|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
![]() 940 E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic
F36 420xD -16 (N47D20) Sparkling Brown Metallic |
Bild på dörrhandtaget? Vissa av oss kan inte vänta :). Vad menar du med ljusledare från e60? |
|
jag har gört i min bil det är inte alls svårt kolla på bilden hur den ser ut Länk |
|
| Det syns att det lyser, men hur sitter ljuskällan? | |
| diodljus borata handtaget och sen är det fäste på de den är gör för det. | |
Om man nu tar strömmen från elhissknapparna behöver man då alls ta bort dörrsidorna? Dvs med handtaget och elhissknappen borttagna (lossade och eventuellt urdragna/inskjutna) kan man få igenom kablarna utan att ta av dörrsidorna? Dioderna matas inte med 12 V? Är det 12 V vid elhissknapparna? Hur får man isåfall ner spänningen? Rejält effektmotstånd eller något smartare? |
Svarar delvis på min egen fråga eftersom det inte finns någon edit funktion. Strömmen ska vara väldigt liten (upp till 20 mA eftersom dioder) så att vanliga resistorer (tex 560 ohm och uppåt) fungerar bra. Om man nu kan lirka upp matningskabeln från fönsterhissknappen upp till handtaget utan att ta bort dörrsidan är fortfarande okänt :). |
|
Kollade på en dörrsida eftersom jag har dem löst inne. Det ser tufft ut att lyckas utan att åtminstone hänga av dörrsidan delvis. Det sitter en plåtbygel under/runt dörrhandtaget som överför dragkraften till dörren när man stänger den och den ser ut att sitta i vägen för att kunna "fiska upp" kabeln till fönsterhissen. Fram ser enkalare ut då det är fritt att fiska Länk |
|
Tack för infon marin849! Testade idag med ett handtag som jag hade över. Då använde jag Kjells orangea lysdioder och den lilla pluggen som man kan köpa till och det ser inte fint ut. Man ser ju ljuskällan direkt och det ser inte alls original ut så jag avstår från det projektet. Din lösning med ljusledare lär nog bli snygg. |
|
Bild? Om man sätter den i "taket" på handtaget efter att ha tagit en kapskiva och gjort lysdioden platt (detta gör också att den skickar 180 graders mjukt ljus!) och bara monterar den genom att sticka i den så att den inte sticker in (limmas) då borde det inte bli så tokigt. Tror man bara ser den om man böjer sig ner och tittar in då. |
|
Tog ingen bild men bramans bild längre upp i tråden är i princip samma. Sett från sidan så ser man dioden sticka ut 2-3 mm från taket på handtaget vilket inte ser original ut. Funderar kanske på att kapa toppen på dioden som du skriver och eventuellt limma den halvägs in i pluggen. |
|
kan man inte köpa färdiga led som man har i e60? på min siiter det lite överallt i dörren. vet inte om det är std eller ingick i belysnings pkt. dessa kanske inte är så dyra att köpa. MvH Bmw 4-ever |
|
peter78w jag är rätt så säker att de inte är standard på e60 men vilket paket de ingick i vet jag inte. Jag tror inte heller att passformen är samma som på en e39:a. Då är det egentligen e38 som ligger närmast men jag vet inte vad dess belysta handtag kostar. |
| Så har jag gjort. Men monteringen är lite jobbig då varken dörrhandtag eller förvaringsfackb är förberedda. | |
jonasjonas undrade: "Någon som monterat belysta e38handtag i en e39? Och varför passar inte de främre e38handtagen i e39 facelift?" Jag har nylingen gjort det i min facelift e39. e38:ans belysta främre handtag passade utan någon modifikation alls. Tjuvade ström från fönsterhissknapparnas belysning. |
| Nu när det börjat bli mörkt ute ska jag försöka ta mig i kragen o fixa lite bilder. Oj vad länge sen det var. | |
|
Ja det där lät som en kul mod helt i min smak. Jag har helt snöat in på belysning hemma i huset, satt led i mosaiken i badrumsväggen, led i trappstegen (ek), led i parkettgolvet, bakom bubbelbadet, i taket på bastun, i markstenen på garageuppfarten. I min x5 sitter det belysning i innerhandtagen, men det är en optisk ljusslang som går upp till ett plastprisma i handtaget. Ingen aning om varför de gjort det så komplicerat, troligen för att led inte fanns då. I e38:an har jag inte belysta innerhandtag, även om den är rätt fullutrustad för övrigt. Jag är skitsugen på att göra samma mod på e39:orna! Dörrsidorna är mycket lätta att lossa, lossa lilla plastpluppen i innerhandtaget och lossa skruven där. Sedan är det bara plastclips att lossa, bänd försiktigt med en kraftig plastlinjal eller liknande. Är det Kjell som har dioderna? Bilder gärna! :) |
|
|
Tror dock att 5 mm dioder inte kommer att se original ut, och ge för starkt ljus. Min X5 har små, ca 2,5 mm ploppar i transparent plast som ligger i exakt samma nivå som den omgivande svarta plasten, och avger ett svagt ljus. Det är så svagt att man inte märker det förrän det är mörkt. Mcda låter som milli-candela, men har svårt att få ett hum om hu mycket 4 candela är. Har för mig att en 35 watts halogenspot Har 300-400 candela? Vore trevligt om man kunde hitta ännu mindre dioder. Dessutom, drivspänningen skulle väl vara 2 volt? Om man ansluter den till 12 volt lär den kanske lysa normalt, men brinna upp ganska fort? |
|
|
Dioderna skall sitta bakom ljusledare som diffusersr ljuset. Jag har fräst in spår o lagt ner ljusledare från E60 både i dörrhandtag och förvaringsfack. Dörrhandtagsdioderna är kopplade så att de drivs med 20mA vid full instrumentbelysning och förvaringsfacken har två olika styrkor, nogs utprovade... Lite svagare i de främre lpnga där jag satt dubbla ljusledare. Har satt den diod i lampan under dörren också, riktad inåt över golvet. Dessutom sitter ett antal vits dioder som lyser upp i takt med innerbelysningen, via damma ljusledare. Man ser INTE någrs diskrets ljuskällor vilket är precid dom det ska vara. Återstår montering av ljus för fotutrymmet fram vitt och orange. Man ska tydligen kunna montera dörrhandtsg från E38 så slipper man ta upp spår för ljusledaren. |
|
|
Tack, låter spännande. Angående ljusstyrka så är en candela ungefär lika mycket ljus som från ett stearinljus. Dvs, sätter man dioden direkt i dörrhandtaget (utan ljusledare), så blir kjells lysdioder på 4 candela för mycket ljus tror jag (4 stearinljus i varje handtag), men elfa har dioder med 670 mcd. Angående att växla ner spänningen så är det väl Ohms lag som gäller? U = R*I, dvs för att växla ner från 12 -> 2 volt, 20 mA, så blir det 10 / 0.02 = 500 ohm ungefär. |
|
|
Eftersom det är en BMW PWMas all instrumentbelysning inte bara för styrka utan för konstant styrka över olika systemspänning, så drivspänningen blir konstant. Jag kunde därför sätta alla fem dioder i framdörrarna i serie, med olika motstånd parallellt över dioderna för att justera styrkan. Då går det bara åt 20mA för allihop. De vita dioderna sitter tre i serie. Man måste ju inte driva med 20mA, max 20mA. Effektförlusten i motståndet blir i ditt exempel 0,2w vilket låter lite men ett litet instängt motstånd blir småvarmt då. Så två 1k parallelt kan vara länpligt om man använder vanliga småfjuttar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.