|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Hm, står 2402 på däcken och Hakkapelitta 1. Och de är inte alls stenhårda och fungerar utmärkt, står mig väl mot andra bilar vid acceleration och bromsning. De har utmärkt sidostabilitet och har kvar det där "hugget" man känner när man släpper av en sladd och greppet kommer tillbaka. Det där distinkta "hugget" försvinner om däcken är kass. Det är bara Gislaved-däcket som trilskas och envisas med att spinna loss hela tiden. Kanske det som är hårt? Dvs Nokian däcken har varit korrekt förvarade = bra skick, men inte Gislaved däcket. Har inte tänkt på det! |
|
| (Men visst, det lär ju vara som natt och dag med Hakka 7. Och med tanke på hur bra bilen fungerar i vinterväglag nu så måste det ju bli löjligt bra. Tar då smalare dimension 205/60 istället för 215/55 också, men har 5-6 mm mönster kvar nu och jag gillar att sladda, så det blir jobbigt med nya däck som man inte vill köra slut på... Dessa vill jag ju köra slut på...) | |
|
Hakkapeliitta har ju alltid varit och är bra däck så de kan säkert kännas OK. Men är däcken inne på sin åttonde säsong så har de för länge sedan passerat bäst-före-datum. Är de dock inte brukade förens på senare år så är det ju en annan femma... MVH Christofer |
|
| Så länge jag bromsar bättre än splitter nya GoodYear Ultragrip Iceplus eller vad de heter (de dubbfria som vinner tester) är de ok. hehe. | |
|
Ett något äldre däcktest! Länk |
|
| marin849: Hur vet du att de bromsar bättre än Goodyear Ultragrip Ice+? | |
| Det vet jag inte eftersom jag inte har provat i lab med samma bil etc, men det finns en korsning på ett visst ställe där det alltid blir snorhalt och jag har jämfört med en som har skaffat såna däck. Alltså med bilarna efter varandra (och omvänt) o se om avståndet minskar oroväckande eller ökar. Men där är det alltid typ isgata, så det är ju orättvist mot ett dubbfritt däck. | |
|
Nej, det är knappast orättvist. Det är ju i korsningar där det ofta är isgata man behöver ha stopp på bilen fort. Det visar bara hur mycket sämre dubbfritt fortfarande är. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
jag menade orättvist eftersom det andra däcket säkert är bättre i alla andra situationer. Iofs du har rätt, det är ju just precis vid sådana tillfällen man behöver bromsförmågan, och det är då ofta vid korsningar där det blir is. På snötäckta vägar osv är det ju dels knappt halt och dels mycket lätt att förutsäga underlaget då det är konstant. Medan isfläckar gärna på svart asfalt både är mardrömsscenariot (dyker upp när man minst anar det och på fel ställe) och det som just dubbdäck är överlägsna på. Så som vanligt behöver man dimensionera för de där 0.05% av körförhållandena som orsakar ex 50% av olyckorna. Precis som att 4wd är onödigt och mest bara drar extra soppa 99% av tiden men är guld värt vid de där få tillfällena. |
|
|
Exakt. Man måste rusta sig för att försöka förhindra det som är farligast. Och vem bryr sig om dubbfritt kanske är något bättre i vissa lägen när det är direkt underlägset i farliga lägen? _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Jag skulle vilja ha en uppsättning Hakka 7 i 215 40 18 till S4an nästa vinter, Så smala som möjligt för maximalt grepp i alla situationer. Tänk att få köra med riktiga rallydäck, fulldubbat, bil med fyrkrafs och 480 hk, vilken känsla:) //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
StefanL: Vad är det som hindrar från att köra fulldubbat? ;-) Tyvärr finns inte Hakka 7 i 215/40-18 utan det blir isf 225/40-18. Ville själv ha smalare 18" på min förra 330xd, men det finns knappt. Varför inte 215/40-18 eller 205/45-18 inte finns kan man undra.... MVH Christofer |
|
|
Jag hade grymma dubbdäck på min första Golf G60 så smala som möjligt, fanns inte en chans att köra fast med den bilen. Tycker det är konstigt att det inte finns smalare däck till bilarna i dag. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Tyngdkoeficienten kanske? _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Kommer ihåg ett tillfälle ( lite off topic kanske ) när jag testade en Volvo 140 med ett KG trim mm ( ca 170 hkr ) ! På bilen satt då ganska potenta Taki Ice med 420 Fulldubbade i varje däck. Däcken var i stort sett blanka med 3 radiella spår,men maxade med 420 dubb ca 12mm utstick. Volvon som var lamell diffad behövde minst sagt pisk i kurvorna med mycket offensiv körning,men herregud vilket nöje :))) Körningen ägde rum på en sjöis såklart och maken till grepp är obeskrivbart minst sagt :)) Problemet var när man närmade sej snövallen och däcken tappade greppet i isen för då gick det rent sagt år he...te ;) Idag med rådande väglag och temperatur är det inget som slår dubbat,och Nokian däcken är bara bäst därav det senaste Nokian Hakka 7 !!!! Att nu köra på odubbat är totalt fel då greppet är dåligt i jämnförelse med dubbat. Det är så korkat av diverse analytiska inlägg i tidningar om att odubbat är = dubbat. Lika korkat är de förslag på alternativa vägar pga oväder. På europavägar finns det hjälp men knappast på de mindre vägarna !! Att omdirigera resenärers vägval till mindre riksvägar är fruktansvärt korkat då dessa underhålls mindre och hjälp är långt borta i fall en olycka är framme !! Vad tänker dessa skribenter med ?? Troligen inte långt då jag själv ser hur vägskicket är på dessa mindre riksvägar dagligen !! |
|
|
Stefan: Visst finns det smala däck, men inte i 18-19", problemet är att fälgarna iregel är minst 8" breda. Jag kör själv på 205/50-17 på vinterhjulen, vettig dim. i förhållande till bil och 2 cm smalare däck än originaldim. gör skillnad på vintern, utan att se konstigt ut på 7,5*17" originalfälgar. MVH Christofer |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.