat se vilket håll ljusdioderna pekar åt men gör man det diskret så syns inte detta.

marin849s lösning fungerar nog bättre om man vill ha det riktigt ljust i facken.
ma
7.450
marin849
Tack. O var är dina bilder? :)

Den stora fördelen med ditt sätt är ju att man slipper ta upp de långa spåren och sitta o passa in ljusledarna. Annars är inte poängen med min installation att få det riktigt ljust utan att det ska se oerhört original ut. Det vita ljuset är förstås starkare och där gör ljusledarna stor nytta.

Det är inga problem att ta av dörrsidorna. Det sitter en kontakt till både dörrhandtaget och förvaringsfacken som är lätt att koppla isär innan man lyfter av dörrsidan. Kabeln är tilltagen så att det går att göra "rycket" men jag använder ett sånt där platt plastverktyg till clipsen numera, helt suveränt!!

Du råkar inte ha två såna lamphållare över? :)
ma
7.450
marin849
Lasse, ja. x377 är en del jag inte använt.
377: Länk
Naken diod istället: Länk
Färdig: Länk

Jag visste väl att bilderna redan fanns :)
Visa användare
940
bmwe392001
E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic

F36 420xD -16 (N47D20)
Sparkling Brown Metallic
Här kommer ett par bilder på min lösning. Bilderna utan blixt har för starka färger och jag vet inte vad som är rätt inställning för kameran men ni kan jämföra ljusstyrkan i facken med resten av belysningen som inte är modifierad på något sätt. Styrkan är så diskret i verkligheten att man knappt ser att facken är belysta - bilderna är därför lite missvisande.

Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk

marin849 jag uttryckte mig lite fel innan. Din lösning är jättesnygg och diskret. Den hade även fungerat klockrent med starkare belysning (för dem som skulle vilja ha det så). Min lösning ärendast ok om man ställer in en diskret ljusstyrka eftersom dioderna trots allt är riktade nedår.

ma
7.450
marin849
Det kom en fråga om hur jag kopplat dioderna, så här är svaret:
Tabell med data: Länk
Litet kopplingsschema: Länk
Jag fick ändan ur och gjorde en prototyp på en förarplatsens dörrsida ikväll. Jag använde platta orange dioder för att få bra spridning, satte en i handtaget, en i det bakre facket och två i det främre facket.

Jag blev verkligen mycket nöjd med resultatet, så jag ska gå vidare och göra klart, samt komplettera med en diod i varje fotutrymme fram. Även fast jag inte använt ljusledare så tycker jag ljuset har bra spridning.

Lurigast var att hitta vilken kabel man skulle tjuva in sig på. Jorden är lätt att hitta men "night illumination" 58g var inte like lätt. Det är en grå kabel med röd rand som går till fönsterhissen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.